Gå til innhold

Er fri ferdsel i fare?

Anbefalte innlegg

Så det er helt greit å «låne» andres eiendom dersom det ikke gir eieren problemer? Hva om jeg har behov for å komme fort fra et sted til et annet, er det da greit om jeg låner bilen din mens du er på jobb? Du trenger ikke engang å merke det.

En bil er et menneskeskapt produkt, og hadde ikke eksistert uten arbeidsinnsatsen til fabrikkarbeidere og andre involverte. Eiendomsretten på varer er derfor etter min mening langt lettere å svelge. En skog eller et fjell derimot - hvem har gjort seg fortjent til det? Disse har blitt skapt av naturen (eller av Gud om du vil), og det er derfor ikke opplagt at et menneske skal få eie noe slikt. Det beste er etter min mening en løsning som sikrer folket adgang til naturressursene, og det er vel nogenlunde hva vi har i Norge i dag. Jeg ønsker ikke et system hvor spekulanter kan kjøpe og selge naturen vår som om det var Opticom-aksjer :thumbdown:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så det er helt greit å «låne» andres eiendom dersom det ikke gir eieren problemer? Hva om jeg har behov for å komme fort fra et sted til et annet, er det da greit om jeg låner bilen din mens du er på jobb? Du trenger ikke engang å merke det.

En bil er et menneskeskapt produkt, og hadde ikke eksistert uten arbeidsinnsatsen til fabrikkarbeidere og andre involverte. Eiendomsretten på varer er etter min mening langt lettere å svelge. En skog eller et fjell derimot - hvem har gjort seg fortjent til det? Disse har blitt skapt av naturen (eller av Gud om du vil), og det er derfor ikke opplagt at et menneske skal få eie noe slikt. Det beste er etter min mening en løsning som sikrer folket adgang til naturressursene, og det er vel nogenlunde hva vi har i Norge i dag. Jeg ønsker ikke et system hvor spekulanter kan kjøpe og selge naturen vår som om det var Opticom-aksjer :thumbdown:

Du fant de ordene jeg lette etter :D

Lenke til kommentar

En bil er et menneskeskapt produkt, og hadde ikke eksistert uten arbeidsinnsatsen til fabrikkarbeidere og andre involverte. Eiendomsretten på varer er derfor etter min mening langt lettere å svelge. En skog eller et fjell derimot - hvem har gjort seg fortjent til det? Disse har blitt skapt av naturen (eller av Gud om du vil), og det er derfor ikke opplagt at et menneske skal få eie noe slikt. Det beste er etter min mening en løsning som sikrer folket adgang til naturressursene, og det er vel nogenlunde hva vi har i Norge i dag. Jeg ønsker ikke et system hvor spekulanter kan kjøpe og selge naturen vår som om det var Opticom-aksjer :thumbdown:

Naturen, fjellet mm er tatt vare på av Den Norske Stat. På den måten mener jeg at man kan si AS Norge har bygget seg opp eiendomsretten til dette.

Hvis du hadde passet på, og holdt din gamle onkels bil i stand i 25 år, så tror jeg jeg ville gått inn for at du skulle få bilen ved hans bortgang. Men det er selvsagt opp til onkel. Men i naturen er det ingen gammel gjerrig onkel som bestemmer. Den gjerrige onkelen sitter høyt der oppe, og skal dømme deg efter din død.. Inntil da er det opp til deg..

Har folket bruk for naturen? Hva med en Disney-park, vi stater ved the "fjords", tar monorailen videre til fjellet, ser det fra vinduet, før den tar oss inneom en isbre, hvor vi får gå av og rope "how amazing", kanskje bli der og gå en fint oppbygd trail, før vi venter på neste monorail.

Og ville ikke folket få se naturen bra nok? Faktisk tror jeg flere ville kommet seg ut på den skisserte Disney-turen, enn de som i dag går en fjelltur..

Opticom-aksjer, hva har du imot de? Mange har tjent mange penger på dem, andre har tapt litt. That's life.

Lenke til kommentar
Og ville ikke folket få se naturen bra nok? Faktisk tror jeg flere ville kommet seg ut på den skisserte Disney-turen, enn de som i dag går en fjelltur..

Det er grunn nok til ikke å bygge et Disney-opplegg. Skal vi ha flere folk til fjells er det siste vi trenger en gruppe med overvektige amerikanske pensjonister som skriker "how amazing" i tide og utide.

Lenke til kommentar

Det er grunn nok til ikke å bygge et Disney-opplegg. Skal vi ha flere folk til fjells er det siste vi trenger en gruppe med overvektige amerikanske pensjonister som skriker "how amazing" i tide og utide.

Nei jasså, så du DISKRIMINERER!! Du vil ikke ha amerikanere som er glade i mat dit, men spreke nordmenn er greit. RASISME!!

Lenke til kommentar
Nei jasså, så du DISKRIMINERER!! Du vil ikke ha amerikanere som er glade i mat dit, men spreke nordmenn er greit. RASISME!!

De er hjertelig velkommen. Men da får de trimme flesket litt. De skal faen meg ikke ta noen monorail. Og for de fleste turgåere er det ikke bare å se naturen som er viktig. Det at man har ytt noe for komme seg ut er like viktig.

Lenke til kommentar

Hvordan er dette rasisme?

Definisjon:

rasisme blir forstått som ideen om at det finnes ulike raser eller etniske grupper som har ulike egenskaper, og at disse egenskapene legitimerer negativ forskjellsbehandling. Det er en begrunnelse og rettferdiggjøring av negativ forskjellsbehandling av enkeltpersoner eller grupper med utgangspunkt i deres "rase", hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse.

Ser ikke noen indikasjon som tilsier at Feynman har delt inn feite amerikanere som egen rase eller ettnisk gruppe, for så å "rangere" de...

Hadde han sagt amrikanske turister, og ikke feite pensjonerte amrikanske turister, så kan man spekulere i rasisme (selv om det også ville blitt for søkt).

Lenke til kommentar
Hadde han sagt amrikanske turister, og ikke feite pensjonerte amrikanske turister, så kan man spekulere i rasisme (selv om det også ville blitt for søkt).

Like søgt som rasismebegrepet pleier å være. Jeg ville risikert en ukes utestengelse om jeg hadde skrevet "Skal vi ha flere folk til fjells er det siste vi trenger en gruppe med sukkersyke pakistanske pensjonister som skriker "Allah akbar" i tide og utide."

Men samme det.

Og for de fleste turgåere er det ikke bare å se naturen som er viktig. Det at man har ytt noe for komme seg ut er like viktig.

Når min familie går søndagstur, er det ikke det å yte noe som er viktig, det viktigste er at vi alle kan gjøre og oppleve noe sammen!

Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke med meg hvilket parti som stod bak dette herlige forslaget da jeg hørte saken på radioen, men når jeg tenkte litt på det i ettertid kom jeg fram til at det måtte være Arbeiderpartiet, og jaggu var det nettopp det. Hvilken del av folket er det dette partiet taler for egentlig? De som ønsker å være mest mulig ufrie? De som driter i miljøet? De som vil skattes til døde?

Lenke til kommentar

Like søgt som rasismebegrepet pleier å være. Jeg ville risikert en ukes utestengelse om jeg hadde skrevet "Skal vi ha flere folk til fjells er det siste vi trenger en gruppe med sukkersyke pakistanske pensjonister som skriker "Allah akbar" i tide og utide."

Men samme det.

Du har vel dessverre rett idet der. Amerikanere er et lett mål for tiden, er synd, vi burde ha klart å heve oss over slik nå som vi er kommet til 2005 :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg ville risikert en ukes utestengelse om jeg hadde skrevet "Skal vi ha flere folk til fjells er det siste vi trenger en gruppe med sukkersyke pakistanske pensjonister som skriker "Allah akbar" i tide og utide."

Sånne folk har jeg aldri truffet før, så det ville bare gjort fjellheimen fargerik. Går utifra at det er ansvarsfulle folk som ikke slenger fra seg insulinsprøyter i naturen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...