tomcse Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Jeg har fått ADSL der jeg bor (utkantstrøk) av det lokale kraftverket. Det er dessverre ikke så greit som jeg hadde trodd. Jeg har fått utlevert et Zyxel Prestige 650R-T3 modem og splitter. Alt fungerer som det skal, men, fildelingsprogrammer kan jeg bortimot glemme. eMule går kjempetregt siden det ikke får kjørt via noen åpen UDP og TCP port. Scanner med GFI languard viser kun 5 åpne TCP-porter (21, 23, 25, 80, 110), samt 30 åpne UDP-porter. Har prøvd å gå inn i oppsettet i selve modemet, med angitt standard ID "Admin" og standard passord "1234". Men det gikk ikke. Han som styrer dette oppå kraftverket her hevder de ikke har sperret noen ting, i følge en nabo jeg har som kan veldig mye mer enn meg om nettverk. Er dette vanlig andre plasser? Hva kan jeg gjøre, bortsett fra å skifte leverandør fra slutten av februar, da telenor kommer inn i sentralen? Vil jo helst være lojal mot den lokale utbyggeren som har brukt beløp i millionklassen på å skaffe oss bredbånd i ei lita bygd. Endret 13. januar 2005 av tomcse Lenke til kommentar
tomcse Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 Denne stusset jeg på: Port 23 [ Telnet => Remote Login Protocol ] Kan vel bety at internettaksessen leveres av Telnet, kan de logge inn hos meg med denne ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Yikes, Telnet bør du blokkere ASAP. Kjør heller SSH dersom du har behov for det. Det har ingenting med hvem som leverer bredbånd til deg. Lenke til kommentar
tomcse Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 Yikes, Telnet bør du blokkere ASAP. Kjør heller SSH dersom du har behov for det. Det har ingenting med hvem som leverer bredbånd til deg. Må få blokkert den da ja. Men hvordan det? Må innrømme at jeg ikke er særlig god på nettverk enda. Finnes det et brukbart program jeg kan blokkere med? Har Zonealarm firewall, men fikk det ikke til i den. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Blokker port 23, helst i routeren, men dersom du ikke får logget deg inn er jo det litt vanskelig. Du kan blokkere det i ZA. Lenke til kommentar
Dredde Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 sjekk www.portforward.com genial liste over hvordan man kommer seg inn i forskjellige rutere.. Lenke til kommentar
tomcse Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 Takk for linken, her må det prøves Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Han som styrer dette oppå kraftverket her hevder de ikke har sperret noen ting, i følge en nabo jeg har som kan veldig mye mer enn meg om nettverk. Det er ikke sikkert dette er styrt av boksen, slike lokale utbygginger har ofte en forkjærlighet for og plassere kundene bak sentrale routere og dele ut LAN-IP til sine kunder noe som er en skikkelig showstoper for endel tjenester. Du bør kontakte dem og høre etter hvordan du kan åpne porter og om du har en public IP direkte mot ditt modem eller ei. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Yikes, Telnet bør du blokkere ASAP. Kjør heller SSH dersom du har behov for det. Det har ingenting med hvem som leverer bredbånd til deg. Hvis dette er på routeren brukes Telnet antagelig til admin av denne og antagelig er den satt opp slik at den kun tillater login fra en IP. Ser ikke helt den enorme faren med dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 (endret) Yikes, Telnet bør du blokkere ASAP. Kjør heller SSH dersom du har behov for det. Det har ingenting med hvem som leverer bredbånd til deg. Hvis dette er på routeren brukes Telnet antagelig til admin av denne og antagelig er den satt opp slik at den kun tillater login fra en IP. Ser ikke helt den enorme faren med dette. Vel, dersom noen skal ha admin-tilgang til noe som helst, bør det ihvertfall ikke være over Telnet. Det er jo bare å be om bråk, og det er amatørmessig. Dessuten, ingen skal ha admin-tilgang til noe av mitt utstyr, uten meg selv. Jeez Endret 15. januar 2005 av Slettet-10579 Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Ditt utstyr, det spørs om ruteren en har fått utdelt er dinn eller bare på lån. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Vel, dersom noen skal ha admin-tilgang til noe som helst, bør det ihvertfall ikke være over Telnet. Det er jo bare å be om bråk, og det er amatørmessig.Dessuten, ingen skal ha admin-tilgang til noe av mitt utstyr, uten meg selv. Dette det er snakk om her er nok modemer eiet av ISP, hva er problemet med Telnet og routeradmin da? Husk at det med 99% sikkerhet kun gir respons mot en admin IP hos ISP så det er ikke allment tilgjengelig. Lenke til kommentar
tomcse Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 Har sendt mail til bredbåndsansvarlig på kraftverket. De har i utgangspunktet sagt nei til at brukerne får gå inn i modemene, men de skal diskutere det over helga. Modemet er på utlån ja. Lurer på hvor mange porter som er tilgjengelig på de store leverandørene (Telenor osv). 5 TCP-porter er lite. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Lurer på hvor mange porter som er tilgjengelig på de store leverandørene (Telenor osv). 5 TCP-porter er lite. Hos de landsdekkende ISP-ene så er det ikke noen slike rare begrensninger på tilgangen, din ISP burde kunne legge en IP i DMZ slik at kundene kunne selv sette opp router som de måtte ønske. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå