Gå til innhold

Bærbar og teknisk tegning/CAD

BengtU

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en bærbar maskin som hovedsaklig skal brukes til autocad, excel og word. Maskina skal ikke brukes til spilling eller annet som krever 3D ytelse. Dvs det er autocad som er det mest krevende programmet.

Hvilke skjermkort anbefales til cad?

Hvor mye minne bør skjermkortet ha?

Hva vil lønne seg mest med hensyn til tegneytelse, oppgradere fra 512 til 1024Mb ram eller oppgrader fra 64 til 128Mb skjerm minne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei du

Ram på skjermkort åpner for mer geometri i scenen din i autocad, velger du derimot mer system minne, åpner det opp for større teksturer på geometrien din. Nå tviler jeg på at du får SÅ mye bruk for det i cad (det gjelder gjerne mer for Max/Maya/LW arbeid). Så jeg ville gått for mer minne på skjermkort:). På den annen side må jeg si at kjøper du et "billig" skjermkort, har minne på skjermkort som oftest lite å si uansett, da det bare er en gimmick for å selge mer kort. Kjøper du derimot et "performance" kort ala, GF 6800 Ultra, Radeon X850 XT eller Workstationkort som Fire GL, Quadro eller Wildcat, vil ram på kortet ha mye mer å si.

Lenke til kommentar

Dersom man jobber 2d med autocad, er det ikke spesielt resurskrevende. Hverken for cpu, minne eller skjermkort.

Men når du jobber i 3D, krever programet mye mer. Men er ikke i nærheten av kravet for å kjøre f.eks 3DS Max brukbart.

Bruker selv AutoCad mechanical desktop, og min erfaring er at maskinkravet egentlig ikke er så stort. Har selv Radeon 9600 med 64mb ram i den bærbare, og det fungerer fint. Greier meg ogå med 512mb ram, men 1024 hadde vært en fordel.

Det er nesten viktigere å få en god skjerm, og jeg ville ikke gått for noe med mindre oppløsning enn 1400 x 1050.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...