Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil - kommentarer


gthaman

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig besluttet å kjøpe meg en 1992 nissan 200sx. Dette er en 1,8 turbomotor på 170hk. Jeg lurer på ett par ting - kan jeg kjøpe pop-off ventil til denne bilen å få god lyd? Kan denne bilen trimmes billig og bra? Evt andre erfaringer med bilen!

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med ny bil, er litt kule de der. Du kan montere pop-off på alle biler med turbo. Med pop-off så mener du avlastningsventil\dumpventil? Og de som lager mest lyd er ikke de beste, de slipper gjerne lufta fra turbo rett ut og ikke tilbake til turbo som de vanlige "lydløse" gjør. Har ikke noe erfaring med din bil, men vil tippe chip, luftfilter og effektanlegg vil gi deg litt mer hester.

 

Et litt bedre emnetittel hadde også gjort seg.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Takk for svar! Det er direkte pinlig hvor lite greie på bil jeg har, men jeg vil ha sånn pssjj lyd når jeg girer :blush: . Er de delene du nevner vanskelig å montere, og evt, hvor mye vil alt komme på dersom jeg kjøper alt og får et verksted til å montere alt for meg? Luftfilter har jeg montert før, det klarer jeg lett selv. Effektanlegg vet jeg ikke om jeg orker å styre med.

Lenke til kommentar

Dumpventil er det du vil ha.

Men jeg vetikke helt om det er så altfor gunstig å dytte en slik en inn i en standard CA18DET-motor. Blir nok litt lite kraft fra turboen og du vil få en heller snodig lyd.

Kjøp heller et dugandes effektanlegg, jeg synes ihvertfall det er letter å montere enn dumpventil (har satt inn i SR20DET).

En grei dumpventil ligger vel på rundt 2000,-, feks. Greddy type S.

Ville heller kjøpt et heftig effektanlegg eller ny trubo / ic om jeg var deg.

Og remappet hele skiten.

Lenke til kommentar
Er det virkelig lett å montere et effektanlegg? Jeg trodde det var råstress dersom du ikke hadde skikkelig peiling...

Effektanlegg er en relativt enkel sak ja..

 

Du har en hau med rør, som skal skrus sammen under bilen ;)

 

Og har du ett skikkelig anlegg så skal du bytte grenrør også, men har man en vanlig kasse med litt verktøy i, så går det meste greit.

 

Kan være litt vrient å få av eksosanlegget som står på, skruer som er rustet og generelt bare sitter godt fast.

 

Begynn som jeg gjorde.

 

Kunne ikke en dritt om bil, kjøpte meg en mondeo, skrudde den fra hverandre, og satte den sammen igjen.. Starta gjorde den også, hehe..

Lenke til kommentar
Er det virkelig lett å montere et effektanlegg? Jeg trodde det var råstress dersom du ikke hadde skikkelig peiling...

Effektanlegg er en relativt enkel sak ja..

 

Du har en hau med rør, som skal skrus sammen under bilen ;)

 

Og har du ett skikkelig anlegg så skal du bytte grenrør også, men har man en vanlig kasse med litt verktøy i, så går det meste greit.

 

Kan være litt vrient å få av eksosanlegget som står på, skruer som er rustet og generelt bare sitter godt fast.

 

Begynn som jeg gjorde.

 

Kunne ikke en dritt om bil, kjøpte meg en mondeo, skrudde den fra hverandre, og satte den sammen igjen.. Starta gjorde den også, hehe..

Er d ikke d alle Ford mekanikere gjør da? :!:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du har valgt riktig bil! :thumbup:

 

Pop-off ventil blir bra på CA18DET-motoren, uansett om den er original eller trimmet.

 

trra: Hva mener du med at ikke-resirkulerende ventiler ikke er bra? Har du noe imot deilig lyd og en liten stikkflamme når du skifter gir? :D

 

Motoren har originalt 169 hk. Ved bare å øke ladetrykket kan du få opptil 200 hk, men da bør du bytte filter, kjøpe FMIC (Front mounted intercooler), stage 2 chip og effektanlegg. Da ligger du plutselig rundt 225-250 hk sånn cirka.

 

En viktig mod, er å bytte ut den originale bensinpumpa med en høykapasitets Walbro pumpe for å unngå fuelcut.

 

200sx Owners Group Norway

Lenke til kommentar

Justerer du opp ladetrykket, er dumpvalve nærmest et must. Høyt ladetrykk uten avlastning ved giring vil skade turboen over tid. Uten chip kan du nærme deg 1bar ladetrykk, men som tidligere nevnt, er ikke den originale drivstoffpumpa noe å skryte av. Et veldig nyttig verktøy i den sammenheng er et air/fuel meter, da kan du hele tiden se at blandinga ikke blir mager. (Mager blanding VIL skade motoren din)

 

Jeg kjører selv med air/fuel meter (lambdameter) fra Autometer og er godt fornøyd. Kan brukes sammen med original lambdasonde, eller helst med egen sonde. Kit med meter og sonde koster ca 2500kr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...