Gå til innhold

Rensemiddel til cpu?

Anbefalte innlegg

Jeg gikk på jernia idag for å skaffe meg isopropanol til å fjerne min tidligere kjølepasta med. Jeg fant ingen ren isopropanol, men jeg fant noe annet. Det heter "pensel rens" og brukes til å myke opp pensler etter maling har tørket på dem.

Den brukes til rensin av tekstiler, avfetting av alt mulig, brukes ublannnet men kan blandes med vann

Det jeg lurte på var om dette kan brukes til cpu rens?

Det inneholder Xylen 40-60%, Etanol 10-30%, Aceton 2-(2-etoxy-etoxy)-etanol 5-10% og Nonionisk Tensid 10-30%

Med andre ord, er dette bra greier eller fyfy?

Takk :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

....men jeg er kjemiker....

Løsemidlene er som nevnt ganske vanlige ja, men det betyr ikke at de ikke kan være farlige. Jeg ville vært litt forsiktig, spessielt pga det store xyleninnholdet. Før innholdt de fleste "sprit"-tusjer xylen, men er nå mer eller mindre fjernet.

Aceton, som er hovedbestandelen i de fleste negllakkfjernere, er heller ikke helt ufarlig. Både xylen og aceton regnes som helseskadelige stoffer. Men så lenge en ikke sitter å innhalere dette daglig skulle man gå ganske skadefritt fra det hele.

Ville tro blandingen funker godt til formålet, dog kanskje noe overkill. Det er overraskende hvor langt man kan kommet med litt tørkepapir og litt zalovann....

space

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...