Gå til innhold

MFL NSP WFL?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å ta det første først: du får nok mer info på google om du staver ting riktig! På norsk kan du kalle det PAR-kanne, mens på engelsk heter PAR can. PAR betyr kort og godt parabolic aluminium reflector, om jeg ikke husker feil.

En PAR56-lampe passer ikke i en PAR64 kanne, og vice verca.

Lampespecsa er normalt på:

*Effekt (150, 300, 500, 575 og 1000W), der 300W er det vanligste.

*Spredning (her brukes det mye forskjellige specs: noen bruker grader, noen bruker forholdstall og noen bruker "narrow", "medium og "wide" spread)

*Sokkel. Her trenger du ikke å bekymre deg større, fordi dette er blitt temmelig standard.

300W, 12 grader spredning er en fin-fin universallampe å ha i. I lange PAR-kanner kan du godt gå opp til 15 grader. Skal du ha dem langt fra og bruke dem som scenewash (selv om jeg ikke anbefaler dette, ser jeg mange gjør det), kan du godt ha opp mot 20 grader spredning, og 1000W som frontlys. Forøvrig mener jeg PAR-kanner som frontlys er noe drit. Baklys ville jeg ikke gått over 500W med, med mindre de skal flys høyt. Gulvpar klarer seg vanligvis fint med 300W, med mindre de skal brukes som blinders. Floorpar-1000 uten filter rett ned i salen er fine saker.

Så det hele koker egentlig ned til hvordan scenen er og hva kannene skal brukes til.

OG: FOR GUDS SKYLD, endre topicet ditt. Det er totalt meningsløst.

Edit: Litt googling forteller meg at dette står for henholdsvis Medium flood, narrow spot, wide flood og very narrow spot. Se forøvrig forklaring.

Edit2: Wide flood lamper har jeg ikke vært borti. Kanskje dette kan brukes som frontlys, sammen med korte PAR64? Selv om jeg er svoren fresnel-tilhenger på dette feltet...

Endret av bfisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...