Gå til innhold

Gråimport hos Japan Foto?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke en ide å spørre Japan Foto om dette selv? Garantien som du får bør du jo også få skriftlig! Tror de er nødt til å oppføre seg ryddig her, hvis ikke blir det fort kjent hos alle fotoamatører i Norge! :)

 

Det de sier må de også kunne sette på papiret!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Ikke at det er direkte svar på spørsmålet, men for deg som kunde spiller det ingen rolle hvor de handler varene sine. Du vil uansett ha de samme rettighetene overfor Japan Foto.

Du har rett i det så lenge man handler i en norsk forretning! Men hvis en forhandler går konkurs eller slutter å eksistere av noen annen grunn, da er det vel importøren som overtar ansvaret vil jeg tro. Og da er det greit at importøren er norsk.

 

Men som sagt, skriftlig dokumentasjon ved kjøp er en sikkerhet å ta med seg!

Lenke til kommentar

Ja, er jo alltid greit å ta sine forhåndsregler, men er vel forhåpentligvis neppe sansynlig at alle forutsetningene slår til:

 

1. Kameraet har en skjult fel.

2. Japan Foto har ikke brukt ordinære salgskanaler.

3. Japan Foto går konkurs før feilen blir oppdaget og innen 5 år.

4. Canon Norge velger å ikke vedkjenne seg feilen.

 

Kommer ikke uansett Canons digitale speilrefleks med "verdensgaranti"? Mulig dette ikke er tilfelle men mener å ha hørt det.

Lenke til kommentar
Kommer ikke uansett Canons digitale speilrefleks med "verdensgaranti"? Mulig dette ikke er tilfelle men mener å ha hørt det.

Jeg vil tro det.

 

Norske forbrukere skal visstnok ha verdens beste lov mht garanti. En Canon verdensgaranti dekker nok ikke så mye som du får om du kjøper kamera i Norge via norsk importør. :)

Lenke til kommentar

Det man imidlertid bør tenke på ved gråimport, er at forhandleren gjerne velger å sende kameraet dit det ble importert fra. Hvis det er langt unna, vil en garantisak ta betydelig lengre tid, og du kan være uten kameraet ditt i et par måneder. Du er også nødt til å forholde deg til forhandleren der kameraet ble kjøpt, og kan ikke be en hvilken som helst annen Canon forhandler sende det til reparasjon for deg.

 

Mange grunner til ikke å kjøpe gråimport (diskutert flere ganger i forumet) og du sparer såpass lite at det ikke er verdt det uansett.

Lenke til kommentar

En annen ting er at man i stor grad har rett på et lånekamera dersom reparasjonen tar mer enn èn uke. (Se forbrukerkjøpsloven §30). Tviler på at mange benytter seg av dette, og er vel også tvilsomt at de mindre seriøse selgere er klar over sine forpliktelser. Så om man har litt "bein i nesa", så burde man ikke bekymre seg for mye over en eventuelt forlenget reparasjonstid.

Lenke til kommentar
En annen ting er at man i stor grad har rett på et lånekamera dersom reparasjonen tar mer enn èn uke. (Se forbrukerkjøpsloven §30). Tviler på at mange benytter seg av dette, og er vel også tvilsomt at de mindre seriøse selgere er klar over sine forpliktelser. Så om man har litt "bein i nesa", så burde man ikke bekymre seg for mye over en eventuelt forlenget reparasjonstid.

Man har rett på lånekamera, ja, men ikke nødvendigvis akkurat samme type kamera. Du kan risikere et kamera som er langt under det du har i spesifikasjoner.

 

Nå kommer jeg ikke inn på lovdata.no (finner ikke siden), men mange av disse rettighetene har "så lenge det ikke påfører selger urimelige kostnader" som en bisetning. Mange lite serviceinnstilte butikker benytter seg nok av denne muligheten når kjøpsloven i første omgang er så elendig og diffust skrevet.

