Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye dieselb. VS eldre dieselb. - "kvelning"


svamp

Anbefalte innlegg

Jeg har liten peiling på bil, og dette er første gang jeg entrer motorforumet.

 

Men jeg begynte plutselig å lure på noe.

 

Jeg vet at dieselmotorer, i alle fall til nå, har vært mye vanskeligere å "kvele" enn de bensindrevne. Har et eksempel; familiebilen er en Ford Galaxy m dieselmotor, og med den kan man både i 1. og om alt stemmer også i 2. gir slippe kløtsjen helt uten at motoren kveles, uten at man har gitt/gir gass (Om man skal gjøre det i 2. gir trengs en bitteliten smule fart). Det er komplett umulig på de bensinbiler jeg har prøvd.

 

Men her om dagen sa en jeg kjenner at de nyeste dieselbilene er like lette å kvele som bensinbiler. Er dette sant, og i tilfelle hvorfor? Og hva er egentlig grunnen til at dieselbiler (i alle fall til fram til nå) er vanskeligere å kvele?

 

edit - hvis denne er feilpostet - kan en moderator flytte den til

"Bil og motor >> Annet" da?

Endret av svamp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke gi deg noe super utfyllende svar, men det er jo sånn at dieselmotorer har høyere dreiemoment enn tilsvarende bensin. jeg vil tro dette har en del med å gjøre hvordan de forskjellige forbrenner. Populært sagt diesel brenner, mens bensin eksploderer.

Akkurat dette med at den ikke kveles så lett skyldes nok også mye svinghjulet, diesel har en mye røffere gange, og man bruker derfor mye tyngere svinghjul for og jevne ut gangen, dette fører til tregere akserelasjon, men også at det skal mer til og bråstoppe motoren.

 

Hvorfor det evnt ikke lenger er tilfelle, kan nok andre svare bedre på, men vil anta at man gjennom den volsomme utviklingen på dieselinnsprøytningsystemene også har oppnådd jevnere gange, og dermed redusert vekten på svinghjul, derav også diesel som er piggere, og mindre dvaske enn de tradisjonelt har vært.

 

I mange andre sammenhenger enn akkurat biler (annleggsmaskiner, båter agregater osv) er jo disse dvaske men seige egenskapene akkurat hva man har søkt, samtidig som de jo er økonomiske.

Lenke til kommentar

Har en litt annen teori på det også.

 

På en dieselmotor uten turbo er kompresjonen høyere en på en turbodiesel.

Dieselmotorer har lengere slaglengde en bensinmotorer som gjør at dreiemomentet øker (kraft x arm).

På en moderne dieselmotor eller med turbo som jeg tror du refererer til så er kompresjonen litt mindre og muligens slaglengden litt mindre men det er jeg ikke sikker på men kompresjonstapet alene er nok til at dreiemomentet når motoren går på tomgang er litt mindre.

Lenke til kommentar

På en forgassermotor blir motoren seigere jo fetere blanding den får.

En insprøytningsmotor får mer nøyaktig blanding når den er kald en forgassermotor.

Ved mager blanding blir en bensinmotor sprekere på høyere turtall men ikke så bra trekkraft på lave turtall mens med fetere blanding oppnåes det motsatte, dette er ikke noe jeg har lest om men erfart selv med en gammel Datsun 200L som jeg hadde i 2 år.

 

Dåg gjelder ikke dette for eldre insprøytningssystemer med kaldstartdyse som gir en horribel blanding når motoren er kald.

Lenke til kommentar
Men her om dagen sa en jeg kjenner at de nyeste dieselbilene er like lette å kvele som bensinbiler. Er dette sant, og i tilfelle hvorfor? Og hva er egentlig grunnen til at dieselbiler (i alle fall til fram til nå) er vanskeligere å kvele?

Vi har en Skoda Octavia '01, diesel.. Og den fungerer på den måten du snakka om, kan sleppe den skikkelig langt ned, eller ta igang på tomgang på 1. og nesten 2. gir.. seig jævel..

 

Sånn er også en Audi A4 '04 jeg har prøvd..

Lenke til kommentar

Ja, den slaglengde teorien til perpyro høres jo fornuftig ut syns jeg- kjøper den!

 

Men kan jo også nevne (uten at det direkte har noe med ny vs gammel diesel) at akkurat hvor lett motoren kveles ved feks igangsetting, ikke bare handler om dreiemoment. Alle moderne biler (bensin i alle fall) med enten litt hi-tech forgasser eller innsprøytning har automatisk tomgangsregulering. Dvs at om du feks setter bilen i 1. og slipper clutchen veldig forsiktig, vil motoren selv gi gass for å forsøke å kompansere for senket tomgangsturtall. Dette kan man lett merke om man forsiktig prøver å kvele motor med brekket på, og så brått trykke clutchen helt inn igjen, da vil man kunne oppleve høy tomgang et lite øyeblikk.

Hvor raske/effektive disse systemene er vil derfor også påvirke hvor lett motor kveles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...