jivac Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Hei, Skulle gjerne hatt en god kjenning av dette oppsettet. Passer alt sammen, er det kompatibelt med hverandre, noe jeg burde forandre på osv? De usikkerhetsmomentene jeg har er: 1 - Sto og vippet mellom WD disk eller Seagate disk 2 - Skal ha 1024MB minne, men vil helst bare ha en brikke (ikke to 512)er det noen forskjell, og er valgte minne bra? 3 - Skjermkortet, regner med at det skal holde godt da det ikke er noen spille PC. 4 - Trenger jeg vifter eller noe annet ekstra? PC'en er ikke ment til spilling, eneste spillingen jeg isåfall gjør er FM05 (men svært lite) det er mest bildebehandlingen det går i, ellers normalt bruk av en PC nå til dags. HK: - Asus K8N-E DELUXE Hovedkort Socket 754- nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid CPU: - AMD Athlon 64 3400+ 2.4 GHz - Socket 754, 512 KB cache, BOXED HDD: - Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA - 8MB cache 7200RPM Skjermkort: - Sapphire Radeon 9600PRO Advantage 256MB - AGP, ATI9600PRO, DVI-I, TV-Out, Full-Ret Minne: - TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL3 - 64M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) Kabinett - Chieftec LBX-03 Miditower Sort/Sølv - m/USB/Firewire 360W Strømforsyning Takker for alle som viser interesse. Lenke til kommentar
uberleif Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Hei! Ser bra ut det der, bortsett fra RAM en, twinmos og nforce 3 kan det bli problemer av, det har jeg fått erfare. Sendte min twinmos ram i retur idag da jeg ikke fikk den til å funke til et nforce 3 chipset. Hovedkort var gigabyte, men ville uansett anbefalt deg å forandre ram merke.. Corsair, OCZ? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Siden du spør så godkjenner jeg det ikke Skal jeg være seriøs og hjelpe seg, så har jeg noen råd : - MSI K8N NEO2 Platinum socket 939 hovedkort - A64 3500+ "Winchester" socket 939 (eller 3200+) - OCZ PC3200 Rev2, 1024MB (kjøpes hos Netshop.no) - Bytte ut strømforsyning med en bedre! (f.eks OCZ 520W) Ellers ser det greit ut. Poenget er iallefall : Velg socket 939 siden det er mer fremtidsrettet. 754 er på vei ut. Lenke til kommentar
Texas Stovner Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Må si meg enig med Betrozmed unntak av strømforsyninga, Chieftech 360W holder i lange baner. Lenke til kommentar
Valent Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 det er streng tatt ikke mye å si på det oppsettet, skal du holde det til amd64 3400, så har jeg ikke noen brukbare råd å gi deg. hvis du bestemmer deg for å kjøpe en amd64 3500 (939 sokkel) så kan jeg si at du får mer ytelse på å kjøpe 2stk 512mb ram i stedet for kun 1gig, pga at de 2 rammene kjører i "dual-modus" som gir ekstra ytelse Intel er også bedre på det området altså video/bilde redigering, men det bli mye mer støy ut av det. Ang vifter .. det trenger du streng tatt ikke, men hvis du bestemmer deg for å kjøpe det allikavel så annbefaller jeg papst vifter (litt dyre, men det er verdt hver krone) og bruk stømper eller kjøpt filter til dem. det vil gjøre at din pc trives mye mer, pga at du ikke får støv inni pc'en Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Chieftech 360W holder i lange baner. Tja, kanskje til dette oppsettet ja, men skal han en dag ha kraftigere prosessor og skjermkort så holder den 360W strømforsyninga ikke. Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Chieftech 360W holder i lange baner. Tja, kanskje til dette oppsettet ja, men skal han en dag ha kraftigere prosessor og skjermkort så holder den 360W strømforsyninga ikke. Men den følger jo med kabinettet. hvorfor ikke vente til behovet for en kraftigere kommer. Er den enkleste sak i verden å bytte PSU senere. 4 skruer og bytte kablene. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Her er et meget fint opplegg......................... Enig med uberleif og Betroz. TwinMOS ram er ikke brukbart i høgytelsesystemer. Hvis man ikke har budsjett for ordentlig og godkjennt RAM må man velge et billigere alternativ. I forhold til dett eget forslag kan du gå ned til AMD Athlon 64 3000+ uten noe særlig ytelse tap, for å spare penger. Se godt på desse linkene.....Lykke til....... Endret 14. januar 2005 av sveinsel Lenke til kommentar
Joggi Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 dropp socket 754 den er helt ute no sats heller på 939 Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Hei!Ser bra ut det der, bortsett fra RAM en, twinmos og nforce 3 kan det bli problemer av, det har jeg fått erfare. Sendte min twinmos ram i retur idag da jeg ikke fikk den til å funke til et nforce 3 chipset. Hovedkort var gigabyte, men ville uansett anbefalt deg å forandre ram merke.. Corsair, OCZ? TwinMOS passer ikke til noe nvidia - chipset... Det står her med rød skrift (og i tillegg driver de med "popp upp/spyware" -virksomhet så man vet ikke å komme frem... Hva er det de skal undersøke...--om man bruker dritten?) Endret 14. januar 2005 av sveinsel Lenke til kommentar
jivac Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 Takk så langt folkens. :!: Ser at jeg bør skifte om til socket 939 istedetfor ja. Prisforskjellen mellom 64AMD3200+ og 64AMD3500+ (939)er på drøye 600,- ...hvordan er ytelsesforskjellen på de? Og i forhold til AMD643400+ Socket 754? Når det gjelder valg av minne så faller anebfalingene altså på OCZ eller Corsair? (1x1gig eller 2x512Mb?) Hva med eventuelt Kingston? Regner med at valg av skjermkort og harddisk da er greie, også uavhengig av resten av systmet. Fryktelig lite på lager av 939 HK og CPU rundt omkring ser jeg.... Lenke til kommentar
gsn Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) 2x512 er å anbefale an noen få enkle grunner 1. med 2 stk like brikker får man LITT mer ytelse (2-5%) 2. med mindre brikker får man ofte bedre tilgangs tider, feks twinmos minne du hadde valg var CL3, hadde du valgt 2x512 hadde du fått det med CL2.5, men ikke velg twinmos ! kingston, corsair, ocz er alle glimrende merker, for og ikke nevne geil.. Jeg funderer litt på det oppsettet ditt, spesielt bruksområdet.. hvorfor amd64 3400+ hvis du skal drive med bildebehandling ? er ikke p4 best på det området ? selv om jeg syntes hele maskina blir litt overkill... Edit : ville forsåvidt valgt et 6600gt skjermkort. seagate er forsåvidt veldig stillegående og gode disker, WD bråker litt mer men yter også litt bedre.. Endret 14. januar 2005 av gsn Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Takk så langt folkens. :!: Ser at jeg bør skifte om til socket 939 istedetfor ja. Hvis du ikke oppgraderer senere har det ikke betydning. Prisforskjellen mellom 64AMD3200+ og 64AMD3500+ (939)er på drøye 600,- ...hvordan er ytelsesforskjellen på de? Har ikke linker til tester, men forskjellen er antaglig ikke større enn at den omtrent kan fylles med lett OC. Og i forhold til AMD643400+ Socket 754? CPU har minnekontrolleren slik at hvis chipset er likt blir det liten (antaglig ikke merkbar annet i tester) forskjell. Når det gjelder valg av minne så faller anebfalingene altså på OCZ eller Corsair? (1x1gig eller 2x512Mb?) Hva med eventuelt Kingston? Alle desse har godkjennt minne. Det kommer an på pris og hva butikken har. Regner med at valg av skjermkort og harddisk da er greie, også uavhengig av resten av systmet.Fryktelig lite på lager av 939 HK og CPU rundt omkring ser jeg.... Ville tenke på en backuphardisk ...før eller senere ....helst før.... Lykke til. Lenke til kommentar
anbar Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 sveinsel har rett, om du ikkehar tenkt å oppgradere på en stund trenger du ikke å stresse med 939, men jeg sier kanskje det fordi jeg har 754 Men jeg tror virkelig ikke du merker noen stor forskejll i det du driver med. Jeg leste en artikkel igår, da var jeg på www.overclocking.com og ble guidet videre, men da var jeg trøtt, og nå er jeg trøtt..så orker ikke å finne den imorgen tar jeg valium Men ellers helt fint oppsett! Lenke til kommentar
svalbard Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 1. med 2 stk like brikker får man LITT mer ytelse (2-5%) Tar jeg ikke feil så er det mye mer å tjene på å ha Dual Chanel på S939. Vet at på nForce2 Chipset så var det lite å hente på at brikkene kjørte i Dual. (feks så hadde jeg rundt 3k i memory bandwich med S754 og rund 5,5 med S939) Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 - MSI K8N NEO2 Platinum socket 939 hovedkort- A64 3500+ "Winchester" socket 939 (eller 3200+) - OCZ PC3200 Rev2, 1024MB (kjøpes hos Netshop.no) - Bytte ut strømforsyning med en bedre! (f.eks OCZ 520W) Bare quoter meg selv jeg hvis du enda lurer på hva du skal kjøpe. Lenke til kommentar
jivac Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 Ja, tja, ble vanskelig dette her Saken er jo og den at jeg kjøper ny PC annenhvert år og pleier derfor ikke å oppgradere i den forstand at jeg kjøper nye komponenter. Det virker som om hovedargumentet for s939 er at det er mer fremtidsrettet med tanke på oppgradering. Og etter å ha sett at lagerbeholdningen av s939 er meget dårlig for tiden, i tillegg til at jeg ikke har tenkt å oppgradere i den forstand av å kjøpe nyere og bedre komponenter (isåfall kun hdd og 1 gigtil i minne, men det er jo ikke akkurat en så hard oppgradering sånt sett) holder det da med s754 oppsettet? Og finne en annen RAM selfølgelig? Lenke til kommentar
svalbard Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Netshop.no har det meste på lager for tiden. Bare se på forsiden dems. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 holder det da med s754 oppsettet? Og finne en annen RAM selfølgelig? Ja selvfølgelig! Lenke til kommentar
maedox Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Støtter socket 939 forslaget. Men!: Du sier du ikke skal spille no særlig. Da trenger du ikke mer enn Athlon64 3200+ og iallefall ikke OCZ RAM'en til 2,5 lapper. Strømforsyninga som følger med kabinettet vil fungere greit, frem til du evt. bytter til et high-end skjermkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå