Gå til innhold

Film: Pleasures - en snutt om livet

Anbefalte innlegg

OT, men leser alltid at det ikke er kameraet eller programmet som lager video...

Skal man lage bra film så må kilden være bra....med det mener jeg kvalitet på bildet, kameraføring, vinkler i tillegg kommer lys osv. Har man dårlig bilde fra kamera blir klippet i utgangspunktet dårlig...det er ikke allt som kan reddes med gode ideer etter at ting er festet til tape.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Suger Reservoir Dogs fordi den ikke har nok "poteter og grønt"?

Reservoir Dogs er aldeles glimrende. En av mine absolutt favorittfilmer. Men det er vel absolutt ingenting galt med kvaliteten der? Litt utvaskede farger kanskje though. Kvaliteten på den er uansett bedre enn det en kan håpe å få med et videokamera. Men hvis det var slik at du tolket kenneth som om "filmer uten godt kamera suger", så er jeg enig :) (med deg)

Endret av Kyrre (GHL)
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg sett "Reservoir Dogs" så jeg skal ikke uttale meg om den men.

Dere må ikke misforstå meg. Jeg mener absolutt at en god idè og personer bak er viktig. Definitvt. Et godt eksempel som jeg har sett er noen av dogmefilmene. Der har de ikke mye utstyr.

Men jeg sier bare at det er en fordel med godt utstyr. Utstyret kan ofte hjelpe filmen opp på et høyere plan utseendemessig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

El Mariachi da?

Rodriguez was producer, director, writer, special-effect man, etc, the only job he didn't do was act, as there would be no one else to operate the camera.

This film initially cost $7000 to make.

Rodriguez brukte $ 100 på filmen, likevel er den konge.

Lenke til kommentar

El Mariachi (og til Kenneth, så er det forgjengeren til Desperados og Once upon a time in Mexico, som bør ringe bjeller) er en god film det også wh1te, men jeg synes du blander kortene litt. Ettersom dette ble en off-topic diskusjon om lekre kameraer, ikke hvor dyre filmer er. Jeg skyter med et lekkert kamera, men lager nullbudsjetts produksjoner.

Står det ikke forresten svart på hvitt at filmen kostet 7000$, ikke 100? Eller mente du hva Rodriguez betalte selv?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

El Mariachi (og til Kenneth, så er det forgjengeren til Desperados og Once upon a time in Mexico, som bør ringe bjeller) er en god film det også wh1te, men jeg synes du blander kortene litt. Ettersom dette ble en off-topic diskusjon om lekre kameraer, ikke hvor dyre filmer er. Jeg skyter med et lekkert kamera, men lager nullbudsjetts produksjoner.

Står det ikke forresten svart på hvitt at filmen kostet 7000$, ikke 100? Eller mente du hva Rodriguez betalte selv?

Poenget er at Rodriguez ikke hadde

Du må ha poteter og grønt(utstyr) til kjøttet(skaperen) skal maten(filmen) bli god vettu

Han skjøt filmen med et gammelt, lånt 16 mm. Likevel ble den bra.

Hvis du vil vite hvor mye penger han brukte på filmen (ikke film), så får du se den med Directors Commentary (hvor han forøvrig sier at han brukte $ 100 på filmen).

Lenke til kommentar
Du må ha poteter og grønt(utstyr) til kjøttet(skaperen) skal maten(filmen) bli god vettu

Han skjøt filmen med et gammelt, lånt 16 mm. Likevel ble den bra.

Det kan godt være.

Jeg referer til min tidligere forklaring:

Men jeg sier bare at det er en fordel med godt utstyr. Utstyret kan ofte hjelpe filmen opp på et høyere plan utseendemessig.

Det er da selvsagt også mulig å lage god film uten tipp topp utstyr.

(Ikke ta grønsak-sammenligningen så alvorlig :thumbup: )

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

Bildekvalitet, hvor vakkert det er osv er et viktig førsteinntrykk for den allmenne masse. Men det er historie, skuespill, måten ting er lagt opp på og alt det der som virkelig gjør en film bra. Bra lyd og bilde i tillegg utgjør vel egentlig bare en jævla god bonus (bra bilde og lyd behøver ikke å bety krystallklart og hyperdeilig (som i "La Fille Sur le Pont", den har det beste bildet noensinne), ta "Braindead" f.eks. schtøgg, men veldig bra og morsom for dét.

Lenke til kommentar

God bildekvalitet er ikke essensielt etter min mening, selv om det er ok det også. Historien, og hvordan den formidles ikke minst, er det viktige. Når man går det skritt videre og bruker kvalitet som et filmatisk virkemiddel derimot begynner det å bli interessant. Nå har jeg ikke sett "Reservoir Dogs" men jeg regner med at det var det Tarantino gjorde. Filmatisk er ofte dårlig kvalitet, eller ihvertfall mindre god kvalitet, et bedre virkemiddel enn typisk Hollywood-kvalitet. Hvorvidt man mener god kvalitet er viktig eller ikke har vel noe med om man er kunstnerisk opptatt eller mer kommersielt (publikums)orientert.

Jola

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Alt kommer selvfølgelig an på hvordan man vektlegger ting. Noen filmer spiller på det visuelle, mens andre på noe helt annet. --så enkelt er det faktisk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...