potetskrell Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Tv'en min er ganske ny, men den piper noe grusomt. Er en samsung, og er under to år gammel (kanskje bare ett år). Den har av og til pepet en helt syk høyfrekvent pipelyd helt fra da vi fikk den, og det er så ille at tv'en må skrues av.. Hva er galt? Lenke til kommentar
audiomur Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 -Du har hundeører. -Prøvebilde står på. -Hele familien har øresus. -Du ser på The Osbournes. Neida,fra spøk til halvor.Tv'n må nok inn til rep. Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Vår TV piper etter 1 minutt, men det går over etter ca 4-5 minutter etterpå. Piper TVen konstant? Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 Vår TV piper etter 1 minutt, men det går over etter ca 4-5 minutter etterpå. Piper TVen konstant? Nei, men av og til. Vet ikke hva som gjør at den piper. Men det er sykt høyt og trenger seg inn i ørene. Dette kan vare i en halvtime, men av og til er det vekke etter to minutter. Og noen uker kan det bare skje noen ganger, uavhegig av hvor mange timer den har stått på. Men, det må jo finnes en hovedårsk for at tv'er piper så høyt. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Tja, i noen tilfeller er dette spoler hvor viklingene sitter for løst, slik at de vibrerer høyfrekvent når den har ladning. Da er løsningen å levere tv inn til service, hvor de smører disse spolene. Lenke til kommentar
John P. Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Alle TVer piper vel til en viss grad, men hvis det er direkte ubehagelig bør du vel levere den inn. Som "trøst" kan jeg si at jeg har plasma, og den bråker den også - spesiellt når programmet viser mye hvitt/lyst, f.eks. vintersport. Men heldigvis ikke særlig merkbart hvis det er litt lyd i rommet da. Men sent på kvelden/natta kan det være litt irriterende. Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Min TV var også slik, prøv å sette noe oppå Tven da forsvinner lyden. Er vel noen kontakter inni TVen som ikke sitter skikkelig, send den på rep. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Tja, i noen tilfeller er dette spoler hvor viklingene sitter for løst, slik at de vibrerer høyfrekvent når den har ladning. Da er løsningen å levere tv inn til service, hvor de smører disse spolene. Korrekt. Dette er grunnen. Vår tv var sånn i sommer, da sa de at spolene trengte å bli lakkert. For de pleier å vibrere, men hvis lakken er blitt slitt av, så følger en høyfrekvent lyd med vibreringen. Hvis du leverer den inn til service vil det ta min. 1 uke før du får den igjen, siden de lakkerer den, og lakken må jo få tørke ordentlig.. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 Hvis du leverer den inn til service vil det ta min. 1 uke før du får den igjen, siden de lakkerer den, og lakken må jo få tørke ordentlig.. Ikke der jeg bor Men men, får vel greie meg uten en måned eller to. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 På tv'er er det 2 års reklamasjonsrett (5 år på bilderøret). Dette er en "produksjonsfeil" (ikke din feil), og skal altså dekkes av Samsung. ...bare så du ikke går hen og betaler for dette. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 På tv'er er det 2 års reklamasjonsrett (5 år på bilderøret). Dette er en "produksjonsfeil" (ikke din feil), og skal altså dekkes av Samsung. ...bare så du ikke går hen og betaler for dette. Hm, det visste jeg ikke. Takk for info. Stikker med den på mandag da. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 På tv'er er det 2 års reklamasjonsrett (5 år på bilderøret). Dette er en "produksjonsfeil" (ikke din feil), og skal altså dekkes av Samsung. ...bare så du ikke går hen og betaler for dette. La meg korrigere litt. Det er 2 års garanti. Dette gjelder alt på TVen som ikke er selvpåførte skader. Det er 5 års reklamasjon, som også gjelder feil som ikke er selvpåførte... Trenger nødvendigvis ikke å være kun bilderør. Så hvis TVen din piper, er det ikke en selvpåført skade, og derfor kan du i løpet av en femårsperiode levere inn TVen på reparasjon, og få dekt reparasjonsprisen hos produsenten. Det som skiller garanti og reklamasjon er at ved garanti trenger du ikke å betale for reparasjonen. Ved reklamasjon må du betale reparasjonen, men verkstedet sender er refusjonsseddel til produsent og dermed får du pengene tilbake. Jeg har jobbet på TV-verksted, så jeg vet hva jeg snakker om. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 (endret) La meg korrigere litt. Det er 2 års garanti. Dette gjelder alt på TVen som ikke er selvpåførte skader. Det er 5 års reklamasjon, som også gjelder feil som ikke er selvpåførte... Trenger nødvendigvis ikke å være kun bilderør. Så hvis TVen din piper, er det ikke en selvpåført skade, og derfor kan du i løpet av en femårsperiode levere inn TVen på reparasjon, og få dekt reparasjonsprisen hos produsenten. Det som skiller garanti og reklamasjon er at ved garanti trenger du ikke å betale for reparasjonen. Ved reklamasjon må du betale reparasjonen, men verkstedet sender er refusjonsseddel til produsent og dermed får du pengene tilbake. Jeg har jobbet på TV-verksted, så jeg vet hva jeg snakker om. Garanti er noe butikker opererer med, og kan være så mangt. Det har ikke noe med produsenten (her Samsung) å gjøre. En TV har man reklamasjonsrett på i 2 år, 5 år hvis det gjelder bilderøret. Denne saken er uansett en reklamasjonssak, men dekkes