gunnaringe Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Jeg installerte Fedora Core 3 på maskinen, og hadde som hensikt å dualboote dette med Win XP. Problemet er at XP ikke vil boote. Når jeg velger "Other" i Grub, kommer kun skriften: Booting 'Other' rootnoverify (hd0,0) chainloader +1 Noen som har en ide om hva som kan være galt? Lenke til kommentar
Godlike Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Muligheten er jo til stede at du har konfigurert grub feil... Du får poste grub.conf fila.. Lenke til kommentar
gogodidi Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 eller (hvis du er n00b, som du sikkert ikke er ettersom du har valgt linux) du har slettet hele partisjonen..... og windows... Lenke til kommentar
genstian Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Linux = Smartingernes OS Win = N0ob's OS Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Linux = Smartingernes OSWin = N0ob's OS Og hva har dette svaret med problemstillingen til trådstarte å gjøre??? Hvordan innstallerte du? Hvis du innst på samme partisjon, og hele disken ble formatert til Linux's filsystem, har du nok slettet Win-innst din. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Men ville den da ha opprettet en link til Windows i boot-menyen? Ta en kjapp "fdisk -l" som root i konsollet, og post outputtet her. Dette vil fortelle oss disk-konfigurasjonen din. Lenke til kommentar
Garathor Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Det ser ut til at grub innstillingene er riktig, og at den prøver å laste windows-bootloaderen. Men så stopper den opp. Akkurat det samme skjer hos meg. Har hørt enkelte si det kan komme av at windows-partisjonen min er større enn 8 GB. Nå har jeg to harddisker. På den ene har jeg windows-bootloaderen. På den andre har jeg grub. Så når jeg (en sjelden gang) skal starte windows, booter jeg fra den første harddisken. Og fra den andre når jeg skal bruke en av linux-distroene jeg har installert. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Det ser ut til at grub innstillingene er riktig, og at den prøver å laste windows-bootloaderen. Men så stopper den opp. Akkurat det samme skjer hos meg. Har hørt enkelte si det kan komme av at windows-partisjonen min er større enn 8 GB. Dårlig myte. GRUB takler mange ganger større partisjoner enn Windows' bootloader... Lenke til kommentar
Garathor Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Det er mulig det. Men situasjonen er likevel fremdeles den samme. Jeg har samme problem som trådstarter, windows starter ikke. Her er windows-delen av grub konfigurasjonsfilen min: # This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS # on /dev/sda1 title Microsoft Windows XP Professional rootnoverify (hd2,0) savedefault makeactive chainloader +1 Dette er korrekt. Windows er installert på den første partisjonen av en S-ATA harddisk, grub ser den som hd2. Noen forslag til hva som kan være problemet? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Det ser ut til at grub innstillingene er riktig, og at den prøver å laste windows-bootloaderen. Men så stopper den opp. Akkurat det samme skjer hos meg. Har hørt enkelte si det kan komme av at windows-partisjonen min er større enn 8 GB. Dårlig myte. GRUB takler mange ganger større partisjoner enn Windows' bootloader... Vel... B egge bruker vel BIOS til å lese disken, så ingen av dem greier vel mer enn bios gjør? Hva tror du er grunnen til at de fleste installere lager en "/boot" partisjon først på disken? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Det ser ut til at grub innstillingene er riktig, og at den prøver å laste windows-bootloaderen. Men så stopper den opp. Akkurat det samme skjer hos meg. Har hørt enkelte si det kan komme av at windows-partisjonen min er større enn 8 GB. Dårlig myte. GRUB takler mange ganger større partisjoner enn Windows' bootloader... Vel... B egge bruker vel BIOS til å lese disken, så ingen av dem greier vel mer enn bios gjør? Hva tror du er grunnen til at de fleste installere lager en "/boot" partisjon først på disken? Nja, har i hvertfall hørt at Windows' bootloader ikke takler store disker selv om BIOS kan, men det kan jo være en myte det også. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Det ser ut til at grub innstillingene er riktig, og at den prøver å laste windows-bootloaderen. Men så stopper den opp. Akkurat det samme skjer hos meg. Har hørt enkelte si det kan komme av at windows-partisjonen min er større enn 8 GB. Dårlig myte. GRUB takler mange ganger større partisjoner enn Windows' bootloader... Vel... B egge bruker vel BIOS til å lese disken, så ingen av dem greier vel mer enn bios gjør? Hva tror du er grunnen til at de fleste installere lager en "/boot" partisjon først på disken? Nja, har i hvertfall hørt at Windows' bootloader ikke takler store disker selv om BIOS kan, men det kan jo være en myte det også. stemmer det Lenke til kommentar
gunnaringe Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Her er grub.conf filen min: default=0 timeout=5 splashimage=(hd0,2)/boot/grub/splash.xpm.gz hiddenmenu title Fedora Core (2.6.9-1.724_FC3) root (hd0,2) kernel /boot/vmlinuz-2.6.9-1.724_FC3 ro root=LABEL=/ rhgb quiet initrd /boot/initrd-2.6.9-1.724_FC3.img title Fedora Core (2.6.9-1.667) root (hd0,2) kernel /boot/vmlinuz-2.6.9-1.667 ro root=LABEL=/ rhgb quiet initrd /boot/initrd-2.6.9-1.667.img title Win XP rootnoverify (hd0,0) chainloader +1 fdisk -l gir: Device Boot Start End Blocks Id System /dev/hda1 * 1 40641 20482843+ 7 HPFS/NTFS /dev/hda2 67921 77536 4846464 f W95 Ext'd (LBA) /dev/hda3 40642 67920 13748616 83 Linux /dev/hda5 68914 77536 4345551 b W95 FAT32 /dev/hda6 67921 68913 500409 82 Linux swap Håper noen vet hva som kan gjøres... Endret 17. januar 2005 av gunnaringe Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) title Windows NT/2000/XP root (hd0,0) makeactive chainloader +1 i stedet for title Win XP rootnoverify (hd0,0) chainloader +1 Endret 17. januar 2005 av Gimper Lenke til kommentar
gunnaringe Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 Får nå: Booting 'Windows NT/2000/XP' root (hd0,0) filesystem type enknown, partition type 0x7 makeactive chainloader +1 Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Vel, den prøvde å montere NTFS. Du ba den om det. NTFS er et lukket, godseid, patentert filsystem. Ønsker du å tiltale noen for det, må det være M$. Det er de som gjør seg vanskelige her. Og de som sletter alle andre bootloadere uten å spørre, uten å legge inn noen mulighet for å starte dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå