Gå til innhold

linux på laptop

Anbefalte innlegg

Jeg har nettop fått min nye laptop!!! (YAAY)

og den er laget av dell, inspiron 5160

1 GB RAM

2.8 CPU

40 GB HD IDE

touchpad

Nvidia graphics.

er det en av dere UNIX guruer som kunne komme opp men en distro som vill redde meg fra klørene til Microsoft imperiet?

(har lyst å installere linux på laptoppen)

takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meste fungerer på maskinen, et stort pluss er at du har nVidia skjermkort så da slipper du problemer der.

Hvis du ikke har erfaring innen Linux fra før så anbefaler jeg standard listen (i tilfeldig rekkefølge):

Fedora

SuSE

Mandrake

Lenke til kommentar
Jeg har nettop fått min nye laptop!!! (YAAY)

og den er laget av dell, inspiron 5160

1 GB RAM

2.8 CPU

40 GB HD IDE

touchpad

Nvidia graphics.

er det en av dere UNIX guruer som kunne komme opp men en distro som vill redde meg fra klørene til Microsoft imperiet?

(har lyst å installere linux på laptoppen)

takk for alle svar :)

SUSE er kjent for å ha god støtte for laptops. :yes:

Lenke til kommentar

Er det WLAN på den? Eventuelt hvilket? Det er ofte det største problemet, men det fikser seg som oftest.

Prøv Arch, Ubuntu eller Debian. Selv bruker jeg Arch og er meget fornøyd med det!

Endret av drange_net
Lenke til kommentar

Selv bruker jeg Suse på min laptop (HP omnibook 6000) og er fornøyd! Det eneste jeg ikke liker er at touchpaden og joysticken "hakker" bortover når jeg bruker den. Ekstern mus fungerer fint. Batterilevetiden blir av en eller annen grunn MYE lengre! I windows kan den være på i litt over 2 timer med alle strømsparing-funksjoner og SpeedStep (eller hva det het) aktivert. Og i suse sto den på i 2 timer på halvt batteri... synes det var skummelt mye jeg. Men den har kanskje en bra strømbesparing :)

Lenke til kommentar

Jeg har også lagt merke til at batteriet på (den gamle - den "nye" har aldri kjørt windows når jeg fikk den. Grunnen til at jeg fikk den, var at det ikke gikk ann å installere winXP på den) laptoppen min varer lengre i Linux enn når jeg brukte windows. Optill et par timer. Kansje det var fordi vifta ikke virket? :p Men selv nå jeg "forced" den på under oppstart, varte batteriet lengre.

Skal ikke klage :)

Kansje Windows suger mer cpu eller noe?

Lenke til kommentar

Mitt laptopbatteri holder ut mye lengre i windows, det er fordi at jeg i windows får til å stille ned prosessorhastigheten. Noen som vet hvordan man gjør dette i linux? I windows holder batteriet i 3,5 time, i linux holder det i maks 1,5.

Lenke til kommentar

hrke vært her en liten tid, har hat mye lakser, og har måttet ominstallere windows, det tok tid, er ikke helt n00b på linux, men heller ikke expert, jeg har prøvd å installere FC3 på desktoppen, detgikk ikke så bra, det kom stadig med "bug *" og dermed fikk jeg ikke installere den, selv hav en jeg gjorde, jeg ahr selv mistet troes til FC, har brukt MAndrake 10, jeg synes den er bedreen mandrake 10.2/(2 cooker) og Suse var også litt rar, jeg tror jeg burde faktisk installere ubuntu på desktoppen, jeg har prøvd live cd'en, syntes den var bare genial, hadde ingen nelse at gnome var så god, men dessverre skal jeg ha kdevelop, så dermed går ubuntu drømmen i knas.

er det noen som selv har installert suse 9.2 på en laptop?

har prøvd med min desktop, men fikk stadig feil at min netverks kort ikke var initislisert, selv om jeg gikk in til drivere, og fant driveren for det...

Takk for alle svar, mye mer en jeg hadde trodd.

Gentoo er litt for komplisert, jeg vet ikke hvordan jeg skal kompilere den, tror heller ikke at knoppix 3.2 er noe bra for den, det blir litt for gammel, men det ser ut til å være slik at jeg kan bare starte debian based os'er på laptoppen, alt andre går ikke.

noen flere forsla?

Lenke til kommentar
hrke vært her en liten tid, har hat mye lakser, og har måttet ominstallere windows, det tok tid, er ikke helt n00b på linux, men heller ikke expert, jeg har prøvd å installere FC3 på desktoppen, detgikk ikke så bra, det kom stadig med "bug *" og dermed fikk jeg ikke installere den, selv hav en jeg gjorde, jeg ahr selv mistet troes til FC, har brukt MAndrake 10, jeg synes den er bedreen mandrake 10.2/(2 cooker) og Suse var også litt rar, jeg tror jeg burde faktisk installere ubuntu på desktoppen, jeg har prøvd live cd'en, syntes den var bare genial, hadde ingen nelse at gnome var så god, men dessverre skal jeg ha kdevelop, så dermed går ubuntu drømmen i knas.

er det noen som selv har installert suse 9.2 på en laptop?

har prøvd med min desktop, men fikk stadig feil at min netverks kort ikke var initislisert, selv om jeg gikk in til drivere, og fant driveren for det...

Takk for alle svar, mye mer en jeg hadde trodd.

Gentoo er litt for komplisert, jeg vet ikke hvordan jeg skal kompilere den, tror heller ikke at knoppix 3.2 er noe bra for den, det blir litt for gammel, men det ser ut til å være slik at jeg kan bare starte debian based os'er på laptoppen, alt andre går ikke.

noen flere forsla?

Hva med Vidalinux? :)http://desktop.vidalinux.com/

jeg tror jeg burde faktisk installere ubuntu på desktoppen, jeg har prøvd live cd'en, syntes den var bare genial, hadde ingen nelse at gnome var så god, men dessverre skal jeg ha kdevelop, så dermed går ubuntu drømmen i knas.

Bare å kjære "apt-get install kdevelop", det. Alle nødvendige KDE-libraries installeres automatisk, og det går helt greit å kjøre KDE programmer på GNOME.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...