Lenke til kommentar

Jeg antar at Japan Photos egenimporterte kameraer kommer fra Foto-Joker i Polen: http://www.fotojoker.com.pl/sub.php?kid=13

 

Det sto ihverfall det på esken til Sony W12 jeg kjøpte på Japan Photo.

Og bruksanvisningen var Polsk. Japan Photo trykte opp egne engelske som de la ved.

 

Regner med at Foto Joker i Polen er samme kjeden som Japan Photo.

 

Regner også med at det er så som så med service hvis noe går istykker.

Jeg kommer ikke til å kjøpe Eu modeller igjen.

Lenke til kommentar
Opplyser Japan Foto om dette i prislister, i annonser og i butikken? Dette er de forpliktet til å gjøre, og de bryter norsk markedsføringslov om de utelater denne informasjonen.

Jeg kjøpte Sony W12 etter at jeg fant prisen på deres internettsider.

Der sto det ikke at det var EU-modell. Japan Photo opplyste meg heller ikke om det. I en tilbudsavis jeg fikk senere sto det at det var EU-modell.

 

Men i Japan Photos aviser den siste tiden ser det ut som de har sluttet med opplysninger om at de selger EU-modeller. Noe jeg tror dem gjør.

 

Nei, handelen hos Japan Photo var et "unntakstillfelle".

Jeg handler det aller meste med norsk garanti i "Pølsebua" på Karl Johan, hos Afseth.

PS! Ingen reklame her. Har ikke nevt noe forretningsnavn).

Lenke til kommentar

Man har rett på lånekamera, ja, men ikke nødvendigvis akkurat samme type kamera. Du kan risikere et kamera som er langt under det du har i spesifikasjoner.

 

Nå kommer jeg ikke inn på lovdata.no (finner ikke siden), men mange av disse rettighetene har "så lenge det ikke påfører selger urimelige kostnader" som en bisetning. Mange lite serviceinnstilte butikker benytter seg nok av denne muligheten når kjøpsloven i første omgang er så elendig og diffust skrevet.

Ikke nødvendigvis samme kamera, men leverer du inn et relativt heftig digitalt speilrefleks så kan man selvsagt ikke bli avspist med et lite kompaktkamera, eller et analogt speilrefleks dersom man er en svært aktiv hobbyfotograf.

 

Du har rett i din antakelse om et nytt vilkår. Kravet om byttegjenstand må fremstå som "rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

 

Personlig syns jeg det er rimelig at en seriøs leverandør har et par kamera liggende som kan lånes ut, f.eks et demonstrasjons-modeller.

 

Andre kan muligens være av annen oppfatning, men for å sette det i perspektiv så utelukker ikke lovens forarbeider at en kan ha krav på en ny lånemadrass under reparasjon, til tross for at denne ikke vil kunne selges ut igjen pga hygiene-hensyn (mener det var Møbelforbundet eller noe liknende som fikk en kalddusj da de "klaget sin nød" over lovforslaget under høringen).

Lenke til kommentar

Disse diskusjonene er gjengangere.

Se likevel litt bak lovens bokstav og på realitetene. La oss ta et scenarie hvor du leverer inn et gråimportert kamera til forhandleren du kjøpte det hos. Første del går greit, de skal sende det inn til reparasjon.

1. Du ber om avlastningskamera. De sier at dette er reparert ila en uke og det vil de ikke gi deg. Du krangler, men de gir seg ikke. Du gir opp

2. Etter en uke kommer du tilbake. Ikke noe kamera. De prøver å finne ut av hvor kameraet er i reparasjonsprosessen, men det er umulig å spore (du har mao kommet til en forhandler som faktisk gidder bry seg med deg, alternativet hadde jo bare vært at de ikke engang ville sjekke det, du måtte bare vente og se). Du ber om avlastningskamera. Dette er som sagt en snill og flink sjappe og det gir de deg. Et lite 4 Mpix kamera som tar flotte bilder - synes de. Du er vant til dSLR og er ikke like enig. Du krangler, men de gir seg ikke. "Dette er det eneste vi KAN gi deg sier de.

3. Hva gjør du nå? Du går neppe til rettsak, vel vitende om at du vil ha kamera ila 2-5 uker avhengig av hvor uheldig du er, utfallet av en rettsak er usikker og du kan risikere vesentlige utgifter til advokat.

4. Selvsagt - du klager saken inn for forbrukerombudet. Interessant sak for dem, for dette har de minst 100 eksempler på tidligere. Du blir krysset inn i statistikken. Men at de vil engasjere seg TUNGT for DIN sak i løpet av KORT TID? Glem det!

 

Så - 3-6 uker etter at du leverte kameraet får du det tilbake. Reparert og i orden. Du kan krangle til du blir blå på kvaliteten på avlastningskamera, min påstand er at du i høyden vil få litt støtte i form av pene ord fra forbrukerombudet, men ingen handling. Ikke noe som får konkret betydning for deg.

 

Essensen: Kjøp kamera i en butikk hvor du stoler på innehaver og betjening og har etablert et gjensidig tillitsforhold. ELLER kjøp billigst mulig og lev med restrisikoen for at serviceen kan bli dårligere enn du ønsker. Jeg har kjøpt mange ting "billigst mulig", men jeg tar med åpne øyne den (etter min mening lille) mer-risikoen for forsinket service hvis jeg skulle få behov for det.

Lenke til kommentar

Å gi ut et digitalt speilreflekskamera som lånekamera for et innlevert speilrefleks vil jeg si ikke i det hele tatt nødvendig etter hva forbrukerkjøpsloven sier.

 

To ting skal ha betydning, kameraet skal dekke de primære behovene til kunden, og det skal også ikke være en stor kostnad for butikken.

 

Standardbehovet er enkelt å greit, kameraet skal kunne ta bilder. Som flere sier her så vil et kompaktkamera på langt nær ikke dekke det et speilrefleks faktisk kan gjøre, men det er ikke poenget her. Utlånskameraet skal dekke primærbehovet, altså skal det kunne ta bilder. Dette er i allefall min mening.

 

Og når man så legger til punkt nr to, at dette ikke skal være til urimelig kostnad for selger, så burde det være ganske opplagt at å gi ut et digitalt speilrefleks med en kostpris for butikken på kanskje oppmot 10 000,- være nettopp en meget urimelig kostnad.

 

Selvfølgelig finnes det noe som heter god kundebehandling, kundeforhold og lignende, og om en butikk virkelig vil være best i dette, så har de nok lånespeilrefleks også.

 

Men jeg mener at det absolutt ikke er noe krav å få et lånespeilrefleks om ditt speilreflekskamera må på service.

 

Uansett...nå er vi altforlang off topic.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt behov for reparasjon og lånekamera.

Men la oss høre hva en seriøs forretning foretar.

 

Kanskje Afseth kan svare på dette?

 

Hos dere tilbys ikke lånekamera hvis ikke kunden spør om det. Jeg var i forretningen når en EOS 300D ble innlevert. Kunden ba ikke om lånekamera og dere tilbød ikke. Det synes jeg er helt greit og riktig fra deres side.

 

Men hva tilbyr dere hvis kunden ber om lånekamera?

Andre som jobber i fotoforretninger kan gjerne også svare, men vær anonyme.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri hatt behov for reparasjon og lånekamera.

Men la oss høre hva en seriøs forretning foretar.

 

Kanskje Afseth kan svare på dette?

 

Hos dere tilbys ikke lånekamera hvis ikke kunden spør om det. Jeg var i forretningen når en EOS 300D ble innlevert. Kunden ba ikke om lånekamera og dere tilbød ikke. Det synes jeg er helt greit og riktig fra deres side.

 

Men hva tilbyr dere hvis kunden ber om lånekamera?

Andre som jobber i fotoforretninger kan gjerne også svare, men vær anonyme.

Det er faktisk meget sjelden at kunden spør om lånekamera. Om det da er riktig av forhandler å IKKE opplyse om kundens rett til dette kan jo diskuteres. Men det skaper utrolig mye ekstraarbeid og en stor ekstrautgift å tilby dette til alle som kommer inn med en garanti eller reklamasjonssak. Dette igjen går ut over prisen på det vi selger, og ettersom heller ingen andre forhandlere tilbyr dette med mindre kunden spesifikt ber om det, så vil det være en ulempe for oss å gjøre det med tanke på pris. Ja, vi yter bedre service for den ene kunden, men prisene vil gå opp og vi vil skremme vekk nye kunder.

 

Hvis en kunde ber oss om lånekamera, så gir vi den personen dette ettersom vi vet at det i 90% av tilfellene tar mer enn en uke før vi får kameraet tilbake fra verkstedet. I nyere tid har vi tilbudt ett Pentax Optio S som lånekamera mot et Pentax Optio S4, og et Pentax analogt kamera mot et Pentax analogt kamera. Personlig har jeg ikke hatt kunder med dyrt utstyr som DSLR som har bedt om lånekamera, og det er veldig sjelden det er noen problemer med disse uansett. Men vi følger så klart kjøpsloven, og kunden skal få låne et kamera. Hvilket kamera er vanskelig å si, dette er noe sjefen der jeg jobber må ta stilling til. Jeg har ikke lov til å gi ut et kamera uten først å ha avklart dette med "høyere hold".

 

Ellers kan jeg si at vi har hatt kunder som ikke har hatt med lånekamera når de skal hente sitt kamera når det har kommet tilbake fra reparasjon og blitt forbannet når vi krever at de leverer tilbake vårt kamera før de får sitt. Hadde de ikke hatt lånekamera hadde de sluppet dette. Det skal ikke være lett å gi god service heller...

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven sier at kunde har rett til å kunne be om låneprodukt, det står ingenting om opplysningsplikt eller noe lignende fra selgers side. Bes det ikke om produkt, så synes ikke jeg at butikken skal opplyse om dette.

 

Men når det er sagt, er jo også mange som ikke kjenner loven på dette området også, og de kundene vet da ikke hva de kan og ikke kan kreve.

Lenke til kommentar
Å gi ut et digitalt speilreflekskamera som lånekamera for et innlevert speilrefleks vil jeg si ikke i det hele tatt nødvendig etter hva forbrukerkjøpsloven sier.

 

To ting skal ha betydning, kameraet skal dekke de primære behovene til kunden, og det skal også ikke være en stor kostnad for butikken.

 

Standardbehovet er enkelt å greit, kameraet skal kunne ta bilder. Som flere sier her så vil et kompaktkamera på langt nær ikke dekke det et speilrefleks faktisk kan gjøre, men det er ikke poenget her. Utlånskameraet skal dekke primærbehovet, altså skal det kunne ta bilder. Dette er i allefall min mening.

 

Og når man så legger til punkt nr to, at dette ikke skal være til urimelig kostnad for selger, så burde det være ganske opplagt at å gi ut et digitalt speilrefleks med en kostpris for butikken på kanskje oppmot 10 000,- være nettopp en meget urimelig kostnad.

 

Vil vel ikke si at et kompaktkamera alltid dekker kundens behov dersom en fotograferer med speilrefleks da... Blir vel som en bilselger som tilbyr en scooter ved reparasjon. :thumbdown:

 

 

Desuten ser jeg ikke at utgiftene ved å låne ut kamera kan komme opp i 10.000 kr. En har jo f.eks et lånekamera/demomodell som en kan gi til flere kunder, og til slutt selge som demo-modell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...