Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken moped anbefales?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
for all del ikke rmx.....

de går greit med trim, men uten trim er de helt ubrukelige

Kjenner mange som har original RMX jeg. De går helt tilfredsstillende. Dessuten er den billig og man kan vel ikke forvente mer av en moped? Og trimming er vel helt utelukket siden det er ulovlig og veldig kostbart å bli busta med.

 

EDIT: Og faktiskt så ville jeg gått for en scooter. Det er mye mer behagelig å kjøre. Det er som oftest deilige seter og fin plass til å ha beina på og det er bare til å gasse og bremse :love: Pluss at du eier ALLE i axen! Har trimma min SR og den drar på hjulet, du kjenner kreftene drar når den akkselererer!! Ahh digg ;)

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar
for all del ikke rmx.....

de går greit med trim, men uten trim er de helt ubrukelige

Kjenner mange som har original RMX jeg. De går helt tilfredsstillende. Dessuten er den billig og man kan vel ikke forvente mer av en moped?

de går så tregt at det gjør vondt, og jo man kan forvente mer av en moped, hadde scooter før jeg kjøpte TSX, den gikk i 60 orginalt

Lenke til kommentar
for all del ikke rmx.....

de går greit med trim, men uten trim er de helt ubrukelige

Kjenner mange som har original RMX jeg. De går helt tilfredsstillende. Dessuten er den billig og man kan vel ikke forvente mer av en moped?

de går så tregt at det gjør vondt, og jo man kan forvente mer av en moped, hadde scooter før jeg kjøpte TSX, den gikk i 60 orginalt

Det som er så fint er at ingen får lov til å gå fortere enn 45 :w00t:

 

Og hvis du mener RMX'en gikk tregere enn 60 så er det du som ikke har klart å fjerne plomba eller noe

Lenke til kommentar

Kjøp en MH furia 2002 eller gammlere. Disse går ganske greit (70 på speedo 0% stigning). Hadde par å 90 på speedo med min i nedoverbakke orginalt.

Etter min mening er det lite vits å kjøpe moped hvis du ikke skal trimme, Da kan du likegreit kjøpe ett trampjern til 20k :mad:

Lenke til kommentar
akkurat slik ser en yamaha dtr 1993 modell ut

yamaha125dtr_th.jpg

 

ts er greit det også ja, hvis du skal trimme

Feil feil feil feil feil! Det der er en 2003-modell eller rundt der et sted. 1993 har IKKE skiver bak, annerledes potte, har IKKE minarellimotor, er luftkjølt og har et UENDELIG mye bedre bunndrag.

Dette er NØYAKTIG en 1993-modell.

 

De går ganske bra originalt (min 1994 gikk 60-65 originalt til å begynne med). De har et lite problem med at de etterhvert har lett for å sote og da kan de bli SYKT daue. (40-50 på sletta og null drag)

 

De er lette å skaffe deler til, går bra OM du vil ha trim. DT80 motor og potte går RETT inn i festene uten noen som helst modifikasjoner. Trekker bra.

 

Svakheter: Lett for å sote. Trommelbrems bak. Lyktekåpa har lett for å knekke og er SKAMDYR! (Kan byttes ut med uoriginal lyktekåpe). Clutch-mekanismen er ELENDIG! Om veiva først blir skeiv kan det være et helv#¤%& å få den til å holde seg rett igjen! Spesielt med trimsett.

 

TSX har jeg ikke kjørt så veldig mye men av de jeg har prøvd har jeg lagt merke til følgende: Originalstyret gir en CP, bunndrag (og draget ellers) eksisterer ikke og det gjør heller ikke kompresjonen. Å starte de på kick'n føles som å starte en Rieju med clutchen inne. Men de gikk godt i toppfart originalt. Det skal de ha.

Lenke til kommentar
Kjøp en MH furia 2002 eller gammlere. Disse går ganske greit (70 på speedo 0% stigning). Hadde par å 90 på speedo med min i nedoverbakke orginalt.

Etter min mening er det lite vits å kjøpe moped hvis du ikke skal trimme, Da kan du likegreit kjøpe ett trampjern til 20k  :mad:

Hvorfor skal du absolutt trimme?? Jo for å få den til å gå fortere!!

Men da kan du jo likesågodt ta lett lappen og kjøpe deg en lett sykkel og kjøre like fort som du kunne gjort på en blodtrimma moped i nedoverbakke, på motorveien lovlig, UTEN nedoverbakke! Disse syklene trenger du jo ikke trimme, de går jo rundt 160 km/t uten å gjøre noe med dem (bortsett dra å ta ut plomba da).

 

Så derfor, ER det vits å kjøpe moped hvis du ikke skal "trimme" (trimme= kjøre fort). Men det er selvsagt ikke alle som har råd til å ta lett lappen, men da har de ihvertfall ikke råd til å bli tatt med trim!

 

EDIT: Så derfor trådstarter så burde du tenke gjennom om du ikke skal ta lett lappen istedenfor. Hvis du skal trimme så la oss si du trimmer for 5000 kr. Så blir du tatt. Da må du levere inn trimmen. Så får du bot på 5000. Det er 10.000 kr rett ut av vinduet det! Kanskje du må ha den på verksted å få trimmen av. Det er store kostnader der også. Tenk på at du kan bruke de pengene til å ta lettlappen istedenfor og kjøre lovlig med sykler i 90/100 km/t på motorveien. Dette sa faktiskt kjørelæreren min. Han anbefalte de som liker fart og ta lettlappen. Både fordi det er MYE sikkrere og man trenger ikke trimme dem.

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar

Hvis han derimot bare skal ha et billig framkomstmiddel i 2 år og driter i hvor fort det går bare han slipper å trø og slipper å ut med 4-5000,- så fort onkel ser ham så er en moped helt greit. Hvis han i tillegg ikke har råner-tendenser så trenger han ikke en flunka ny Motorifuruki Supermegaduper-R2000 moped med blinkende neonlys og 420-12 motard-dekk til 40.000,- heller. En brukt moped til noen få tusen holder fint i et par år.

Lenke til kommentar
Hvis han derimot bare skal ha et billig framkomstmiddel i 2 år og driter i hvor fort det går bare han slipper å trø og slipper å ut med 4-5000,- så fort onkel ser ham så er en moped helt greit. Hvis han i tillegg ikke har råner-tendenser så trenger han ikke en flunka ny Motorifuruki Supermegaduper-R2000 moped med blinkende neonlys og 420-12 motard-dekk til 40.000,- heller. En brukt moped til noen få tusen holder fint i et par år.

Nice one! :p

 

Nicklas, du tar litt feil der. Om man kjøper en moped med trim til 15 000, betaler 2000 for lappen og blir tatt for trim, noe som koster 4200,- om et par dager er det fortsatt billigere enn å kjøpe seg en lettsykkel til 25-30 tusen og lappen til 10 000.

Lenke til kommentar
Hvis han derimot bare skal ha et billig framkomstmiddel i 2 år og driter i hvor fort det går bare han slipper å trø og slipper å ut med 4-5000,- så fort onkel ser ham så er en moped helt greit. Hvis han i tillegg ikke har råner-tendenser så trenger han ikke en flunka ny Motorifuruki Supermegaduper-R2000 moped med blinkende neonlys og 420-12 motard-dekk til 40.000,- heller. En brukt moped til noen få tusen holder fint i et par år.

Nice one! :p

 

Nicklas, du tar litt feil der. Om man kjøper en moped med trim til 15 000, betaler 2000 for lappen og blir tatt for trim, noe som koster 4200,- om et par dager er det fortsatt billigere enn å kjøpe seg en lettsykkel til 25-30 tusen og lappen til 10 000.

Lappen koster rundt 4-5000 nå. Nye regler.

 

Uansett, det blir nesten 10.000 rett ut av vinduet. Og de pengene kan man bruke på lettlappen. Ang. sykkel så fins det billige lettsykkler også. Men de går selvsagt dårligere. Men de klarer nok fint en 90 km/t original iallfall. Disse gamle sykklene koster alt fra 5 - 15.000 og videre. Så si det slik:

 

*Lettlappen: 10.000

*Lettsykkel: 10.000

*SUM: 20.000

(Med dette alternativet slipper man bøter og kostnader på trim)

 

 

*Mopedlappen: 4500

*Moped: 10.000

*Trim: 5000

*SUM: 19.500

(Med dette alternativet må man gjemme seg hver gang det er kontroll og man utsetter seg selv for fare. Og blir man tatt så svir det godt, i beste fall en bot på 5000 og i verste fall 6 mnd utsettelse på billappen fra fylte 18 år)

Dermed hvis man blir tatt så har man brukt 29.500 på moped. (elns)

Hvis man velger lettsykkel så kan man kjøre ifra seg på motorveien i en fart som ville vært toppfart på en moped, lovlig.

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar

Nicklas: Jeg lurer svært på hvordan lettsykkel man får for 10k.

 

Sånn som jeg ser det så er regnestykket slik:

 

for moped:

> mopedlappen: 1500

> forhåndshvis ny moped: 15000

> forsikkring: 2500

 

= 19.000

 

Lett:

> lettlappen: 11000-12000

> lettsykkel : 40000

> forsikkring: 7000 ?

 

= 58.000-59.000,-

 

 

Da er det etter min mening like greit å vente i 2 år på mellomtung. Har man ventet i 16 år så klarer man to til :yes:

Lenke til kommentar
skal man ha moped og lettsykkel i nogenlunde god stand, begge er cirka like gamle, men lettsykkelen kan gjerne være 3 år eldre enn mopeden, så koster den ikke 10.000,-. Du må regne med mer vedlikehold på en gammel sykkel enn på en nyere moped.

Ja, jo .. det er sant det.

 

Men med en moped får man ikke lov til å kjøre på motorveien. Derfor så må man kjøre på vanlige veier. La oss si at du har lyst til å kjøre fort. Så kjører du i 85 km/t i 60 sona. Da, med de nye satsene så blir boten 6.500 kr.

 

Det er rett og slett bare positive ting med lett i forhold til moped hvis man er en fartstype!

Lenke til kommentar

Er det ingen som har nevt suzuki pv50!!?

 

pv01iso.gif* :love:

 

Hadde en sånn en før, de lot seg trimme til svært høye hastigheter!

Minuset med den er at de mistet typegodkjenningen etter 1995, og en får seg dermed ikke en "nyere" moped en 95 mod. Disse mopedene bør gå ganske billig nå og hvis en bruker litt penger og/eller tid så får man masse kjøreglede for pengene. Kjekk sak for lengre turer, og kjempegrei inne i byene hvor man enkelt kommer seg frem i køer da den ikke tar så veldig mye plass. Og den vekker absolutt oppsikt hvis det er å foretrekke..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...