Gå til innhold

Oppdaterere område uten å hente resten av siden?

Anbefalte innlegg

Hvordan skal jeg få til å få et område som oppdaterer seg, som er der det grå feltet er på bildet, men der resten av sida ikke må hentes på nytt hver gang?

Designet er etter et ønske, som jeg skal prøve å få over til HTML. Jeg liker ikke å bruke frames, men tenkte jeg skulle prøve meg. 3 frames på venstre side, og 1 på høyre side. :no: Ikke bra nei.

Jeg vet det er noe som heter "floating frame". Kan dette brukes midt inne på en side? Kan det puttes i et layer?

Emnetittel redigert. "Hvordan få til dette?" sier ingenting om hva en kan forvente seg av innhold i denne tråden, emnetittel er veldig lite beskrivende. Les hva nettiketten sier om dårlig bruk av emnefeltet.

Endret av PoleCat
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Dropp frames, og bruk PHP include i stedet. Da får du samme effekt som med frames, men uten den fæle koden. Hvis du ikke har en server som støtter php, kan du registrere en hos www.start.no gratis. Engangsbetaling på 10,- for FTP-tilgang.

Søk på «inlclude» her på forumet, så får du nok opp en del treff som gir deg svar på det du leter etter :)

Lenke til kommentar

Neimen hør på hva Skomaker sier da! Det som er så flott med PHP-Include er at man ikke trenger å gjøre, selv om det er serverside! Et eksempel du kan se på, er bloggene til folket her.. Se på min, som ligger i signaturen. Trykker du på «Les mer...», så vil du se at kun innholdsfeltet lastes, men ikke resten av siden. Ergo fungerer PHP-Include slik som trådstarter vil ha det!

Lenke til kommentar

Iframes er vel den eneste veldig enkle måten å laste bare "content" å ikke hele siden. Da slipper man PHP-support på server.

Men PHP include er mye bedre.

PHP-include uten å laste hele sider er ikke bare en illusjon.. Det er støttet i en senere verson av PHP....

Fungerer Supert!

Lenke til kommentar

frames kan også brukes dersom man ikke vil laste hele greia på nytt,

har også eksperimentert litt med bruk av javascript,

bruk av javascript sammen med activex,

og bruk av javascript sammen med php,

alt har "fungert" men ikke så bra som en ville håpe,

og har derfor holdt meg til php include.

hvordan tenker du at serverside php kan fortelle nettleseren at den bare skal hente de data'ene som ligger i (for eksempel) mitten.

php lager en ny side hver gang, det praktiske er at man med enkle skript

kan bytte ut inholdet(serverside) så det blir mindre jobb for oss.

for brukere vil det være det samme som om vi hadde laget (for eksempel) 15 versjoner av den samme siden med forskjellig inhold!

btw: eid :whistle:

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk svarer på ting de ikke har peiling på.

De som sier at siden ikke må lastes på nytt om man bruker PHP sin include-funksjon tar helt feil.

KiKKA: Er det sant? Kan du vise meg? Eller prøver du å dytte feilinformasjon på resten av brukerene nå?

Det er riktig som satyrium skriver, at det kun er en illusjon at siden ikke må lastes på nytt.

Lenke til kommentar
Neimen hør på hva Skomaker sier da! Det som er så flott med PHP-Include er at man ikke trenger å gjøre, selv om det er serverside! Et eksempel du kan se på, er bloggene til folket her.. Se på min, som ligger i signaturen. Trykker du på «Les mer...», så vil du se at kun innholdsfeltet lastes, men ikke resten av siden. Ergo fungerer PHP-Include slik som trådstarter vil ha det!

Kun fordi du har cacha sida i nettleseren, så det ser ut som det kun er innholdsfeltet som blir lasta på nytt.

Når du skal kjøre serversidescript - uansett type - så må heile sida lastast på nytt.

Lenke til kommentar

Så det er ikke mulig å få kun en plass på siden til å oppdatere seg? Jeg holder på å lage en side som har en flash film i banneren på toppen av siden, og det er litt plagsomt at den begynner på ny når du trykker på en meny-knapp. Er det absolutt ingen måte å få til at toppen alltid er statisk uten å bruke frames?

Lenke til kommentar
Så det er ikke mulig å få kun en plass på siden til å oppdatere seg? Jeg holder på å lage en side som har en flash film i banneren på toppen av siden, og det er litt plagsomt at den begynner på ny når du trykker på en meny-knapp. Er det absolutt ingen måte å få til at toppen alltid er statisk uten å bruke frames?

Ser dårlig ut.. Da må du i så fall ha alt under flashbanneret som iframe, noe som antakelig blir litt ... teit. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...