Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er kopiering på LAN lovlig?

Anbefalte innlegg

Musikk og film er fremdeles lov, men programvare (gjelder også spill) er ikke lov å laste ned.

Du kan laste ned til din pc, men med en gang du laster opp noen kB til andre brukere via DC++, BT m.m så er det straffbart.

Bøter for store overtredelser er vel i titusener eller kanskje hundretuseners klassen. Det kan også ende med noen måneder i fengsel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder politiet så tror jeg dem vet godt at 99% av folk på et LANparty har

ulovlig materiale på datamaskinen. Men, som sagt så kan dem ikke sjekke

pcen uten noen mistanke for noe ulovlig materiale.

De fleste g33ks vil nok sette noe cola i halsen ja :innocent:

Lenke til kommentar
Oki, men hva er i såfall straffen, hvis du f.eks. har 40k ulovlig mp3, 100 filmer og 20 spill av nyere dato?

I amerika er det akkurat 2stk som er tatt for pirat kopiering. Av software, spill og filmer. De fikk bot på 7millioner doller og fengsel... Det er ikke så ille her til lands, men her får du se hva andre land gjør med sånne :w00t:

Lenke til kommentar
Må dem ikke ha en slags tillatelse for å sjekke en pc?

"Ransakningstilatelse" elns.

De kan jo ikke plutselig si: La oss sjekke pcen din, vi tror du har lasta ned noen Simpsons episoder.. :huh:

Som sagt så kan du godt ha hele Simpson samlingen på maskinen din uten å bli straffet for det. Men klarer de å bevise at du feks deler den nedlastet samlingen din så er det ulovlig.

Men du kan laste ned så mye du vil av musikk og filmer men ikke dele. Det du kan dele er feks Linux filer og hjemmevideo.

Lenke til kommentar
Man har ikke lov å laste opp til andre.

Før var det iallefall slik at man her i Norge kunne laste ned, lovlig.

Om reglene har forandret seg det siste året vet jeg ikke.

Så det er i teorien lovlig å stjele programmer, musikk, spill og filmer til en verdi av mange hundre tusen kroner bare du ikke sprer det videre? :hmm:

Nå er det vel sånn at politiet ikke bare kan komme bort til deg på lan å si "Nå vil vi se om du har noe ulovlig." Hvis jeg har skjønt loven riktig, kan de ikke røre deg uten en ransakelsesordre.

Og for å få en ransakingsordre må de han beviser el.?

Cracks er ikke ulovlig, tror heller ikke det går an å ta en person for å bruke andres cd-keys. Kan ikke helt se hvordan dette kan relateres direkte til brudd på copyright-lover o.l.

Hva med å gå inn i en butikk, åpne et spill-cover, skrive opp cd-keyen?

Og dette var når det spillet var temmelig nytt, med andre ord en god stund før GTA 3-problemene kom frem i media.

Lillesøstra mi på 11 spiller GTA:VC ofte, men hun har da ikke drept noen med motorsag enda.. :p Skjønner ikke hva som er farlig med spill, så lenge det er normale friske barn. Er da sikkert folk over 18 som blir mer påvirka enn unger.

Fikk pappa til å kjøpe spill med 18-års grense til meg når jeg var 9 år da.. :p (GTA1)

Da er det jo selvsagt sikerhetskopier av ting som du selv har kjøpt, men som uheldigvis ble ødelagt av at uthuset tok fyr

:lol:

Tenk litt da. Det er stjeling det også. Selv om ting ikke står i en lov, så kan det være like dårlig uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...