Theo343 Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Hvilken S-ATA disk regnes som mest stillegående? Har hørt at Seagate kan man bare glemme fordi de måtte fjerne støydemping i sine disker. Hvem er da best på dette området? Skal handle hos netshop... EDIT: En annen ting er at enkelte S-ATA(ikke S-ATAII) har NCQ, men må kontrolleren da også ha dette? Endret 14. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
WishYou Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Seagate barracuda rocker IMO, de nyeste modellene har NCQ. Men jeg tror kontrolleren også må ha dette... Edit: leste posten nøyere nå, hva er dette med fjerning sv støydemping? Har ikke hørt det før, og min 2 uker gamle 120 gig'er er stille som snø... (når den ikke jobber ) Wish Endret 14. januar 2005 av WishYou Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Nei er helt enig med deg....ikke velg seagate...Kjøpte en før jul og er utrolig skuffet over at støynivået har blitt så høyt på Seagate..Når den jobber så støyer den noe så utrolig noe mine ide disker ikke gjør...Har hørt at både Samsung og Maxtor sine S-Ata disker skal være ganske stillegående men om det er noe hold i det vet jeg ikke siden jeg ikke har testet de....Har alltid kjøpt Seagate men tror dette blir den siste hvis det er sånn at støynivået er har økt på Seagate sine disker.... Endret 14. januar 2005 av Znoken Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Seagate barracuda rocker IMO, de nyeste modellene har NCQ.Men jeg tror kontrolleren også må ha dette... Hvilken fordel regner du med at NCQ gir til en vanlig bruker? I mine øyne er NCQ bare hype og fungerer best til server-applikasjoner. Lenke til kommentar
WishYou Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Seagate barracuda rocker IMO, de nyeste modellene har NCQ.Men jeg tror kontrolleren også må ha dette... Hvilken fordel regner du med at NCQ gir til en vanlig bruker? I mine øyne er NCQ bare hype og fungerer best til server-applikasjoner. Jeg regner egentlig ikke med noen ting. Bare svarte på spørsmålet til trådstarter. Wish Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Stillegående 160 disk sa du? INGEN kan konkurrere med Samsun P80 160 gb, den er rett og slett fantastisk. har den selv, og med vibrasjons oppheng, så er den ikke hørbar rett og slett. Den er ikke alt for treg heller anbefales Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 Stig-Arne: Hehe jeg kom også over den, virker meget lovende ja . Lurer på om jeg går for den. Synd de ikke har den i større størrelser. Men apropo NCQ, noen som vet 100% om kontrolleren må støtte det også? Har nesten ikke hørt om en S-ATA-1 kontroller som støtter NCQ så da må det jo være hvist man skal bruke S-ATA-1 disken med NCQ på en SATA-II kontroller fordi SATA-II disker ikke er kommet ennå. Lenke til kommentar
Drizt Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Unnskyld men hva er Ncq? Lenke til kommentar
skyline Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Stig-Arne:Hehe jeg kom også over den, virker meget lovende ja . Lurer på om jeg går for den. Synd de ikke har den i større størrelser. Men apropo NCQ, noen som vet 100% om kontrolleren må støtte det også? Har nesten ikke hørt om en S-ATA-1 kontroller som støtter NCQ så da må det jo være hvist man skal bruke S-ATA-1 disken med NCQ på en SATA-II kontroller fordi SATA-II disker ikke er kommet ennå. NCQ er bare en tillegsfunksjon, som kan skrus av og på etter behov, dvs. Du kan kjøpe disk med NCQ til kontroller som ikke har det, du kan kjøpe disk uten NCQ på en kontroller som har NCQ. NCQ er veldig lite hennsiktsmessig, med mindre man har 2 cpu`er eller mer. NCQ er kort fortalt slik; tenk deg at du skal besøke 10 kammerater i samme blokk, med NCQ så vil du da planlegge turen først, slik at du blir mest mulig effektiv. En NCQ disk, vil hele tiden planlegge hvilke data den skal hente, og i hvilken rekkefølge. Slik at effektiviteten blir høyest mulig. Når det er sagt, når man har en CPU, så kan cpu`en bare behandle/kjøre en tråd omgangen (untatt P4 med hyperthreading da), dvs. at disken bare bruker ett sett med data omgangen, med 2cpu`er kan pc`en jobbe med 2 helt forskjellige tråder og disken kan derfor få ordre om å hente data fra helt forskjellige steder på disken, HER vil NCQ fungere bra. NCQ kan dog. medføre høyere latency, og i tester har det vist seg at i 1 cpu konfigurasjon, så vil man være best tjent uten NCQ. NCQ står for: Native Command Que. On topic: Mest stillegående, Samsung Spinpoint! Endret 14. januar 2005 av skyline Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 On topic: Mest stillegående, Samsung Spinpoint! enig med siste taler, gå for Samsung Spinpoint, mer lydløs disk kan man visst lete lenge etter har jeg hørt. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Høres ut som NCQ er mest for HT enablede Intel systemer(s478 el.) eller multi-core, multi-cpu pc'er eller filservere. Endret 14. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
skyline Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Høres ut som NCQ er mest for HT enablede Intel systemer(s478 el.) eller multi-core, multi-cpu pc'er elle filservere. Ja. Det er korrekt. Men heller ikke her gir det noen overveldene ytelses forbedring. Gi NCQ litt tid, og litt flere cpu`er å tygge på, så hjelper det nok på. 2x Dual core cpu`er, så begynner det nok å bli ganske mye data som skal hentes inn. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Helt satt på spissen så kan man si at man kanskje hadde fått noe igjen for NCQ hvis man kjørte VmWare sin ESX eller GSX server som kan emulere multi-cpu og viser til multi-cpu ytelse selv med kun 1 CPU. Litt fordi det er en slags HT ordning i hardware emulering. Endret 14. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
BlackH Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Kjøp Samsung P80 og bli ferdig med det! Jeg har tre stk av 160GBversjonen, og er kjempefornøyd. Den er den stilleste disken jeg har. Eneste som måler seg er den gamle 80GB seagate'n som faktisk også er stille.. men bråker likevel mer under load. Styrte pent unna de nye versjonene til Seagate etter at mange klaget over høyfrekvent hvinelyd da 7200.7 serien ankom... ingen anelse om de har forbedret dette i 7200.8 versjonene... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Da blir det Spinpoint. Ble litt OT også. Ser at 2-3 stykker har dårlig erfaring med 160GB spinpoint i prisguiden, ved at de fort blir defekt. Men de sier ikke noe om hva slags kabinett/kjølelsninger de har... Endret 14. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Killer-B Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) ** Endret 14. januar 2005 av Killer-B Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå