iacob Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 Man kan lure på hvorfor forfatternen ikke valgte å sammenligne Estland og Romania f.eks. Fordi artikkelen er skrevet for et engelsk publikum kanskje. Lenke til kommentar
Hayek Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Ok, men hvis det er sånn at England skal gå mer i retning av Sverige, er det ikke store endringer de trenger å gjøre. Lenke til kommentar
iacob Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 Ok, men hvis det er sånn at England skal gå mer i retning av Sverige, er det ikke store endringer de trenger å gjøre. Det skjedde nok mer under Thatcher enn det du fikk med deg. Og Blair har ikke gjort nevnverdig mye for å rette det opp. Eller de deprivatiserte jernbanen. Systemet var blitt så dårlig at det gikk på sikkerheten løs. Lenke til kommentar
Hayek Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Thatcher gjorde mye bra med den Engelske økonomien, ja. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 La meg påpeke: Problemstilling, slik jeg oppfattet den, er hva skiller de beste fra de neste beste. Ikke hva skiller de beste fra de dårligste. OK, da er jeg mer med. Tror nok ikke du er så langt unna sannheten der. Men dette forteller ikke hvorfor det ble rike i utgangspunktet. Å nei? Er det bare tilfeldigheter som gjør at rike land i dag er noenlunde kapitalistiske, eller er det slik at de har blitt kapitalistiske først etter at de ble rike? Lenke til kommentar
iacob Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 La meg påpeke: Problemstilling, slik jeg oppfattet den, er hva skiller de beste fra de neste beste. Ikke hva skiller de beste fra de dårligste. OK, da er jeg mer med. Tror nok ikke du er så langt unna sannheten der. Men dette forteller ikke hvorfor det ble rike i utgangspunktet. Å nei? Er det bare tilfeldigheter som gjør at rike land i dag er noenlunde kapitalistiske, eller er det slik at de har blitt kapitalistiske først etter at de ble rike? Er de nordiske landene noen lunde kapitalistiske? Er Frankrike det? Er tyskland det? Var Storbritannia det? Er Canada det? Altså etter din definisjon? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Er de nordiske landene noen lunde kapitalistiske? Er Frankrike det? Er tyskland det? Var Storbritannia det? Er Canada det? Ja. Lenke til kommentar
iacob Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 Er de nordiske landene noen lunde kapitalistiske? Er Frankrike det? Er tyskland det? Var Storbritannia det? Er Canada det? Ja. Men mest sosialistiske? Eller? Synes du rett som det er hevder at vi blir styrt av sosialister som kommer til å kjøre landet i grøfta.... Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 liten befolning i forhold til stort landareal og ikke befolkningstetthet. hva er forskjellen? Du har jo for f..n kutta ut halve setningen!!! Du burde ha Michael Moore forbud. Skjerpings! Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 (endret) Men mest sosialistiske? Eller? Synes du rett som det er hevder at vi blir styrt av sosialister som kommer til å kjøre landet i grøfta.... Jeg mener at vi i dag er forholdsvis kapitalistiske på enkelte områder, og forholdsvis sosialistiske på andre områder. Jeg mener også at vi går i feil retning, noe som blant annet manifesterer seg i venstresidens korstog mot næringslivet. Endret 15. januar 2005 av PelsJakob Lenke til kommentar
iacob Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 Også må du huske at jeg i utgangspunktet påpekte liten befolkning eller liten befolning i forhold til stort landareal og ikke befolkningstetthet. Hva er forskjellen? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Jeg mener også at vi går i feil retning, noe som blant annet manifesterer seg i næringslivets korstog mot næringslivet. Ja der er jeg enig. I matvarebransjen er det altfor få aktører på markedet. Skitne triks gjør det vanskelig å komme inn som ny på markedet. Ser ut som om kapitalistene har rottet seg sammen her. Lenke til kommentar
iacob Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 Jeg mener også at vi går i feil retning, noe som blant annet manifesterer seg i næringslivets korstog mot næringslivet. Ja der er jeg enig. I matvarebransjen er det altfor få aktører på markedet. Skitne triks gjør det vanskelig å komme inn som ny på markedet. Ser ut som om kapitalistene har rottet seg sammen her. Kapitalister er jo ikke tilhengere av fri konkurranse i det markedet de selv opererer. Iallfall ikke om de selv er en dominerende aktør. Derfor ser man stadig problemer knyttet til prissamarbeid og nå sist at store aktører får tilbud av dagligvarekjedene om å kjøpe seg til fortrinn fremfor andre konkurrenter. Herlig. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Hva er forskjellen? Hva er forskjellen på å sitere helheten og deler av helheten? JBlack: 1 + 1 = 2 iacob: 1 = 2 Feil! Lenke til kommentar
Hayek Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Hva er galt med prissamarbeid? Man er fortsatt ikke fritatt fra markedets mekanismer. Setter man prisen for høyt, gir man markedet til andre aktører. Setter man det for lavt, for å skvise ut andre aktører, må man senere sette prisene høyere for å tjene inn det tapte. Monopol-tilstand i et fritt marked er ikke skadelig, det viser bare at noen har vært flinkere enn andre. Monopol som følge av statlige reguleringer, derimot, er skadelig. Lenke til kommentar
Olethros Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Hva er galt med prissamarbeid? Man er fortsatt ikke fritatt fra markedets mekanismer. Setter man prisen for høyt, gir man markedet til andre aktører. Setter man det for lavt, for å skvise ut andre aktører, må man senere sette prisene høyere for å tjene inn det tapte. Monopol-tilstand i et fritt marked er ikke skadelig, det viser bare at noen har vært flinkere enn andre. Monopol som følge av statlige reguleringer, derimot, er skadelig. Hvis det er et monopol - enten det er reelt eller regulært - er det ikke lenger et fritt marked. Når en eller flere monopolister aktivt bruker sin markedsposisjon for å forhindre at nye aktører etablerer seg - utover å senke prisene annet enn midlertidig - kan man ikke forvente at markedets mekanismer vil sørge for et holdbart forhold mellom pris, tilbud og etterspørsel. Dessuten, et reelt monopol i et fritt marked kan være langt verre enn et regulært monopol opprettet og kontrollert av staten, selv om ingen av delene i utgangspunktet er ønskelig. Førstnevnte er kontrollert av næringsinteresser for å maksiere deres egen profitt mens sistnevnte vanligvis er dannet for å sikre flertallet stabil tilgang til helt nødvendige tjenester. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Matkjedene svartelister LIDL-leverandører Så det så. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Matkjedene svartelister LIDL-leverandører Mener du at staten med våpen i hånd skal tvinge folk til å handle med mennesker de ikke ønske å handle med? Lenke til kommentar
iacob Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 Matkjedene svartelister LIDL-leverandører Mener du at staten med våpen i hånd skal tvinge folk til å handle med mennesker de ikke ønske å handle med? Tja, hvorfor ikke? Dersom det gagner konkurransen i matvarebransen så. Så ka vi kundene få et bredere tilbud. Dermed vil tilbud/etterspørselsmekanismen som sånne som deg er så glad i kunne fungere. Ingen er tjent med et sementert marked for dagligvarer. Bortsett fra et knippe eiere da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå