Gå til innhold

Garanti? Skal jeg betale? Burde de informert meg?

Anbefalte innlegg

Hei.

For nesten 4 uker siden leverte jeg inn min Toshiba 1800-504 laptop til reparasjon fordi backlightet på skjermen hadde gått uten at jeg hadde noen forklaring på dette, jeg hadde også et uhell med den for nesten et halvt år siden da jeg kom til å søle noe nedi tastaturet, dette gikk selvsagt greit men når jeg drev og renset tastene senere så klarte jeg å rive løs to stk.

Jeg skrev i feil beskrivelsen at to knapper hadde løsnet ved rensing og at jeg la ved de knappene og spurte om de kanskje kunne fixe det.

Jeg ble oppringt i dag om at den nå var ferdig på reperasjon.

Jeg ble informert om at de hadde byttet skjermen slik at den nå fungerte igjen og at dette gikk på garantien, men uten noe informasjon hadde de også byttet hele tastaturet noe jeg må betale for(litt over tusen kroner), Finnes det ikke noen regler om at jeg skal bli informert om pris før de gjør noe når det ikke blir dekt av garantien? Jeg vet jeg hadde krav på en ny laptop eller pengene tilbake men det var jo direkte uaktuellt for meg da jeg trenger filene som ligger på denne maskinen.

Noen gode råd?

Mvh.

Ola - DESPERAT.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke sikkert dette hjelper deg, men. :smile:

Vet ikke om alle service"verksteder" har like lover, så kan bare fortelle hva som gjelder Bilverksteder.

På bil versteder skal kun bestilt jobb utføres, og om verkstedet oppdager flere ting dem mener bør utbedres Skal kunden kontaktes for type jobb og pris før jobben utføres.

Om verkstedet skifter deler som ikke er avtalt på forhånd, eller blitt forespurt kunden og godtatt, så kan kunden forlange og slippe betale for den.

Verkstedet kan da skifte tilbake til den gamle delen om dem vil/tjener på det.

Vet som sagt ikke om dette også gjelder pc-verksted, men du kan jo prøve og forespeile dem problemet?

Lykke til :smile:

Lenke til kommentar

Ulempen for deg er at når du har levert inn pcen med meldingen om at du selv har revet løs et par taster, en feil som åpenbart ikke går på garanti (med mindre Toshiba har bestemt seg for å være ekstremt snille den dagen), og ikke har sagt at du vil ha et prisoverslag før de evt. gjør noe, så står du vel litt svakt. Hadde det blitt en veldig kostbar reparasjon burde de kontaktet deg uansett, men en reparasjon på 1000,- er jo ikke mye i bærbar-pc-på-merkeverksted-sammenheng, og derfor blir den utført uten å spørre deg først.

Lenke til kommentar

Joda, Tusen takk for hjelpen, det jeg lurte mest på var egentlig hvordan lovverket var på området, og jeg har virkelig ikke tid til å vente i X antall uker til før jeg får tilbake laptoppen min.

Men takk for hjelpen

Mvh. Ola

Lenke til kommentar

Hei

hadde jeg visst at det kostet meg tusen kroner å få byttet ut hele tastaturet, noe jeg egentlig ikke trengte da knappene fungerte, de hadde bare ikke "plast" på seg så hadde jeg ikke nevnt det i det heletatt.

Men er det ingen lov som sier at jeg skal informeres før det blir gjort noe som koster?

Mvh.

Ola

Quote:

Den 2002-06-12 21:02, president skrev:

Ulempen for deg er at når du har levert inn pcen med meldingen om at du selv har revet løs et par taster, en feil som åpenbart ikke går på garanti (med mindre Toshiba har bestemt seg for å være ekstremt snille den dagen), og ikke har sagt at du vil ha et prisoverslag før de evt. gjør noe, så står du vel litt svakt. Hadde det blitt en veldig kostbar reparasjon burde de kontaktet deg uansett, men en reparasjon på 1000,- er jo ikke mye i bærbar-pc-på-merkeverksted-sammenheng, og derfor blir den utført uten å spørre deg først.

Lenke til kommentar

Lovverket kan neppe hjelpe deg her, ettersom du ba om å få fikset tastaturet. Dersom de to knappene ikke kunne festes igjen, gjorde verkstedet helt riktig i å sette inn et nytt. Hadde du bedt om prisoverslag på dette, hadde du sluppet det.

Lenke til kommentar

Det er sikkert en lov om det, men det avhenger vel litt av hva som er avtalt skal gjøres og hvor store summer det er snakk om.

