Judaz Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Har akkurat fått modem fra NGT, men gleden skulle visst vise seg å bli kortvarig. Med en enkel monteringsanvisning som selv mor skulle greie å forholde seg til, burde det jo ikke være noe problem å komme seg på nett, men den gang ei. Jeg har dessverre linja inn i huset fastmontert i NT1 ISDN boksen fra Telenor. I følge NGT må jeg derfor betale 1000,- for å få en montør hjem til meg for å fikse montering. Jeg antar at det montøren vil gjøre er å rive ut alle ledningen fra panelet inni NT1 boksen og montere de i en RJ45 kontakt. Dette er en jobb jeg streng tatt burde greie selv, uten særlig større utgifter enn selve kontakten til kr. 2,50. Problemet er bar at jeg ikke vet hvordan disse skal monteres. Er det noen som kan hjelpe meg? Det er fire ledningspar inni boksen: blå - rød | grå - rød | hvit - rød | hvit - rød I panelet er det 7 hull totalt og ledningene er montert slik: BLÅ - RØD - INGEN - HVIT - RØD - HVIT - RØD Det grå/rød ledningsparet er ikke montert. Er det noen som vet hvordan dette skal monteres? Jeg har søkt rundt på google, men er liksom ikke helt sikker på hva jeg skal søke etter. Håper noen kan hjelpe meg. - Judaz - Lenke til kommentar
JaViZ Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Bruk sterkere belysning og se om det ene av hvit/rød parene ikke er gul/rød. Anyways så er Blå/Rød det paret som Telenor normalt bruker ettersom det er første par i rekka.(dette kan uansett variere etter hva montøren selv velger) Det varierer også fra hver produsent av kontaker hvilke pinner i kontakten som ender opp mot 4 og 5 i RJ45, men mest sansynlig er det en 1:1 kontakt og du nytter punkt 4 og 5 i LS rekka hvis det er en slik en(går ut fra det ettersom du sa det var 7 "hull". Regner med du mener det er 8, men bare 7 er i bruk?) Endret 14. januar 2005 av JaViZ Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Det var faktisk bare sju hull, hvorav seks er i bruk. Det er to ledninger som ikke er tilkoblet. Sjekket nå, det ene paret har en gul ledning, ikke hvit. Dette skal jo kunne monteres opp hos alle som har telefonlinje inn i huset, det kan vel ikke være så mange måter å gjøre dette på? - Judaz - Endret 14. januar 2005 av Judaz Lenke til kommentar
Konge Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Det er da senterparet som føres inn i NT1 som fører telefon og nå dsl så man trenger ikke tenke så meget på farger . Litt merkelig at det ikke er 8 punkter i rekka . Nå har jeg ikke den gamle NT1 boksen fremfor meg her men hos oss var det kun ført inn 2 par og det var senterparet som faktisk førte signalet . Lenke til kommentar
Chrian Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Hadde samme problemet selv, brukte en gammel analog telefon og prøvde alle kombinasjoner av ledningene inn i ISDN boksen holdt mot pinn 4 og 5 evt. 3 og 4 eller de to øverste ved gammel 3 polet plugg. Du får skrapelyder i telefonrøret når du treffer det riktige ledningparet. Merk deg hvor disse er festet i ISDN boksen, koble en RJ45 plugg på de to strømførende ledningene, pinn 4 og 5, inn i splitter med denne RJ45. Lag så en nettverkskabel (bruk også pinn 4 og 5 her) fra splitter og tilbake til der de to strømførende ledningen ble fjernet i ISDN boksen. Brukte 15 minutter på dette så det var god timebetaling. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Denne tråden burde forklare det du lurer på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå