Lungemannen Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Jeg er så vidt i gang med å lage min egen hjemmeside. Jeg har laget et utkast til designet. Det er ikke spesielt nyskapende, det skal jeg inrømme. Jeg har hentet inspirasjon fra mange blog sider, men hovedpoenget med siden er ikke først å fremst å være en blog. Hva ønsker jeg krittikk på? 1. Fargebruk - Jeg kan ikke så mye om fargesammensetning o.l. Kanskje dere har forslag til bruk av bakgrunnsfarger osv.? 2. Kan noe forenkles/gjøres bedre med tanke på css/html? 3. Bugger det i noen nettlesere? Siden er lagd med/til Firefox, men siden ser også grei ut i IE. Siden blir litt forandret i IE, men jeg aner ikke hva det kommer av. 4. Er det noe annet som er verdt å sette fingeren på? Dette er min første hjemmeside med slavisk bruk av css og xhtml. Siden er laget i notisblokk, FF (web developer toolbar) og Photoshop. En ting jeg lurer på: Når jeg prøver å validere html får jeg denne feilmeldingen: No Character Encoding Found! Falling back to UTF-8. Hva kan dette komme av? All konstruktiv kritikk tas i mot med takk! lemon.moo.no Link uten forward Lenke til kommentar
joffar Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Du mangler ett par ting øverst i koden din.. <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="no" > <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="application/xhtml+xml; charset=iso-8859-1" /> Dette takles av de bedre browserene, men ikke av IE, for IE vil den se slik ut,, <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="no" > <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" /> Skifting av dette kan gjøres i php dersom du har tilgang til det. Ellers tror jeg ikke at du er den første med en sitron i header, mener å ha sett ett forholdsvis likt oppsett for ikke lenge siden... Du bør få en mouseover effekt på lenkene litt kjedelig header Ellers en grei side, om enn litt standard imo. litt slapp kritikk men men.. Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 Er nok ikke revolusjonerende design nei, jeg har gjort det temmelig enkelt for å lære meg html og css bedre. Takk for svar, jeg skal mekke koden min nuh. Har dessverre ikke tilgang til php Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Meget pent for å være en førsteside. Kan kommentere koden din litt. Kun småpirk: Denne skal plasseres under og ikke over metatag: <link href="lemon.css" rel="stylesheet" type="text/css"/> Du "mangler" disse: (Skal under Content-Type) <meta http-equiv="Description" content="En liten beskrivelse"> <meta http-equiv="Keywords" content="nøkkelord, nøkkelord, nøkkelord, osv"> Dette kan forenkles: <li><span class="menu"><a href="index.html">Forside</a></span></li> <li><span class="menu"><a href="index.html">Artikler</a></span></li> <li><span class="menu"><a href="index.html">Personalia</a></span></li> Fjern class fra disse tre linjene og gjør det slik: <div id="menu" class="menu"> Oså dette: <h2>Velkommen til min første hjemmeside!</h2> Her har du brukt h2. Men du bruker ikke h1. Bruk h1 for største overskrift, og spesifiser størrelsen i css, om skriften er for stor. Eksempelkode til css: h1 { font-size: x-small; } Mulig jeg tar feil, men skal ikke alle koder avsluttes slik i xhtml? <br/> CSS ser bra ut og er valid xhtml-dokumentet ditt er ogs valid, men husk at en maskin ikke ser alt. Det er imponerende at du får validert siden på strict xhtml, med tanke på at dette er din første egenpubliserte. (Har du lang erfaring?) Men hvorfor har du valgt å bruke xhtml? De kodene du har der (har bare sjekket førstesiden) glir fin inn i et vanlig html-dokument. Stå på, Lungemannen. Meget bra side! Endret 14. januar 2005 av anth Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Denne skal plasseres under og ikke over metatag:... Du "mangler" disse: (Skal under Content-Type) ... Her har du brukt h2. Men du bruker ikke h1. Bruk h1 for største overskrift, og spesifiser størrelsen i css, om skriften er for stor. Hva er dette for slags visvas? For det første kan du plassere elementer i <head> i hvilken rekkefølge som passer deg best. Du MÅ ikke ha med meta-tags (det har så å si nærmest ingen praktisk hensikt lenger, bortsett fra description-taggen). Og for Guds skyld - en SKAL IKKE bruke h1 mange steder i koden. h1-elementet passer til å angi tittelen på websiden (samme som står i <title>), og etter det skal en bruke h2 og lavere. <div id="menu" class="menu"> Hvorfor både class og id? h1 {font-size: x-small; } Størrelser bør ikke angis med small/x-small/large osv. men heller med en relativ enhet som em. Mulig jeg tar feil, men skal ikke alle koder avsluttes slik i xhtml? Her har du helt rett (XML-tags skal avsluttes slik, og siden XHTML er en variant av HTML med XML-syntaks så skal tags avsluttes på den måten), og her har Lungemannen noe å forsvare. Man skal ikke bruke XHTML dersom man ikke bruker det riktig, dvs. i kombinasjon med riktige headere og riktig Content-Type-metatag. HTML 4.01 egner seg ypperlig dersom du ikke trenger de ekstra XML-funksjonene XHTML byr på. Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Lokaltåget er ikke så dum som han ser ut... - Fint noen retter opp Men, ingen som har mer kritikk en på kodene? Personlig synes jeg den grønnfargen var for sterk og "brødteksten" var litt for svart... Hva med en litt lysere gråfarge? Også hva med en liten mouseover? Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Hva er dette for slags visvas? Som sagt så sa jeg det var småpirk. Om en vil ha det helt 100% riktig, så er den rekkefølgen jeg nevnte der den mest brukte på nettet og standard rekkefølge hos w3c. -Eller har du rett og w3c consortium feil? Hvorfor class og id? Nja, han kan jo kutte id da. Men det fungerer fint med begge. Hvor vidt han har bruk for begge er en annen sak. -Hva som er riktig vet jeg ikke, men det er ikke riktig å sette klass på alle <li>-elementene. Kun en eksempelstørrelse. Men det du sier er ikke helt riktig. Brukeren skal ha muligheten til å endre på skriftstørrelsen i nettleseren sin, og da er det dumt å låse skriften slik du sier. -Tenker du ikke på folk med dårlig syn? Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) h1 {font-size: x-small; } Størrelser bør ikke angis med small/x-small/large osv. men heller med en relativ enhet som em. Relativ enhet, betyr det at størrelsen varierer med oppløsningen man bruker? Mulig jeg tar feil, men skal ikke alle koder avsluttes slik i xhtml? Her har du helt rett (XML-tags skal avsluttes slik, og siden XHTML er en variant av HTML med XML-syntaks så skal tags avsluttes på den måten), og her har Lungemannen noe å forsvare. Man skal ikke bruke XHTML dersom man ikke bruker det riktig, dvs. i kombinasjon med riktige headere og riktig Content-Type-metatag. HTML 4.01 egner seg ypperlig dersom du ikke trenger de ekstra XML-funksjonene XHTML byr på. Jeg trodde det kun var koder som f.eks linjeskift og linje som skulle avsluttes som f.eks <br />? Burde jeg bruke html 4.01? 4.01 og xhtml er jo nesten identiske, men blir det mindre "krøll" hvis jeg bruker 4.01 i stedet? Det er imponerende at du får validert siden på strict xhtml, med tanke på at dette er din første egenpubliserte. (Har du lang erfaring?)Men hvorfor har du valgt å bruke xhtml? De kodene du har der (har bare sjekket førstesiden) glir fin inn i et vanlig html-dokument. Jeg har lang erfaring med html-koder, men jeg er relativt ny på css og å prøve å bruke _korrekt_ html uten bruk av frames og tables i designet. Grunnen til at jeg valgte xhtml var rimelig tilfeldig, jeg leste på wrschools.com at xhtml var ment for å ta over for html, så jeg bare tenkte "hvorfor ikke" Personlig synes jeg den grønnfargen var for sterk og "brødteksten" var litt for svart... Hva med en litt lysere gråfarge? Også hva med en liten mouseover? Ja, du har helt rett. Jeg skal modifisere fargene og legge inn mouseover. Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre med fargen i bakgrunnene i body og i elementene, har du noen forslag? Igjen takk for hyggelige og konstruktive kommentarer! Det virker som om det er mange dyktige sjeler her Endret 14. januar 2005 av Lungemannen Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 For det første kan du plassere elementer i <head> i hvilken rekkefølge som passer deg best.Du MÅ ikke ha med meta-tags (det har så å si nærmest ingen praktisk hensikt lenger, bortsett fra description-taggen). Og for Guds skyld - en SKAL IKKE bruke h1 mange steder i koden. h1-elementet passer til å angi tittelen på websiden (samme som står i <title>), og etter det skal en bruke h2 og lavere. Du må lære deg å lese, gutt! Jeg skrev "mangler"! Det betyr ikke at du _skal_ ha dem! For meg blir det en smakssak. Jeg synes ikke innholdet mellom <head></head> er tilfredsstillende før dette er på plass. Når det gjelder h1, så skal den brukes før h2 ja, men han har ikke brukt h1. Dette er pirk, men du kan forhøre deg med andre som kan html og css godt. De vil alle bemerke at h1 ikke er brukt. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Relativ enhet, betyr det at størrelsen varierer med oppløsningen man bruker? Ja, og den er bare relariv hvis størrelsen er satt som x-small, medium, x-large osv. Hvis den er satt som f.eks. 19px, da er den ikke relativ lenger!!! Skjønner ikke hvorfor lokaltog hevder at dette er feil. Endret 14. januar 2005 av anth Lenke til kommentar
joffar Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Relativ enhet, betyr det at størrelsen varierer med oppløsningen man bruker? Ja, og den er bare relariv hvis størrelsen er satt som x-small, medium, x-large osv. Hvis den er satt som f.eks. 19px, da er den ikke relativ lenger!!! Skjønner ikke hvorfor lokaltog hevder at dette er feil. Det er derfor du setter text størrelsen i em , da gir du brukeren muligheten til å lage skriften større via nettleseren. em gir deg muligheten til å justere størrelsen mer gradvis enn x-small...osv. FF skal vist øke tekststørrelsen uansett om den er satt med em eller px.. Dersom du ikke har muligheten til å forandre på content="application/xhtml+xml; ettersom hvilken browser som brukes er det vel hipp om happ om du bruker XHTML eller HTML... Det har nettopp vært en lang diskusjon om dette her for ikke så lenge siden.. edit..la til litt. Endret 14. januar 2005 av joffar Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 ... og standard rekkefølge hos w3c. -Eller har du rett og w3c consortium feil? Kan du vennligst vise til en artikkel eller et skriv der det står at det er viktig å ha det i nettopp den rekkefølgen? Jeg tror ikke det er ett eneste sted på Internett som mener at det betyr noe hvilken rekkefølge man plasserer elementer i <head> i. Hvor vidt han har bruk for begge er en annen sak. [...] Hva som er riktig vet jeg ikke, men det er ikke riktig å sette klass på alle <li>-elementene. "Ord delings feil" der. Gratulerer. Og videre, hvorfor er det ikke riktig å sette class på alle li-elementene? Det er riktignok enklere å sette en class på ul, men jeg vil ikke strekke meg så langt som til å si at det er feil å sette class på alle li-elementene isteden. Skjønner ikke hvorfor lokaltog hevder at dette er feil. Jeg hevder ikke at dette er feil, men det er langt mer praktisk og kompatibelt å bruke em som enhet fremfor størrelsesenheter som "large", da jeg er ganske sikker på at forskjellige nettlesere tolker denne enheten forskjellig. em som enhet er også mye mer fleksibel enn large/small osv. Tenker jeg ikke på folk med dårlig syn? Jo, jeg gjør det. Derfor foreslår jeg em som enhet, som også er en relativ enhet (på lik linje med large/small osv.) Jeg skrev "mangler"! Det betyr ikke at du _skal_ ha dem! Slik du skrev det så virket det som om det var en ganske grov feil Lungemannen hadde gjort ved å ikke inkludere disse elementene. En mangel ser jeg på som en ting som virkelig mangler, og som man aller, aller helst bør ha med. Når det gjelder h1, så skal den brukes før h2 ja, men han har ikke brukt h1. Dette er pirk, men du kan forhøre deg med andre som kan html og css godt. De vil alle bemerke at h1 ikke er brukt. Sjekket ikke koden på siden, så jeg innrømmer at jeg angrep litt feil her. Likevel er det riktig det både du og jeg sier om h1-elementet. Burde jeg bruke html 4.01? 4.01 og xhtml er jo nesten identiske, men blir det mindre "krøll" hvis jeg bruker 4.01 i stedet? Ikke nødvendigvis, men du unngår iallefall å måtte bruke spesielle scripts for å sende riktige headere, og det er vel bedre å kjøre 100% valig HTML 4.01 enn litt valid XHTML? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 <div id="header"><br/><br/><h1><a href="http://www.lemon.moo.no">lemon.moo.no</a></h1></div> Ingen h1 sa dere? Uansett så er br brukt veldig feil her, og bruk av h1 i det heile tatt er veldig veldig tungvint. Heile den kodesnutten der kunne vert <h1><a href="[...]">lemon.moo.no</a></h1> Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 Jeg har ikke lyst til å bidra til krangel her, men jeg vil bare påpeke at jeg bruker <h1>-tagen i headeren (<h1>lemon.moo.no</h1>). Men Lokaltog: Hva slags spesielle scripts er det du mener? Jeg kan ikke så mye om XML og slikt, hvis det var det du mente. Er ikke helt sikker på hva "header" betyr (altså i sammenhengen du skriver ) Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 <div id="header"><br/><br/><h1><a href="http://www.lemon.moo.no">lemon.moo.no</a></h1></div> Ingen h1 sa dere? Uansett så er br brukt veldig feil her, og bruk av h1 i det heile tatt er veldig veldig tungvint. Heile den kodesnutten der kunne vert <h1><a href="[...]">lemon.moo.no</a></h1> Hva kan jeg forandre på for å unngå å bruke <br />? Jeg prøvde med margin, men det ble veldig feil. Jeg skjønte ikke helt kodesnutten du foreslo. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Jeg har ikke lyst til å bidra til krangel her, men jeg vil bare påpeke at jeg bruker <h1>-tagen i headeren (<h1>lemon.moo.no</h1>). Men Lokaltog: Hva slags spesielle scripts er det du mener? Jeg kan ikke så mye om XML og slikt, hvis det var det du mente. Er ikke helt sikker på hva "header" betyr (altså i sammenhengen du skriver ) Du bruker h1-elementet i headeren. (Riktignok taggane også, men det blir feil å sei at du bruker "h1-tagen") Scripta han snakker om er script som setter på riktig mime type avhengig av browser. Artikkel om emnet En slik header i sammenhengen er en liten dings som forteller nettleseren om typen innhold på sida (Innhold i form av tekst/html eller innhold i form av XHTML med xml syntaks sendt som en application?) edit: br skal ikkje brukast til å lage mellomrom i en grafisk layout! Om du gjør ting riktig så skal det funke finfint å flytte overskrifta di der med marger Endret 14. januar 2005 av arve87 Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 Aargh! JEg får stilt margin-right, men ikke margin-top ...... Hvorfor funker det ikke? Jeg har ikke spesielt lyst til å sette det inn i et p-element og komplisere koden enda mer. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Slik du skrev det så virket det som om det var en ganske grov feil Lungemannen hadde gjort ved å ikke inkludere disse elementene. Startet innlegget mitt med å si at jeg hadde litt småpirk. Hvordan du kan få det til å virke som om jeg mener at Lungemannen har grove feil, det er litt rart. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Diskusjonen som begynte her har blitt sletta uansett kor interessant den var. Viss slikt skal diskuterast så lag by tråd om det og ikkje kupp/GO OT i ein annan tråd. Alle dykk som deltok på denne OT-inga skulle ha vist betre. Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 (endret) hmmm.. det første jeg ser.. er at du kaller sia lemon.moo.no, og bruker en Lime som logo... Da ble liksom ting litt feil... Når det gjelder <h1>, så ville jeg satt "line-height" i css til høyden på "headeren"... f.eks: h1 { line-height: 140px; } det vil få teksten til å ligge ca. "midt i".. bakgrunnsfargen var litt tam.. den helt bakerst.. passa liksom ikke helt med den andre grønnfargen.. prøv å se litt på det der i første omgang.. og så kan du la oss se.. Endret 15. januar 2005 av cfenzo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå