Gå til innhold

xp-m problemer (kjører 800mhz)

Anbefalte innlegg

Min xp-m 2400+ 1,35 v ,på kt 600 hovedkort( 1,50 v er det laveste som går ann) går ikke.

Blir bare oppstart i bios med 800mhz.

Har prøvd å overklokkke den til noe som burde gått med 1,50 v.

Men etter 3 sek skrur den seg av ,og når jeg starter igjenn har den 800mhz.

Virker som om den ikke er kompitabel med Hovedkortet: http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A7V600-X&langs=01#.

CPU: xp-m 2400+FJQ4C. Er ikke særlig artig,når pc`en ikke viker slik den skal :cry: .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen XP-M prosessorer er egentlig kompatible med vanlige desktop-hovedkort.

Men jeg vil tro at hovedkortet blir forvirret og setter ned enten FSB eller MP.

Kan du si hva disse verdiene står på i BIOS?

Prøv også å sette spenningen til 1,65v, noe hovedkortet burde kjenne igjen.

Det er ikke farlig for prosessoren.

Lenke til kommentar

Men,nå viker ikke å starte heller viftene går rundt i noen sekunder så slår den seg av.

Etter den har slått seg av kan jeg ikke skrupå igjen må skru av strømforsyningen og vente til den grønne lyset på hovedkortet slår seg av.

Lenke til kommentar

har du resatt cmos'en??? har hatt samme cpu selv og den booter på 800mhz, standard på gamle bios versjoner... du må sette fsb til det rammen din støtter (200??) og sette multiplier til 1800/fsb.. eks. 1800/200=9mp...for å få standard hastighet, også klokker du videre derifra...

Det kan selvfølgelig også være et problen med HK o.l.

Lenke til kommentar
Standard FSB på den prosessoren er 166MHz...

Feil.

FJQ4c har følgende instillinger som standard (har en selv):

Multiplier: 13,5

FSB: 133 (266 Mhz)

Vcore: 1,35

1,80 Ghz

For lett overklokking kan du prøve å kjøre den på:

Multiplier: 13,5

FSB: 166 (333 Mhz)

Vcore: 1,6 eller 1,65

2,24 Ghz

Lenke til kommentar

NB! min kjører fint med dette oppsettet og luftkjøler (SilentBoost)

166 X 15 = 2490 MHZ

Vcore = 1,8 V

Memory = 2,6

Chipset = 1,6

VGA = 1,5

RAM Timing = 6-2-2-2

CPU LOAD = 53 grader

Dhrystone ALU 9555 MIPS

Whetstone FPU 3941 MFLOPS

CPU MARK 99 = 233

SuperPI 1M = 45 sek

WINDOWS = STABIL

SISOFT = STABIL

PRIME95 = STABIL 25,3 MS

Lenke til kommentar

xp-m har vel praktisk talt ikke en standard fsb hastighet, pga. at laptop produsenter skal kunne bruke fsb'en til minnet, var derfor jeg fant mp i forhold til minnet...

Jeg kan jo selfølgeli ta feil ang. standard fsb. men er ganske sikker på at jeg har lest dette en plass... Det er jo uansett tåpelig å kjøre minnet på 333 hvis det er ddr400 ;)

Lenke til kommentar
xp-m har vel praktisk talt ikke en standard fsb hastighet, pga. at laptop produsenter skal kunne bruke fsb'en til minnet, var derfor jeg fant mp i forhold til minnet...

Jeg kan jo selfølgeli ta feil ang. standard fsb. men er ganske sikker på at jeg har lest dette en plass... Det er jo uansett tåpelig å kjøre minnet på 333 hvis det er ddr400 ;)

Tja den ble ihvertfall solgt som en XP-M 2400+, 266 Mhz, 1,8 ghz den gangen jeg kjøpte min fra ITbutikken, og dette gir en "standard" MP på 13,5.

Fordelen med med å kjøre minnet på 333 istedet for 400 hastighet er at det ofte er lettere å klokke lenger hvis man ikke har de råeste minnebrikkene.

Har klart (2490 Mhz) med "noname" PC2100 brikker, og samtidig ikke kommet høyere enn FSB 172 med PC3200 (TwinMos m/Winbond), så det er ikke alltid spesifisert RAM hastighet klarer å leve opp til reklamen.

Bruker foresten Abit NF7-S v2.0 hovdedkort, så forutsettnigene for klokking av FSB burde være tilstede.

Lenke til kommentar

greit nok, men med min nf7-s2 kjørte jeg 217x11.5 men ocz premier, man må selfølgelig finne et forhold mellom fsb og mp som er optimal :) men siden vi vet litt for lite om komponentene (ram, jeg har ikke vert borti hans HK) så blir det jo litt vanskeli å si så mye fornufti... ;) er som sagt ikke helt sikker på min uttallelse angende standard fsb, at den blir solgt som 266mhz tviler jeg forsåvidt ikke på..

Det jeg lurer på er om han kan ha klokket det for høyt til at det booter eller laster bios, ergo kunne det vert intressant å vite om han har resatt cmosen...??

Lenke til kommentar

Kjører slik med min XP-M 2600+

-------------------------------------

FSB=166

MP=15

vCore= 1,75v

Speed= 2490 Mhz/2,5Ghz

Ram: Twinmos PC2700/333Mhz

Cooler: Zalman 7000B AlCu

Goop: Artic Silver 2

Dønn stabilt. 1. oppsett med overklokking. Vurderer å gå høyere.

:w00t::thumbup: Hva tilsvarer dette i 3xxx+ tro?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...