Gå til innhold

Formatere D:

Anbefalte innlegg

Har nettop fått meg ny pc med 60 gb, skulle ha 20gb på C: og 40 gb på D:

når jeg installerte windows2000 begynte den automatisk og formatere C:

senere etter jeg hadde installert windows2k skulle jeg formatere D:,

men det gikk ikke, fikk feilmelding,

Så jeg må tilbake til DOS for og formater D:

men hvordan kommer man seg til DOS i windows2000?

takke for all hjelp og respons

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

W2k altså Windows 2000 har ikke DOS. Du må bruke en oppstart diskett for windows 95/98/ME! Denne må du sette i maskinen før du restarter og du får opp en kommandolinje. Her velger du start uten CD-Rom og så etter en liten stund med arbeid kommer det opp følgende. A: -> her skal du skrive format d: og vanskligere er det ikke :smile:!

Lenke til kommentar

Hmmm, fant en gammel win98 oppstartsdiskett, virker som om det funker.

Men, jeg har enda et spm

Pc,en jeg kjøpte innebar ikke noe lydkort, men jeg TROR det skal være lydkort innebygd I hovedkortet. Er ikke helt sikker. Lyden funker iallefall ikke (kan jo være pga drivere)

men jeg lurer litt på om det kan være noen grunn til at den ikke funker.

(ville jo vært litt dumt og solgt en pc med høytalere uten lydkort da)

Lenke til kommentar

Hvorfor maser alle om bootdisker og boot-cd'er istedet for å fortelle han hvordan man formaterer disker i win2000?

Høyreklikk "My Computer", Velg manage, Klikk på disk management. Høyreklikk den disken som skal formateres.

Lenke til kommentar

Hmm.. Hører mange gode ideèr her.. men hvis du har lyst til og beholde det du har på D: driven så anbefaler jeg at du får en kammerat til og installere Powerquest Partition Magic 5.0 på maskinen sin og så kopiere du filene i f.eks C:ProgramfilerPowerquestPartition magic 5.0dos>*

over til en diskett og kjører det inn på din maskin

.. du må boote med win98cd ellerno men da slipper du og miste alt.. da er det bare og Flytte diskplass til dit du vil ha det.. og formatere de diskene du vil ha formatert.. og ikke minst VELGE hvilket filsystem du vil kjøre på de diskene... For noen ganger i windows 2000 installasjonen så kan du ikke velge FAT32 filsystem .... ikke hvis du har et NTFS filsystem fra før av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...