Tja Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Har anskaffet en Linksys 10/100 router - og har erfart at overføring av filmer ++ mellom PC'er samt ekstern nettverkstilkoblet HD bruker altfor lang tid. Det er selvsagt mye data som skal overføres, men..... er det noen som vet hvordan en kan gjøre noe med dette ? Finnes det "kjappere" utstyr ? Hørt noe om 1000-hastighet - hvor får jeg tak i slikt utstyr ? Trenger jeg da bytte ut router, nettverkskort ++ ? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 (endret) 1000 Mbps/Gb-nett kommer bare som kablet nettverk. Det raskete trådløse nettverket er 108 Mbps med SuperG og lignende teknologier. Da vil den effektive/reelle båndbredden være ca. halvparten av dette, hvis du har godt signal. Kjøper du slikt utstyr, sørg for at alle enheter bruker samme type chip. SuperG og lignende teknologier er ikke en standard. Du bør derfor spørre i butikken om utstyr som er kompatible med hverandre på denne hastigheten. Endret 15. januar 2005 av sofTest Lenke til kommentar
Tja Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 Jeg ser at jeg har bommet svært på headingen - jeg er faktisk bare interessert i kablet nettverk - hvor finner jeg slikt G-utstyr ? Lenke til kommentar
slettet Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 No må du bestemme deg Tja. Skal du ha kablet 1000Mbps kablet nett, eller 108Mbps trådlaus nett? Uansett: Begge deler finn du i prisguiden, hjå komplett og andre websjapper. Viss du skal ha det ei eit lite heimenettverk treng du ikkje kjøpe dei dyreste nettverkskorta og svitjsene heller. Det skal også fungere fint med 4p Cat5e nettverkskabel til Gb-nett.... Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 OK, da får jeg prøve å skrive om igjen, det jeg skreiv før jeg oppdaget ordet trådløst i overskriften. SuperG-utstyret gjelder kun trådløse forbindelser. Du kan beholde routeren, siden det etter det jeg vet ikke finnes bredbåndsroutere med 1000Mbps/Gbps i switchen. Du kjøper da en ren Gigabit-switch, og nettverkskort til maskiner du ønsker skal ha denne ytelsen. Routeren kan du koble til switchen. Ta også en titt på kablene dine. Kablene bør helst være av Cat5e-standard, eller bedre. Husk at båndbredden ved overføring av filer mellom to punkter, aldri blir bedre enn den enheten med dårligst kapasitet. Produktene du skal se etter har 1000 eller Gigabit i navnet eller beskrivelsen, og selges av stort sett alle som selger datautstyr. Det er generelt lite kompabilitetsproblemer mellom kablet utstyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå