purpledonkey Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Har planer om å kjøpe ny PC og har allerede trådløst nettverk hjemme. Lurte på hvordan jeg går frem for å få den nye PCen inn på det trådløse nettverket og videre ut på internett. Må jeg kjøpe et nettverkskort med den nye PCen eller er det noe integrert i hovedkortet? Hvordan finner jeg i så fall ut hvilket nettverkskort(evt hovedkort) jeg skal ha? Trengs det info om router osv så bare si fra så skal jeg prøve å finne det. takk! Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Det er ikke mange hovedkort som har trådløst nettverk på hovedkortet. Men dette er noe du normalt ikke trenger å tenke på, med mindre du har tenkt å bygge maskinen selv. Du må finne ut hvilke(n) standard routeren din støtter, og kjøpe et nettverkskort som er kompatibelt med denne. Noen ferdigbygde maskiner har allerede installert trådløst nettverkskort. Da spør du selgeren om dette kortet er kompatibelt med din router. Om du ikke vet hvilke(n) standard routeren din støtter, gi tilbakemelding om merke og modell, så kan noen her hjelpe deg å finne dette ut. Lenke til kommentar
purpledonkey Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 Har satt sammen en PC i PC-byggeren på netshop, men kunne ikke velge noe nettverkskort der. Kan standarden være PCI? Nettverkskortet i denne PCen heter hvertfall noe med PCI og det var en av typene av nettverkskort jeg fant på netshop. Routern er av merke ASUS. 802.11g 54Mbps står det foran på den hvertfall. Er det nødvendig å kjøpe noe dyrere enn det billigste nettverkskortet? Hva er de dyrere bedre på? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Anbefaler at du velger et kort med 54Mbps/802.11g-standard. Det skal også gå å bruke kort med bare 802.11b-standard, men da får du bare ca. 20-25% av ytelsen, og sparer veldig lite. 802.11b-kort støtter som regel heller ikke WPA-kryptering. Du skal kunne bruke både PCI og USB-kort. PCI-kort setter du i et spor inne i maskinen, og USB-kort setter du i en USB-port på baksiden (eller i noen tilfeller fremsiden) av maskinen. USB kan ha den fordelen at du kan kjøpe en billig USB-forlengelseskabel i tillegg, uten signaltap, hvis du trenger en mer optimal plassering av antennen. Trenger du en lengre antennekabel på et PCI-kort, koster det fort like mye som selve kortet, og har signaltap. Prisen spiller mindre rolle når det gjelder 802.11g-produkter. De fleste er bygd rundt et fåtall brikkesett. Men jeg ville nok holdt meg til et av de mer kjente merkene, med hensyn til support og oppdatering av drivere i fremtiden. Hos Netshop blir det 3Com, D-Link, Linksys og SMC. Endret 14. januar 2005 av sofTest Lenke til kommentar
purpledonkey Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 Takk skal du ha. Kanskje jeg går for et USB-kort da, det virka jo veldig enkelt hvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå