Gå til innhold

Ekte AGP-kort fases ut av ATI - ingen nye modeller

guezz

Anbefalte innlegg

PCI-E er snart en standard.

Det ser ut som fremtidige AGP-modeller vil ha en PCI-E til AGP-bro, før AGP fases helt ut.

ATI PCI Express indicator manufacture merchant Taiwan fine star science and technology marketing department Manager Xu Yuch'ing indicated that, this indeed can affect consumer's purchase wish. She said that, ATI also is studying does not need the entire group to replace AGP to provide can the bridge joint to PCI the Express indicator plan, in detail promotes the time interval also to be unable to announce.

Jeg tror ikke PCI-E-platformen vil dominere markedet helt før ut i 2006 (regner med at det skjer med introduksjonen av R620). Slike omlegginger av standarder tar tid, bare tenk på PCI til AGP, kassett til CD og VHS til DVD. Men det er likevel en tankevekker. Det neste kortet jeg kjøper må da være et PCI-E-basert kort, men da er det likevel på tide å skifte ut combo-en.

Synes dere at omleggingen går for fort, eller er det bare positivt?

Endret av guezz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det går for fort. Egentlig er det vel ingen stor fordel med pcie-e utenm det at du kan bruke 2 skjermkort, og siden jeg ikke har råd til 2xdyre kort, og at jeg da enten må kjøpe et nå og et om et år! Og da lønner det seg vel egentlig å kjøpe nytt hver gang egentlig?

Lenke til kommentar

Vel jeg mener at dette er positivt, men ser man på overgangen fra IDE til SATA, så har ting tatt tid her, mye lenger tid enn jeg hadde trodd faktisk. Optiske drev finnes jo i veldig liten grad til SATA.

Men tanke vekkeren til en del kunder er jo at PCI-E ikke gir noen direkte ytelses forbedring (enda), med mindre man inkluderer SLI.

Men tipper det er en del folk der ute som kvier seg med å "hive" hovedkortet, og bytte hovedkort og skjermkort, for så å ikke få noen ytelses forbedring.

Men å sammenligne overgangen AGP-->PCI-E med overgangen VHS-DVD og Kasset og CD blir litt feil, fordi vi snakker om ett mye større konsument marked, det er strengt tatt ikke så veldig mangen som tenker over hvilken type port som tar seg av skjermkortet. Også er det ikke slik, at man trenger nye spill osv. for å kunne utnytte skjermkortet, i motsettning til Kasset og CD (en cd spiller takkler ikke kasset som kjent), derfor blir folk tvunget til å bytte ut sammlinga si osv.

Bare mine tanker og refleksjoner da. :p

Lenke til kommentar
AGP komme jo sikkert til å eksistere på HK lenge. Er jo jaggu ikke lenge siden man slutta med ISA på enkelte HK...

Er dette noe du har lest en plass eller en personlig mening? Jeg bør vel ikke være redd for å bruke 4000 spenn på AGP gfx nå?

Endret av Drizt
Lenke til kommentar
Så lenge man på langt nær har behov for den ekstra båndbredden PCIe girr, og man framdeles selger mer agp hk enn pcie (?) synes jeg 2006 var svært tidlig....

Du har rett angående båndbredden. Hvis jeg ikke husker feil sa taper du ikke særlig mye på ytelsen av å sette ned AGP-hastigheten fra 8X til 4X, noe som sier sitt.

PCI-E har sine fordeler:

Double The Bandwidth - PCI Express X16 slots have peak bandwidth levels of 4.0 GB/s (up to 8.0 GB/s bi-directional), compared to 2.1 GB/s of AGP 8x. While the extra bandwidth is always nice to have, even today's high-end graphics cards don't make use of the 2.0 GB/s which AGP 8x offers, so the extra bandwidth PCIe x16 offers is generally regarded as a feature which "future-proofs" the graphics card standard for the next few years. While high-end gaming always makes use of wide bandwidth pipes, applications like HDTV decoding also are incredibly bandwidth intensive, so the extra bandwidth may be needed sooner than most realize.
More Power - PCI Express can deliver higher amounts of power to the graphics card through its new motherboard connector, which means many PCI Express cards can run without dedicated power connectors. Four of the six cards we're testing today get all their power directly from the motherboard, whereas the two high-end cards still pull too much juice, and require a dedicated power connector in addition to the PCI Express connector power.
Multi-Card Capabilities - AGP only allows for a single, high speed graphics slot, whereas PCI Express allows for multiple graphics cards to be installed in one system. The amount of graphics card slots is only limited to the amount of PCI Express lanes in the chipset and how many of those lanes motherboard makers choose to implement. Most all first generation PCI Express motherboards only feature one graphics slot, but multi-card PCI Express systems will be hitting big time by the end of the year.

Jeg tror at PCI-E vil dominere markedet på slutten av 2006. Nå i det siste har salget av PCI-E-kort eksplodert siden utvalget av hovedkort og skjermkort har begynt å bli bra. Selskaper som Dell selger manger ferdigbygde modeller med PCI-E-kort som standard. Derfor tror jeg ikke at 2006 er helt urealistisk.

Edit:

Men å sammenligne overgangen AGP-->PCI-E med overgangen VHS-DVD og Kasset og CD blir litt feil, fordi vi snakker om ett mye større konsument marked, det er strengt tatt ikke så veldig mangen som tenker over hvilken type port som tar seg av skjermkortet. Også er det ikke slik, at man trenger nye spill osv. for å kunne utnytte skjermkortet, i motsettning til Kasset og CD (en cd spiller takkler ikke kasset som kjent), derfor blir folk tvunget til å bytte ut sammlinga si osv.

Poenget var å vise til eksempler om at bytter av standarder tar tid.

Endret av guezz
Lenke til kommentar
AGP komme jo sikkert til å eksistere på HK lenge. Er jo jaggu ikke lenge siden man slutta med ISA på enkelte HK...

Er ikke så veldig sikker på det, folk ønsker der nyeste. Og de fleste som kjøper nytt fremover, vil kjøpe PCI-E.

Man kan heller ikke sammenligne med ISA, fordi:

ISA kan kombineres med VESA, PCI og AGP. (og i teorien også PCI-E).

Problemet med AGP er at den ikke kommer til å bli kombinert med PCI-E, derfor har den ikke livets rett.

Det er nok en del år siden jeg så ISA spor på hovedkort også, det siste hovedkortet jeg hadde med ISA var vel ett KT100 eller KT133 hovedkort.

Død over AGP, lenge leve PCI-E.

Lenke til kommentar

Problemet er at det fortsatt selges såpass mye AGP enda. For de som kjøper et dyrt AGP-skjermkort nå, er det stor fare for at det ikke kan brukes neste gang de skal ha nytt hovedkort. De som kjøper nytt hovedkort med AGP nå, må regne med høyere priser og dårligere utvalg når de skal oppgradere skjermkortet.

Men slike problemer må en vel regne med når en går over til en ny standard. PCI-E har jo også andre fordeler enn bare økt båndbredde. Effektiv toveis overføring åpner vei for at grafikkbrikken kan overta flere oppgaver som CPU tar seg av i dag. Men dessverre vil det nok gå mange år før dette utnyttes skikkelig, utviklerne kan jo ikke regne med at alle har PCI-E.

Lenke til kommentar

Hadde egentlig ikke forventet noe annet, det som deretter er synd er at produsentene ikke satser litt mer på hk i overgangsfasen som har et agp slot i tillegg til de vanlige pci-e sporene. Vet det finnes noen hk der ute som støtter dette men de er heller få og ikke med så ekstrem ytelse heller.

Lenke til kommentar
Men er dette reliable?

Jeg mener... En babelfish translation av en taiwanesisk CNET side?

Det er litt som å spørre naboen om det regner i moskva, spør du meg...

Det er lettskyet, oppholdsvær og 2 varmegrader i Moskva. Naboen kan ha internett vet du :D

Bare fint med en rask overgang til PCI-e. Litt av problemet med databransjen er i mine øyne at det tar "evigheter" å gå over til nye løsninger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...