kanskje også av garanti siden de fleste butikker har 1-2 år på elektronikk (trådstarter er litt usikker på alder på tv). Verken garanti eller reklamasjon skal man betale noe som helst for som kunde. Dette er noe som butikken du kjøpte apparatet i ordner med produsenten, uten at du skal lide for det. Men leverer man direkte til verkstedet, kan det vel være noen verksted som ikke samarbeider med den aktuelle butikken slik. Jeg har også jobbet på tv-verksted. Det er vel ingen standard da tydeligvis EDIT: for interesserte lesere: her står litt om garanti og reklamasjon. Endret 15. januar 2005 av Vandalen Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Jeg vet at dette er flisespikkeri, men jeg vil komme til bunns i dette Det er ikke butikken som står for garanti; det er faktisk importør. Feks hvis Nokia lager dårlige mobiler skal jo ikke butikken dekke feilene. Da hadde det aldri vært lønnsomt å forhandle Nokia. Garantien er lovbestemt til å være 2 år for TV, og 1 år for mobil. En importør kan gi lengre garanti, men ikke kortere. KOSS høretelefoner har for eksempel livstidsgaranti (hva nå enn det betyr) Man har også en lovbestemt reklamasjon på 5 år, og dette gjeder alle smådelene inni apparatet, ikke bare bilderøret. Hvordan verkstedene og butikkene praktiserer betaling osv kan vel være forskjellig. Synd at www.lovdata.no er nede for tiden, ellers ville jeg referert til det som står dær. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Det har sikkert ikke sååå jævla mye å si..Han kan vel spørre leverandren sin... Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Det som skiller garanti og reklamasjon er at ved garanti trenger du ikke å betale for reparasjonen. Ved reklamasjon må du betale reparasjonen, men verkstedet sender er refusjonsseddel til produsent og dermed får du pengene tilbake. Jeg har jobbet på TV-verksted, så jeg vet hva jeg snakker om. Ja siden jeg har jobbet 3 år som TV repratør så vet jeg det du sier er bare tull. Kunden skal ikke trenge å betale noe som helst. Hvis det er et uavhengig verksted så får butikken/selger betale og eventuellt få tilbake. Denne ordningen dere har er ikke noe som en kunde må godta. Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Garantien er lovbestemt til å være 2 år for TV, og 1 år for mobil. En importør kan gi lengre garanti, men ikke kortere. KOSS høretelefoner har for eksempel livstidsgaranti (hva nå enn det betyr) Dette er også bare tull. Det er ikke noe i loven som i sier noe om Garanti. KAn ikke folk slutte å prate om ting som de ikke har peiling på. Er det rart at butikkene blir frustererte over kunder som vil ha krav gjennom som de ikke har krav på når det er så mange som feilinformerer. MAn har 5 års reklamasjonsrett på en TV. Thats it. Garantien kan man drite i og loven sier ingenting om den. Eneste grunnen til at en garanti skulle ha noe å si er hvis garantien er lenger enn reklamasjonsretten. Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Garanti er noe butikker opererer med, og kan være så mangt. Det har ikke noe med produsenten (her Samsung) å gjøre.En TV har man reklamasjonsrett på i 2 år, 5 år hvis det gjelder bilderøret. Denne saken er uansett en reklamasjonssak, men dekkes kanskje også av garanti siden de fleste butikker har 1-2 år på elektronikk (trådstarter er litt usikker på alder på tv). Verken garanti eller reklamasjon skal man betale noe som helst for som kunde. Dette er noe som butikken du kjøpte apparatet i ordner med produsenten, uten at du skal lide for det. Men leverer man direkte til verkstedet, kan det vel være noen verksted som ikke samarbeider med den aktuelle butikken slik. Jeg har også jobbet på tv-verksted. Det er vel ingen standard da tydeligvis EDIT: for interesserte lesere: her står litt om garanti og reklamasjon. Garanti er noe som leverandøren bruker. Butikker gir som regel ikke garanti, men det er ikke noe som siet at de ikke kan gjøre det. F.eks Telehuset kan godt gi 10 års garanti på Nokia, men det vil isåfall være ett unntak. Uansett det er 5 års reklamasjonsrett på en TV. Garantien er som regel kortere og spiller dermed ikke noen rolle da garantien ikke kan være dårligere enn reklamasjonsretten. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Eneste grunnen til at en garanti skulle ha noe å si er hvis garantien er lenger enn reklamasjonsretten. Litt feil, garantien skal gi noe i tillegg til de lovbestemte rettighetene. Garantiene skal gi rettigheter i tillegg til de rettighetene som kjøper har ifølge forbrukerkjøpsloven. F.eks. selger Dell garantier som gir deg på-stedet-henteservice, noe de ikke er forpliktet til av lovverket. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 (endret) KOSS høretelefoner har for eksempel livstidsgaranti (hva nå enn det betyr) Det betyr at når dine hodetelefoner blir ødelagt. Enten om kablen slites i stygger, bøylen knekker eller lignende. At du leverer den inn og får den reparert gratis. Gang etter gang. Har fått mine 5 år gamle reparert 2 ganger. Engang ble slitasjen på ledningen der den går inn i selve klokken ødelagt, og den andre gangen røk bøylen. Ingen spørsmål om skyld. Til trådstarter: Du har ikke en senterhøytaller stående på TVen? Jeg hadde det, og selv om den var skjermet (noe produsenten Infinity sa) så laget denne en irriterende høyfrekvent lyd. Borte ble det når jeg fjernet den. Endret 21. januar 2005 av AndersT2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå