Gå til innhold

Temperatur i Cpu

T_s_X

Anbefalte innlegg

Nettop intalert Sapphire radeon 9800se... og oppdaget en stund etter at temperaturen i cpuen var 72 gradet :o er det skadelig?

Jeg kjøpte i går 2 nye vifte og så ay maskien sank til 55-65 er dette en normal temperatur..

Og siste spm... Jeg har 2 kabinettvifter... en bak på miden og en på miden helt nede...

Skal den dene blåse inn og sen andre ut eller begge inn eller begge ut :p ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er også en fordel at den som er nederst blåser inn og den som er øverst blåser ut

jeg har alltid lurt på hvorfor det?

vifta som er bak vil jo blåse kald luft direkte på cpu for deretter å bli fjernet av vifta nede og i psu. høres jo egentlig smartere ut :hmm:

Lenke til kommentar
Det er også en fordel at den som er nederst blåser inn og den som er øverst blåser ut

jeg har alltid lurt på hvorfor det?

vifta som er bak vil jo blåse kald luft direkte på cpu for deretter å bli fjernet av vifta nede og i psu. høres jo egentlig smartere ut :hmm:

Varm luft stiger opp. Sirkulasjonen blir bedre med inn nede og ut oppe. En PC innholder flere ting enn bare cpu, og alle komponentene har godt av kjøling

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar
Er det noen som kunne gitt meg en link til hvor jeg kan laste ned slikt program der jeg ser temperaturen i maskinen?

BIOS, som du kommer inn i ved å trykke på enten [del] eller [F1] når maskinen starter opp. Eller så kan du bruke f.eks. Sisoftware Sandra.

EDIT: sisoftware.net

Endret av PCXray
Lenke til kommentar

72 grader er altfor høyt, du kan snart brenne CPUen din.

De 2 kabinettviftene ville jeg plassert fremme i kabinettet slik at de får inn mye luft, da vil det bli overtrykk i kabinettet ditt. Da vil CPU-viften få kaldere luft å jobbe med.

PSUen /Strømforsyningen din er mer enn nok til å ta unna luft/ha den ut. ;)

Lenke til kommentar

De 2 kabinettviftene ville jeg plassert fremme i kabinettet slik at de får inn mye luft, da vil det bli overtrykk i kabinettet ditt. Da vil CPU-viften få kaldere luft å jobbe med.

Har hørt litt rundt no.. og 71 grader var ikke skadelig for cpuen... no ligger den på ca 55c ved bruk av onternett og msn osv..

og ca 60-62c ved spilling

Lenke til kommentar

Har hørt litt rundt no.. og 71 grader var ikke skadelig for cpuen... no ligger den på ca 55c ved bruk av onternett og msn osv..

og ca 60-62c ved spilling

det kan man el si som en akseptabel temperatur, selv har jeg en prescott cpu på 3,2 Ghz den ligger nå på 50 grader med surfing og litt diverse, og ca 55-60 Grader load

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...