Gå til innhold

Er dette HK bra? (S939, PCI-e, ATI chipsett 819kr)

Simen1

Anbefalte innlegg

Er dette hovedkortet bra? (har lest testen til OC workbench men vil ha litt flere meninger):

MSI RS480M2

RAM DDR: 4

Brikkesett: ATI Radeon Xpress 200G

Integrert lydkort: Yes

Integrert nettverkskort: Yes

Integrert skjermkort: Yes

PCI: 3

RAID: Yes

Sokkel: Socket 939

PCI Express x16: 1

Formfaktor: MicroATX

Det er veldig mye billigere enn f.eks de Nforce4-kortene som nesten ikke er å få tak i så jeg lurer på om det kan være et godt kjøp? (altså mye for pengene).

Hvordan er det med tanke på overklokking?

Edit: Referansekortet har ingen overklokkingsmuligheter men hva med retailkortet?

og hvordan er kompatibilitet med ram?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok ikke helt den med SCSI , uten å gå i detaljer så har de testene jeg har kommet over vært positive .

Det er vel snart bare på overklokking at AMD64-kort kan skilles litt fra hverandre.

Den integrerte GPU er den hittil kraftigste uansett sokkel.

Mulig jeg tar feil men jeg har ikke sett kort med det brikkesettet på lager hos noen norsk nettbutikk .

Burde være velegnet for slike som meg som avskyr støy .

T1/T2 og Freezer64 fra Arctic Cooling , kombinert med Samsung disk og brenner .

Det eneste som mangler er DVI-utgang .

Lenke til kommentar
Tok ikke helt den med SCSI, uten å gå i detaljer så har de testene jeg har kommet over vært positive.

Ups.. Det ble visst noe feil under Copy-paste. Det er selvfølgelig ikke SCSI eller dualCPU på dette hovedkortet. (rart rødt kryss ble oversatt til YES akkurat som grønn hake ble når jeg kopierte) Uansett har jeg det oppdatert nå.

Systemet bør helst være ganske stille ja. Det skal stå i stua.

Så vidt jeg har sett så var kortet på lager i forrige uke men ble utsolgt igjen. Men det kan vel ikke være så lenge før de får det inn i gjen?

Tja, DVI er ikke så viktig for meg med det første. Heller ikke skjermkort da jeg ikke skal spille noe likevel. Men regner med å kjøpe et skjermkort etter hvert når jeg skal oppgradere til LCD-skjerm med DVI (muligens 2 stk).

Lenke til kommentar
hvilken gpu sitter i kortet da? tilsvarer hva?

Det er basert på Radeon X300, men er strippet ned fra 4 til 2 pipeliner. Minnebåndbredden er naturligvis også noe lavere siden den bruker systemminnet. Det står også at den bruker ATi's nye teknikk: HyperMemory. Jeg antar da at det er en liten porsjon grafikkminne integrert på hovedkortet. (slik som Nvidia's TurboCache-system)

Uansett: PC'n skal ikke brukes til noe spilling i første omgang. Derfor er ytelsen til GPU'en helt uinterresant, men det som er interresant er at jeg sparer mye penger på eget skjermkort. (i tillegg til at hovedkortet er svært billig sammenlignet med andre hovedkort med Socket 939 og PCI-e) PCI-e porten ønsker jeg fordi jeg regner med å kjøpe eget skjermkort etter hvert.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

i manualen til kortet står det at det støtter overklokking...

Overclocking

This motherboard is designed to support overclocking. disclaimer disclaimer disclaimer

Link til hvor manualen er

Men på en rekke forumer rundt omkring sier folk at kortet ikke støtter overklokking. Kan det være at de har fått tak i tidligere kort som ikke har vært beregnet på retail? eller at det har kommet en biosrevisjon etter dette?

Lenke til kommentar
i manualen til kortet står det at det støtter overklokking...

Overclocking

This motherboard is designed to support overclocking. disclaimer disclaimer disclaimer

Link til hvor manualen er

Men på en rekke forumer rundt omkring sier folk at kortet ikke støtter overklokking. Kan det være at de har fått tak i tidligere kort som ikke har vært beregnet på retail? eller at det har kommet en biosrevisjon etter dette?

Jepp, jeg sjekekt kun manualen før jeg testet kortet. Jeg må si meg rimelig skuffet over at kortet ikke holder hva det lover. Det kan ikke klokkes opp i bios, det har ikke kommet noen ny bios-revisjon, og det kan ikke klokkes opp via MSI CoreCell heller. Jeg har ennå ikke prøvd annen programvare men misstenker at det ikke vil hjelpe noe særlig.

"og hvordan er kompatibilitet med ram? "

Jeg har kun testet det med billig minne fra Crucial. Minnet er PC3200 CL3-3-3-7. Jeg testet med 2x512MB.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jepp, jeg sjekekt kun manualen før jeg testet kortet. Jeg må si meg rimelig skuffet over at kortet ikke holder hva det lover. Det kan ikke klokkes opp i bios, det har ikke kommet noen ny bios-revisjon, og det kan ikke klokkes opp via MSI CoreCell heller. Jeg har ennå ikke prøvd annen programvare men misstenker at det ikke vil hjelpe noe særlig.

Du er ikke alene om å bli skuffet i slike tilfelle..

Min lille erfaring er at minst ett par? HK-produsenter med vitende vilje tar vekk "klokke-muligheter" fra BIos på HK i m-ATX format..

Aner ikke hvorfor...

Siste jeg opplevde det var på ett Aopen i865 hk...

Første utgave jeg fikk tak i tillot klokking.. det "brant opp" :blush: ..trolig pga. klokking og dårlig støtte for Prescott...

Det jeg fikk i erstatning tillot pga. manglende PCI/AGP-lock (som dette chipset *skal* ha støtte for) ingen klokk over 5%...

Kontaktet dr.Aopen.. og de bekreftet..:

"Due to hardware limitations it is not possible to lock the PCI/AGP bus"...

Jeg tror så enkelt at HK i m-ATx format produseres for ett marked hvor HK skal monteres i en diskret kasse som skal brukes til "vanlig"bruk og ikke av "entusiaster"...

Lenke til kommentar

Ja, dette er triste saker.

Men jeg har ikke gitt opp håpet fullstendig ennå. Tenkte jeg skulle lese litt i lange PDF'er om brikkesett, klokkebrikken, spenningsstyrebrikken og bios-editering.. Håper indelig jeg finner et smutthull av en mulighet for å stille FSB og CPU-spenning likevel. Jeg skyr ikke midler om loddebolt for å si det sånn ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...