Gå til innhold

Bytte 6800u mot Ati

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
så at det eneste er det han merker forskjell med er tull.

nei, han vil merke forsjell!

ikke i opengl, men i alt annet!

Er du sikker på det? :) Jeg tror ikke jeg hadde sett forskjell på to pc'er med 6800Ultra og X800XT PE i alle fall men det er kanskje bare meg.

ja, jeg er det. jeg sier ikke at forsjellen er stor, og husk at jeg snakker om x850xt pe, som iejgn er enda litt bedre.

som jeg har sakt før her. forsjellen er minimal, men den er der.

Det er bare bortkastede penger å bytte kort.

enig! det er tåpelig å bytte kort

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar

Jeg har bytta ifra Gainward 6800Ultra til HiS ATI X800XTPE og angrer ikke ett sekund. Jeg hadde bare problemer med Gainward kortet og fikk det aldri til å fungere skikkelig. Når jeg kjøpte meg ett nytt topp kort var det for å kunne spille i 1600x1200 på min 20" LCD og det er her forskjellene kommer inn. I mindre oppløsninger vil du ikke oppleve noen forskjell og jeg hadde ikke noen store problemer heller i lave oppløsninger. Problemene oppstod når jeg kjørte BFV i 1600x1200. Maskina ble ustabil og krasja. Siden jeg hovedgrunnen til å kjøpe kortet var nettopp å spille BF (aktiv klanspiller) så var dette veldig frusterende.

Jeg kjøpe nvida kort fordi det på spillet stod (supported by nvida) og tenkte da at nvida kort var best til bf serien. Men etter at alle problemene oppstod begynte jeg å grave litt mer i materien og oppdaget at ATI er best på Direct9 mens Nvida er best på opengl. Siden jeg spiller Direct9 spill eller ATI optimaliserte spill (BFV/HL2/CS) så er jo ATI best for meg.

Oppsumering av mine erfaringer:

Gainward 6800Ultra

- ustabil i 1600x1200 i BFV (funka jo i lavere oppløsning men det hjalp jo ikke noe :( )

- ok 3D05 resulater

- Lite klokkevennlig, jeg måtte klokke det NED for å kunne bruke det i BFV

- Måtte flashe bios

- Driver krøll

- Vifta bråka

HiS ATI X800XTPE

- Stillegående, vifta blåser lufta ut

- Omegadriver som fungere veldig bra

- Meget klokkevennlig

- Ingen problemer med å spille BFV/CS:Source i 1600x1200

Tester:

sjekk:

Anandtech

tomsBFV

Testene i BFV gir en indikasjon på hva vi kan forvente i BF2 vil jeg tro.

Jeg var antagelig litt uheldig med første batch Gainward 6800Ultra men det hjelper ikke. Det er lenge til det blir nvida på meg igjen. Så for meg var det verd å bytte uten tvil pga alle de timene jeg brukte på å løse 6800u problemene samt at ATI kortet yter bedre i de spillene jeg benytter meg av. Men dette gjelder for 1600x1200. Hvis du spiller med lavere oppløsning så er ikke forskjellene store.

Edit: har du ikke noe som helst problemer nå med POV kortet så er det positivt og gør et bytte mindre aktuelt. Du kan jo søke på kasol og se alle mine "problemer" :)

Endret av kasol
Lenke til kommentar

Radeon X850 korta er PCI-E only dere, finnes ikke AGP versoner av de. Dessuten finnes det vel ingen nettbutikk som selger de enda.

Som det har blitt sagt her er det bortkastet energi og penger å bytte 6800U mot ett X800XT PE kort. Trenger du mer ytelse nå, så kjøp deg ett nForce4 SLI hovedkort og 2 stk 6800GT PCI-E kort og kjør dem i SLI. Da vil du merke forskjell i ytelse hvis du spiller @ 1600x1200. Ellers lønner det seg å vente til ATI R520 eller nVidia NV47 kommer til sommeren.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
de skulle komme til agp seinere detta året

ATI har leveringsproblemer med selv X800XT PE korta...! Tror du X850XT AGP kommer fort da....nei. Se i nettbutikkene da selv. Ubekreftet har det stått siden ATI lanserte korta i fjor... Klart mange har fått kjøpt de korta, men lagrene går fort tomme og det tar lang tid å få dem inn igjen.

Lenke til kommentar
ATI har leveringsproblemer med selv X800XT PE korta...! Tror du X850XT AGP kommer fort da....nei. Se i nettbutikkene da selv. Ubekreftet har det stått siden ATI lanserte korta i fjor... Klart mange har fått kjøpt de korta, men lagrene går fort tomme og det tar lang tid å få dem inn igjen.

grunnen til at x850serien finnes, er fordi det brikkesettet er lettere å produsere enn x800 settet!

så ja jeg trur vi får se flere av disse enn vi noengang gjør av x800kort!

kortene har ikke blitt lansert til salg i norge enda, så at de er ubekreftet er ikke så rart er det vel :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...