ken8 Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Jeg har en 3Com ruter av typen 3CRWE554G72T. Jeg har fått åpnet portene til eMule på en maskin, men siden vi er fler i nettet tenkte jeg at jeg skulle ordne at flere fikk brukt det. I godt håp trykket jeg "new" og la inn den andre IP'en. Portene skulle jo være de samme, så ingen endringer der. Da jeg trykket OK så kom det opp at portene allerede var åpnet. Så hvordan får jeg åpnet de samme portene til flere IP'er? edit: la ved bilde Endret 13. januar 2005 av ken8 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Så hvordan får jeg åpnet de samme portene til flere IP'er? Det kan du ikke, så enkelt er det. Lenke til kommentar
wamjdi Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Så hvordan får jeg åpnet de samme portene til flere IP'er? Det kan du ikke, så enkelt er det. ...Med noen forbehold! Enkelte routere støtter såkalt "special application" - Hvis du setter opp en router med denne funksjonen, vil du kunne "dynamisk" tildele bestemte porter ettersom en maskin på routeren trenger en bestemt ledig port. Men som sagt, en port vil bare kunne brukes mot en maskin om gangen! Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Løsningen er å bruke andre porter. eMule kan konfigureres til å bruke andre porter enn standard. Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 Mener å huske at jeg klarte å dele ut samme porten til flere IP'er med Asus WL-500g?men men.. Skal prøve å heller endre portene emule bruker. Men hvordan blir det i forhold til serveren man kobler seg opp mot? ett fett? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 eDonkey-servern bryr seg ikke om hvilke porter du bruker i eMule, bare de er konfigurert i eMule, og at du har forwardet (åpnet) disse portene i routeren. Har selv kjørt eDonkey2000 og eMule samtidig på samme maskin, da selvfølgelig med ulike porter i de to programmene. Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 Port 80 og andre "kjente" porter er jo åpne for alle maskinene som er koblet til ruteren. Det må da være mulig å gjøre noe av det samme med de portene jeg trenger også? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Det er ikke det samme. Slike sesjoner er initiert av maskiner innenfra. Det vil si at portene åpnes ved behov når du kobler deg til en webserver. eMule og andre P2P-programmer fungerer som servere. Det vil si at mange av maskinene kobler seg til din maskin, uten at du kobler seg til dem først. Når dette skjer, så må routeren vite hvilken maskin den innkommende oppkoblingen gjelder. Hadde du kunnet legge inn to maskiner med samme portnummer, så hadde dette blitt bare tull. Dette er det som gjør at du kan få High-ID i eMule. Hvis ikke maskinen kan nås utenfra, uten at du åpner opp forbindelsen først, så får du Low-ID. Dette er jo ikke noe problem. Det er jo bare å f.eks. plusse på 1000 på de portnummerene du allerede bruker, for hver maskin, og gjøre det samme i eMule-konfigurasjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå