Gå til innhold

Forandre multiplier og sette opp FSB uten at "overklokke"

Anbefalte innlegg

Heisann..

Lurer på hvis jeg kan med følgene:

VIA KT333 basert hovedkort

AXP Tbred 2200+ (1800)

og DDR 2700.

Hvis jeg "unlock"er multiplier-en på AXPen kan jeg uten at overklokken andre deler av systemet sette:

13,5*133=1800MHz --->>> 10*166FSB=1800MHz?

Kan jeg sette på fleste hovedkort BIOSen slik at PCI og andre deler av systemet ikke blir overklokket.

Har lyst til at få 166FSB gjennom RAMen og hele veien til CPUen.

Tøler Athlonen disse FSB uten problme også og uten at bli ustabil?

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du kjøper dette systemet, og unclocker xp osv. og setter fbs høyt må du ha agp/pci dividere...

det vil si at over en viss hastighet slutter du å klokke opp pci og agp portene...

ja det kan du , hvis du har en god kjøler da

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-12 20:08, Templar skrev:

Tøler Athlonen disse FSB uten problme også og uten at bli ustabil?

Jada, det fungerer som en drøm.

De fleste KT333 hovedkortene inkluderer en 1/5 divider på PCI busen som slår inn med FSB over 160MHz (Samt en 2/5 divider på AGP), derfor fungerer dette bra. Du får bra økning i systemytelsen med å kjøre 166MHz FSB på prosessoren.

Abit, Epox, MSI og Asus sine KT333 kort har så vidt jeg vet alle korrekte dividere til å kjøre på 166FSB.

Du kan se litt av effekten på testen vi har av Epox kortet på siden vår. Minneytelsen får et fint løft.

Lenke til kommentar

Quote:

byggeren skrev (2002-06-12 21:44):

Abit, Epox, MSI og Asus sine KT333 kort har så vidt jeg vet alle korrekte dividere til å kjøre på 166FSB.

Men kjører ikke da AGP eller PCI på mindre en det som er spesifisert?

Har lurt lenge på dette..

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-14 19:05, CFD skrev:

PCI hastigheten skal være 33MHz. Dersom du kjører FSB hastigheten på 166MHz med de kortene som er nevnt over, vil de da aktivere en divider på 1/5.

Det vil altså si 166MHz * 1/5 = 33.3 MHz.

Som du ser er da PCI hastigheten det den skal være.

Forrige generasjon brikkesett hadde bare 1/4 divider, noe som resulterte i 41.5MHz PCI hastighet. Endel PCI enheter har problemer med å kjøre på denne hastigheten, og kunne derfor resultere i at systemet ble ustabilt.

For å klare å kjøre disse FSB hastighetene må du som regel låse opp prosessoren slik at du kan senke multiplieren på prosessoren.

Lenke til kommentar

Quote:

byggeren skrev (2002-06-14 19:59):

Quote:

Den 2002-06-14 19:05, CFD skrev:

PCI hastigheten skal være 33MHz. Dersom du kjører FSB hastigheten på 166MHz med de kortene som er nevnt over, vil de da aktivere en divider på 1/5.

Det vil altså si 166MHz * 1/5 = 33.3 MHz.

Som du ser er da PCI hastigheten det den skal være.

Forrige generasjon brikkesett hadde bare 1/4 divider, noe som resulterte i 41.5MHz PCI hastighet. Endel PCI enheter har problemer med å kjøre på denne hastigheten, og kunne derfor resultere i at systemet ble ustabilt.

For å klare å kjøre disse FSB hastighetene må du som regel låse opp prosessoren slik at du kan senke multiplieren på prosessoren.

SÅ dette da jeg fikk mitt kt333 kort i dag.

Nå må jeg låse opp og sette FSB på 166 eller noe nært det.

Lenke til kommentar

>Hvis jeg "unlock"er multiplier-en på AXPen kan jeg

>uten at overklokken andre deler av systemet sette:

>13,5*133=1800MHz --->>> 10*166FSB=1800MHz?

>

> >

> >ja det kan du , hvis du har en god kjøler da

Prosessoren utvikler ikke mer vare pga. høyere FSB. Det er kun spenning og hastighet som får den til å utvikle mer varme. Siden du skal fortsette å kjøre den på samme hastighet (1800) og tydeligvis samme spenninng som før, kan du bruke akkurat samme kjøler og få de samme temperaturene.

Det eneste som kan trenge mer kjøling er northbridgen og rammen siden det er det eneste som er overklokket (forutsatt 1/5 PCI og 2/5 AGP-hastighet) Rammen utvikler veldig lite varme og trenger neppe ekstra kjøling, så da er det kun northbridgen igjen. Kjenn om den blir varm. Hvis den blir ubehagelig varm å holde fingeren på (over 50-55 grader) kan du godt kjøle den litt bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...