gomslork1 Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Hei. Kan jeg bruke de rambrikkene som selges på komplett i eple-maskiner, eller må jeg kjøpe overpriset ram fra Apple? Vurderer sterkt å kjøpe meg en minimac men er helt grønn på dette med Apple-saker. Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Hei. Kan jeg bruke de rambrikkene som selges på komplett i eple-maskiner, Ja. Det funker fint. Lenke til kommentar
timian Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Nå er maskinen såpass ny at jeg ikke kan snakke av førstehåndserfaring ... men Mac Mini skal i hvert fall etter spesifikasjonene bruke helt alminnelig PC2700 DDR SDRAM (333MHz). Apple kjøper også brikkene sine der ute, om enn ikke fra Komplett, men det er helt standard ram-brikker i de andre Apple-maskinene. Men Apple skriver at ekstra minne på Minien må settes inn av en autorisert installatør. Det kan med andre ord se ut som om det ikke er så lett å foreta operasjonen på egen hånd - og at garantien muligens blir brutt hvis man gjør det. Men for all del: Folk sitter allerede og klør etter å pimpe denne maskinen i alle mulige retninger, så installasjon av ram kommer ikke til å være vanskelig å finne ut av. Og i USA blir den flere steder solgt med ekstra RAM gratis installert - får bare håpe at butikkene her på berget også vil være så fornuftige at de tilbyr det. Husk også på at maskinen kun har plass til én brikke. Så hvis du kjøper en 512MB eller 1GB-brikke på Komplett, må du fjerne 256MB-brikken som kommer med maskinen. Vet ikke hva disse brikkene koster rundt om, men det er ikke sikkert det blir så mye dyrere å få det gjort i butikken (da betaler man i hvert fall ikke for 256-brikken, mener jeg). Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Husk å kjøpe kvalitets ram, selv om det gjelder både PC og mac. De allerbilligste no name ramen, er ofte billig for en grunn. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Kjøp Crusial eller Kingston ram, disse funker best med Mac. Crusial har en egen ram kalkulator hvor du kan sjekke hva slags ram du trenger til akkurat din Mac. Finnes også en ramguide til Mac her: www.mac1.no/ram Lenke til kommentar
M4c Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Mac Mini har plass til to minnebrikker. Prøv å konfigurer den på Apple Store, der vil du se at den har to plasser. Lenke til kommentar
timian Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Merkelig - i Apple Store USA står det kun én DIMM, men på de norske sidene står det to. Jeg mistenker den norske for å være feil, alle rapporter jeg har lest sier at maskinen kun har plass til én brikke. Men det er en såpass ny maskin, som sagt, og det er vanskelig å si sikkert før støvet har lagt seg. Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Mac Mini har plass til to minnebrikker. Prøv å konfigurer den på Apple Store, der vil du se at den har to plasser. Ser man på amerikansk store, samt bilder av maskinen kommer det tydelig fram at det kun er én minneslot. Dette blir ytterligere bekreftet av prishoppet fra 512MB RAM til 1GB. Sannsynligheten for at norsk Applestore har en feil i systemet sitt er 100%. :-) Lenke til kommentar
pretensiøselns Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Kun èn minneslot, ja. Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Kun èn minneslot, ja. Synes det er rart de ikke gjør det samme som på pb 12" 256mb ram på integrert på hovedkortet og 1 helt ledig dim så 1,25Gb ram er max. Men men er vel en grunn til det. Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Plassmangel i kassa / på hovedkortet er nok en av dem. :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå