Gå til innhold

Analog til PC

Anbefalte innlegg

Jeg har noen gamle VHS-C kassetter i skuffen her. Jeg koblet til videokameraet til pc via et tvkort og skulle ta opp klippene.

Problemet er at på pc`n så blir det et par striper som er nesten usynlige på filmen men over og under stripen så forskyver bildet seg litt. Hvis et ansikt er akkurat på stripen så ser det helt rart ut. Helt uti kanten på bildet så kommer det inn noen forstyrrelser...nesten som om bildet blir trykt inn. Det er vel denne forstyrrelsen som lager stripen og forskyvningen.

Dette trenger ikke være der hele tiden, men mesteparten av filmen.

Jeg ville trodd at det er slitasje og alderen på kasetten som gjorde dette, men når jeg titter på filmen inni kameraet så er den helt fin. Lyden er det heller ikke noe i veien med.

Jeg har prøvd flere program for å ta filmen inn på pc, men det blir det samme.

Er det noen som skjønner hva dette kan være og hva som kan gjøres? :hmm:

Sparegris

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss slippe å svare på det problemet igjen... Det finnes utrolig mange svar på akkurat det.

Svaret er enkelt og greit: På TV'en vises mindre av bildet enn størrelsen egentlig er. Ikke mye, men litt. På PC'en viser den alt, da også disse forstyrrelsene. Det er ingenting feil med stripene når du viser det på TV. De bare er der, helt naturlig.

Administratører og moderatører: Skaff oss en FAQ som en sticky tråd, slik at vi slipper å se et slikt emne 6 ganger daglig...

Lenke til kommentar

Nå satte jeg i 45 minutter og så på forumet i går men fant ikke noe svar på akkurat dette problemet.

Hvis man tenker seg hele bildet og deler det i 3 vertikalt og forskyver den midterste delen litt til venstre så ser dette helt for jævlig ut.

Om dette er svart på tidligere så kanskje du kunne lagt til en link i tillegg til der det er besvart.

Jeg har et digitalt videokamera her og ser det er flere som anbefaler å ta opp filmen til det først. Kan man da bli kvitt dette problemet.

Det er vel noen som nå svarer at det er bare å prøve....

På det gamle kameraet er den en vanlig plugg (gul) og på det digatale er det en S-video inn/ut. Finnes det en overgang til dette?

Sparegris

Lenke til kommentar

Jeg tror Oleway var litt rask. Det er vanlig at det er støy i topp og bunn på opptak fra TV. Men det høres ut som du har et annet problem.

For å prøve å finne ut hveor problemet er, prøv å spille av noen andre kasetter.

Å ta opp fra VHS til digitalkamera er en god måte å digitalisere på. Jeg pleier å bruke den selv.

Lenke til kommentar

Var litt for rask da jeg leste igjennom... :blush:

Du sliter da med et verre problem. Hvis du har et digitalt videokamera med analog inngang, så fungerer det ofte veldig bra. Antagelig blir man kvitt det problemet du nå snakker om. Kan det ha noe med interlacing å gjøre?

Uansett; jeg synes overføring via digitalt videokamera er det beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...