Da du har levert inn pcen og bedt dem reparere tastene, og visste/burde vite at dette var en reparasjon som kom til å koste penger, er det ikke sikkert de trenger å gi deg beskjed om pris først siden det er et (i denne sammenheng/ja jeg vet 1000,- er penger det også) forholdsvis moderat beløp.

Men jeg skal ikke påstå jeg kan lovens bokstav på dette området, så det er mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Takker.

Men finnes det noe smutthull her, jeg har ventet lenge på den, har hørt det kom en lov nå som sa at hvis rep. tok mer enn 1 uke så hadde man krav på pengene tilbake/ny ting.

Tror du det er en mulighet for å få pengene tilbake på dette grunnlaget?

Quote:

Den 2002-06-12 21:09, yummy skrev:

Lovverket kan neppe hjelpe deg her, ettersom du ba om å få fikset tastaturet. Dersom de to knappene ikke kunne festes igjen, gjorde verkstedet helt riktig i å sette inn et nytt. Hadde du bedt om prisoverslag på dette, hadde du sluppet det.

Lenke til kommentar

Den loven har jeg ikke hørt om, og jeg tviler på at den eksisterer. Hva om et verksted må bestille nye deler fra utlandet? Eller at en reparasjon er så komplisert at det ikke lar seg gjøre på en uke?

Slik jeg ser det, har du ikke annet valg enn å betale dette. Dersom verkstedet er snille med deg, kan de kanskje gå med på å sette inn det gamle tastatuert og muligens bare ta betalt for ekstraarbeidet - som du faktisk forårsaket selv.

Jeg er på din side, men her gjelder først og fremst vanlige regler og avtaler - ikke hva du eller jeg synes. =/

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-12 21:25, yummy skrev:

Den loven har jeg ikke hørt om, og jeg tviler på at den eksisterer. Hva om et verksted må bestille nye deler fra utlandet? Eller at en reparasjon er så komplisert at det ikke lar seg gjøre på en uke?

Det kan nok hende den loven gjelder, men det er i såfall snakk om produksjonsfeil, og tastene vil i alle fall ikke bli dekket av noe slikt.

Lenke til kommentar

Tror nok du har misforstått litt her; Den nye loven, som trer i kraft 1. juli, sier at dersom reperasjonen tar lenger enn 7 dager, har du rett på en ERSTATNINGS-gjenstand, ikke en ny. Lovene skal gjøre det enklere for oss forbrukere, hehe, og vanskeligere for Dell, Toshiba etc. å forsinke, og skape omkostninger.

Skulle finne en link til en side jeg leste, men akk; den forsvant sporløst i loggen min.

Lenke til kommentar

Dette tilfellet faller inn under lov om håndverkstjenester (16. juni 1989, nr. 63).

Enhver vil nok føle det sterkt urimelig å måtte betale over tusen kroner for å feste et par taster.

Loven anviser i §§ 7 og 8 at reparatøren har plikt til å frarå reparasjon i enkelte tilfelle og at de ikke ta betalt dersom de har unnlatt å gjøre dette.

Jeg kjenner ikke til noen saker som ligner dette, men vil anta at de nevnte bestemmelsene får anvendelse her.

Hadde dette vært min maskin hadde jeg på en høflig måte beklaget at de glemte å ta kontakt før reparasjonen ble utført, fordi det ville vært helt uaktuelt å akseptere en slik avtale dersom jeg hadde kjent til utfallet på forhånd. Dersom dette ikke er tilstrekkelig ville jeg igjen beklaget og sagt at jeg ikke så noen annen utvei enn å sende inn en forliksklage.

Men det er min mening. Jeg har syslet med juss noen år, men besitter ikke den hele og fulle sannhet av den grunn, for å si det på den måten...

--

HH

Lenke til kommentar

tror ikke de har tatt mye arbeidspenger her, sjekka en gang prisen på et tastatur til en bærbar, det kosta rundt 750kr pluss mva.

tror egentlig du bare har betalt for delene.

tror heller ikke det finnes noen lover mot noe slikt, leverer man inn noe til reprasjon, må man nesten regne med at det blir reparert, og siden det ikke går å skaffe nye taster var jo et nytt tastatur eneste løsningen.

mvh

Georg Kristiansen

ENO N600@1200Mhz

512 MB RAM

30 GB HD

DVD

ATI MOBILITY 32MB

Lenke til kommentar

Regelen er vell sånn: Hvis reprasjonen overstiger 1000kr skal kunden kontaktes... Var ihvertfall den regelen jeg fikk opplyst når jeg leverte inn Tv'n til reperasjon...hehe, er vell ikke akkurat det samme, men nesten=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...