Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SMC router til Switch/AP, hvordan?

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en SMC Barricade g SMC2804WBR router for ca 3 uker siden. Har igrunne bare hatt problemer med det trådløse nettet, har funket fint i 2 av disse 20 dagene. Den pcen som er koblet til med kabel virker helt fint uansett hva jeg gjør. Vi bruker fast IP på alle maskinen, kan ikke aktivere DHCP funksjonen i Shivaen siden vi ikka her passord (dette har de på jobben til min mor siden de eier den). Vi har 5 IP-adresser vi kan bruker x.x.x.161 - 165. Routeren bruker 161 og pc 2 som er hjemmepc, bruker 162. Da har vi tre igjen å fordele ut på de tre andre pcene, men det jeg lurer på er om SMC routeren også trenger egen IP? Går det ann å sette denne så den funker som et rent AP/switch? Får den til å fungere som vanlig switc, men ikke som AP. Kommer da ikke på internett trådløst og får ikke kontakt med noen andre enn SMC routeren med den bærbare som er trådløs. Hvis jeg setter i LAN kabelen i denne fungerer alt sammen. Hvis jeg prøver å kjøre SMCen som DHCP server til Pc 3 og den bærbare med internett koblet inn i WAN porten blir internett ustabilt og detter ut ganske ofte på det trådløse. Alt virker helt fint på den som er koblet til med kabel. Noen som vet hva jeg skal gjøre for å få nettet stabilt når jeg kjører trådløst på den bærbare?

Legger ved en tegning av hvordan det er koblet. SMC routeren og Pc 3 står i 2. etasje, mens det andre står i 1. etasje.

post-61-1105638180_thumb.jpg

Endret av trondbue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hva som var/er galt, men plutselig nå virker det på den bærbare også. Vet ikke hvorfor, har bare latt den stå et par timer i ventemodus og surfet rundt på den stasjonære (Pc 3). Mulig det bare er det at det er ustabilt som før, for se hva som skjer videre. Men trenger vel ikke så mange som 8 IPer. Har bare fått den nettverksmaska oppgitt av han på som er IT ansvarlig på jobben hennes jeg, og vet ikke hvorfor jeg skal bruke den i stede for 0.

Lenke til kommentar

Var ikke noen av pc'ene som får tildelt IP via dhcp avlått da? -

En avslått pc som frigjorde en ip slik at du kom på nett med den bærbare?

Jaja... hvis det funker nå så... men som sagt... endre nettmasken og frigjør flere ip'er du kan bruke!

Lenke til kommentar

Har satt alle opp med fast IP, den bærbare også siden det ikke virket så bra når SMC routeren deler ut IP og ISDN routeren ikke kan dele ut IP uten at jeg kommer meg inn i oppsettet på den. Men virker fint når da, ikke slått av eller på noen a de andre pcene heller, men skulle ikke ha noe å si når alle har fast IP vel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...