Gå til innhold

Hva med en ord og utrykk-liste av utrykk innen web

Anbefalte innlegg

Hei, kunne noen ha tenkte seg å lage en sticky som forrklarer ord og utrykk innefor web?

Både med ord og begreper som er litt mer omfattende (har mange ord og utrykk under seg igjen), som f.eks. css og php ogl ord som hører til innenfor de mer oppfattende begrepnen som f.eks. innholdscointainer, header, og hover. Titler innenfor web som som webmaster, designer både på bransjefronten og hjemme/privat-fronten er også eksempler på forklaringer som kan tas med.

Kunne jo ha begynt med at de som ønsker poster forklaringer her, også tilslutt måkes alt inn i et innlegg som gjøres til sticky? Ord og utrykk bør jo kunne legges til i ettertid, men det legges inn i den stickyen slik at det ikke er en valing tråd med mange små innlegg.

Tenker litt i form av ordbok med korte forklaringer som dekker hvert ord, a lá norsk eller engelsk ordbok som har forklaring av ord i tillegg til oversettelser. Oversettelser er jo litt unødvending, men synonymer eller andre ord som dekker samme ord/begrep kunne jo også vært en ide.

Er det noen som synes dette kunne vært noe eller er dette en tåpelig og unødvendig forespørsel?

Gjerne svar og begrunn hvis tråden får få innspill til en evt. ord og utrykkliste.

Jeg synes det iallefall hadde vært praktisk å ha et opplsagsverk, slik at en finner fort og presist ut hva et ord eller utrykk en lurer på er. For når jeg søker på hover og header, finner jeg ikke forklaing av det, bare kodeeksmpler å sider som har ordet med uten forklaring av det..

Bare kom med innspill av ord som passer, enten som alene som forslag eller helst med forklaring til så kan jeg legge det til i listen :) Alle forslag monner :)

Om noen mener et ord kan forklares/beskrives bedre/annerledes, kan en godt komme med konstruktiv kritikk til dette :)

Første ord er lagt til for å få ballen til å rulle, jeg kommer til å legge til flere ord etter hvert, men må må gjøre noe annet klart til imårå. Men jo flere som kommer med innspill, jo bedre og raskere utvikler ordlisten seg; @satyrium Hvis du er enig i at listen til tager,elmenter etc passer sammen bed dette, så må du og flere gjerne komme med forslag og bidrar, så kan jeg legge dem til. Jeg er heller en av dem som har bruk for en sånn ordliste enn dem som vet nok til å være med å lage en nå foreløpig:)

Selv om ordlisten først og fremsskal være alfabetisk, så begynner jeg på w, istedenfor på toppen av alfabetet :blush: Men gjerne ha alfabetet i bakhodet når dere tenker ut forslag til ordforklaringer, så bli listen litt mer strukturert fra begynnelsen av.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Generell ordforklaringsliste av ord og utrykk innen web. Forklaring/definisjon av passende ord:

Browser: eng. betegnelse for leser. Finnes i forskjellige varianter som; filebrowser som er applikasjon brukt til å få tilgang til filer og informasjon på et filsystem som f.eks. NTFS og FAT32, helpbrowser er en leser som vanligvis er integrert i et operativsytem og brukes til å navigere i informasjon som omhandler hjelp til diverse på operativsystemet, for web browser se nettleser.

Footer: Fungerer på samme måte som header, bare at vi her har den nederste delen av en side. Navnet kommer her fra fot/føtter (eng. feet/foot) og er som sagt den nederste delen på en side. Footeren har ofte som oppgave å informere om diverse, som:

* Informasjon om opphavsrettigheter

* Informasjon om forfatteren og hvordan man kan kontakte vedkommende

* Noen ganger også f.eks. også hvilken nettleser og oppløsning siden vises best i, selv om dette ikke er særlig god praksis.

Footeren brukes også i en del tilfeller til å bare avslutte en side grafisk, uten noen av de nevnte elementene.

Takk til Mr.Berg for bidrag @ 15/01/2005

Header: En side består av flere deler, og en av dem er ofte en såkalt header, den øverste delen på en side, akkurat som hodet er på et menneske (derav header - hode). Headeren inneholder ofte et bilde/grafikk, en logo/firmanavn eller lignende, og har som oppgave å fortelle leseren hvilken side man er på i de fleste tilfeller.

Hover: hover er en såkalt pseudo-klasse i CSS, og brukes til å få noe til å forandre seg når musepekeren holdes over det aktuelle elementet. Hvorfor det heter akkurat hover er jeg usikker på - men kan det være kort for «hold over»?

IE støtter hover kun på a-elementet (link).

Nettleser: En nettleser er et program som lar en bruker vise og benytte seg av innhold i form av dokumenter og filer lagret tilgjengelig på webservere. Av populære nettlesere har vi Mozilla Firefox, Opera og Microsoft Internet Explorer. Når en lager websider kan det være lurt å tilpasse siden disse nettleserne, samt Safari som er standardnettleseren på

Mac os X-plattformen. Til tross for at Internet Explorer ikke følger se W3C sine standarder, så er det den mest brukte. Den største samlingen av sammenknyttete dokumenter er kjent som se World Wide Web.

Webmaster: En webmaster eller webansvarlig som er en litt bedre beskrivende tittel på norsk, er et begrep som referrer til personen eller pesonene ansvarlige for en spesifik webside eller et spesifikt webområde (nettsted).

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En slik liste er jo en god idé om det ikke eksisterer (om den skal være en sticky her eller ikke vel ikke viktig?). Mr. Berg ser ut til å kun ha nytte av en liste for oppslag, men en ordbok kun relatert til programmering/internett må jo tiltrekke seg de som også bruker en ordbok for å utvide ordforråd?

Lenke til kommentar
Ser ikke helt hvorfor dette skulle bli en sticky framfor trådene det linkes til i «Oppslagsverk over artikler».

Ordene kan forresten sikkert slås opp på www.urbandictionary.com , med mer eller mindre bra svar.

Det trenger for all del ikke å bli en sticky framfor de det linkes til der, men jeg har ikke sett en slags dictonary eller enclypedia som tar alfabisk tar for segg ord og utrykk på forumet. Jeg visste heller ikke om den siden du linket til. Men jeg synes at det hadde vært like praktisk å hatt en slik oppslagstråd som det f.eks. er å ha en guide over hosting, begge kan være til like mye nytte avhengig av va en leter etter eller lurer på. Og den kan hele tiden få inn oversikt nye ord utrykk, der er jo praktisk å ha all den informasjonen samlet på en plass slik det er i Oppslagsverk over artikler-tråden, om den plasseres i den tråden eller ikke, eller både der og eller for seg selv er kan vel diskuteres, og avgjøres hvis det blir aktulet. Alt ettersom hva en definerer som artikler kanskje. Men å ha oppslagsverket på en plass akkurat som en har egne kategorier med bokmerker til nettsteder i nettleseren, er vel praktisk, istedenfor en alltid må google får å finne ut hva et ord eller hvordan noe gjøres. Kategoriseringen er det som gjør det så praktisk her, og en ordl og utrykksliste hadde vel ikke vært upraktisk i en oppslagsverktråd her?

Istedenfor å bare linke til en ordliste tenkte jeg hadde det kunne vært greit med en liste over ord og utrykk av og for forumbrukerne selv, iogmed at det er de som bruker forumet her som enten bruker ord eller utrykk eller som lurer på ord og utrykk. Da oppdateres den og oversettes til norsk i den forstand at det er dem som leter etter forklaringer og utrykk den kommer til nytte for.

Er du/noen uenig? -->Hvorfor?

Lenke til kommentar
En slik liste er jo en god idé om det ikke eksisterer (om den skal være en sticky her eller ikke vel ikke viktig?). Mr. Berg ser ut til å kun ha nytte av en liste for oppslag, men en ordbok kun relatert til programmering/internett må jo tiltrekke seg de som også bruker en ordbok for å utvide ordforråd?

Ja, jeg oppfatter nok ordet sticky litt mer enn jeg skal; både som en tråd det oftest linkes til i forbindelse med noen som lurer på noe den inneholder svar til, eller en som er listet slik som Oppslagsverk over artikler-tråden, slik at den er lett tilgjengelig og synlig... Er vel det første som er den rette betydningen alene?

Lenke til kommentar
Du kunne jo komme med en oppfordring i denne tråden, der er jo lista allerede påbegynt.

Sett opp en liste over uttrykk som er uklare osv, så regner jeg med at de fleste vil bli forklart.

Ja, men det er enn nybegynnerguide til webutvikling ifølge tittelen, hvis den ordforklaringslisten hadde dominert utrolig mye i forfold til resten av tråden, så ville det ikke vært så mye nybegynnertråd lenger men en ordforklaringstråd. Grunnen til at jeg vil ha en dedikert ordaforklaringstråd, er at den hele tiden kan utvides og listes opp i alfabetisk rekkefølge uten å stjele oppmerksomhet fra de oppslagstrådene som finnes. En viderekommende kan jo også få bruk for en ordliste til et ord han lurer på, og en som bare vil utvide ordforrådet Fjartan, for sin egen intelektualitet eller hva det åtte være for en grunn også få bruk for den. Nybegynnerguden kan ha har litt om mye, men en egen ordforklaringstråd, kan utvides og konsentrere om å forklare ord alene, for da blir den mest effektiv og katagorisert, og i nybegynnerguiden kan det jo bare linkes til den dedikerte ordforklaringstråden men skriften avansert ordbok/avansert ordforklaringer eller flere ordforklaringer. En som dekker mye mer, også kan ord tas ut av den i tråder som dekker mer spesifikke oppslagsverk om ting forskjell innefor web, f.eks en cssguide kan hente ut ord og utrykk innenfor css og nybegynnerguider har ord som er relevant for nybegynnerguider.

Var ord som border og hover og søkingen etter forklaringer av disse ordene som var utgangspunktet for denne ideen, lurer fortsatt på en forklaring av begrepene..

Ser for meg den øverse tråden har alle ord alfabetisk, men tråder under tar og kategoriserer; f.eks en som repeterer de ordene som hører til css osv...

Lenke til kommentar
@ x-ray-cat: foreslår at du begynner å skrive en liste - og ser hvilken mottagelse den får. Ikke la oss drepe skapergleden din ;)

Ja ok, begynner veldig smått nå bare for å få ballen til å rulle i og ed jeg må gjøre klart noe annet til imorgen, men da hadde det vært fint hvis dere la til de jeg lurer på og som man må være litt inni det for å vite hva er, jeg er ikke helt innie begrepp innenfor koding og programmering ennå, men de mer åpne ordene og utrykkene innefoor web, som f.eks. webmaster, domene, editor ol. har jeg ikke problem med. Så det er fint hvis både ord som er en lett finner betydningen av med f.eks. et googlesøk og de er litt mer vanskelige å finne en forklaring komme med.

Lenke til kommentar
Noe som trengs mer, er en liste over hva tagg, element, attributt og egenskap og lignende ord står for. Mye forvirring på det området blant forumbrukerne.

Er enig, men det gjør ikke en genell ordforklaringstråd for web unødvendig. Men hadde det ikke vært en ide å ha hatt generell ordforklaringsliste for web sammen med ordforklaringsliste over elementer ol; (elementer er vel fellesdefinisjon av alt av htmlkoder? Eller hva er element vs. tag? Kan finne det ut på w3c, men hvis det uansett skal nevnes i en forklaringsliste her, så forblir jeg her imens jeg starter den vanlige ordforklaringslisten) :blush:

Grunnen til at det kan være praktisk å ha begge deler i samme tråd (men helst hver liste separert, iogmed at ene går på utrykk og definisjoner generelt og andre på definisjoner av elementer innenfor koding.) Er jo deinisjon uansett, og en kan jo mens en jobber med web lure på noe innenfor vanlige ord når det gjelder web, samtidig som en er nysgjerrig på definisjonen av en tag og da er det greit å ha det på samme tråd, eller? Bare den om tager og forsskjellig innen koding og programmering? Er en litt mer teknisk ordliste. Si ifra hvis jeg har utrykt meg uklart. Hva sier dere til dette?

Lenke til kommentar
bra tråd! jeg tror mange kan lære av dette.

men jeg kan ikke skrive noe. jeg er ikke akkuratt klassens beste i norsk. :!:

Kan jo komme med input av hvilke om ord som bør inkluderes, gjerne beskrive et ord så godt som mulig og deretter spør om noen andre her kan rettskrive og eller formellere det bedre :) Da har man iallefall noe å gå utifra:) Håper det har kommet noen innspil når jeg sjekker imorgen, slik det viser seg at tråden kommer inni varmen hos dere andre som sitter med kunnskap, bl.a. om de begrepene jeg lurte på og forklaringen til tager og elementer ol. hvis satyrium og eller andre synes den ordlisten også bør være plassert sammen med denne..

@ Mr Berg; Jeg fant ikke noen oversettelser av de ordene på den siden du linket til :no:

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar
Noe som trengs mer, er en liste over hva tagg, element, attributt og egenskap og lignende ord står for. Mye forvirring på det området blant forumbrukerne.

Er enig, men det gjør ikke en genell ordforklaringstråd for web unødvendig. Men hadde det ikke vært en ide å ha hatt generell ordforklaringsliste for web sammen med ordforklaringsliste over elementer ol; (elementer er vel fellesdefinisjon av alt av htmlkoder? Eller hva er element vs. tag? Kan finne det ut på w3c, men hvis det uansett skal nevnes i en forklaringsliste her, så forblir jeg her imens jeg starter den vanlige ordforklaringslisten) :blush:

Grunnen til at det kan være praktisk å ha begge deler i samme tråd (men helst hver liste separert, iogmed at ene går på utrykk og definisjoner generelt og andre på definisjoner av elementer innenfor koding.) Er jo deinisjon uansett, og en kan jo mens en jobber med web lure på noe innenfor vanlige ord når det gjelder web, samtidig som en er nysgjerrig på definisjonen av en tag og da er det greit å ha det på samme tråd, eller? Bare den om tager og forsskjellig innen koding og programmering? Er en litt mer teknisk ordliste. Si ifra hvis jeg har utrykt meg uklart. Hva sier dere til dette?

Ingen som kunne tenke seg et slik oppslagsverk? Kom med innspill og innlegg ang. dette før tråden forsvinner bak i lista over tråder og "dør" da. :ermm:

Lenke til kommentar
Kan ikke du komme med en liste over ord du lurer på, eller du tror andre lurer på?

Regner med at forklaringene kommer og diskusjonene kommer i gang da.

Header, hover og footer. Har tidligere nevnt noen av dem. Header ble jeg forklart idag footer også. Hover gjenstår. Men noen av dere som er litt mer erfarne med koding og css og har brukt dette litt mer kan vel kanskje forklare disse ordene litt bedre?

Og Satyrium, hva tenker du om den listen over forklaringer til tager og elementer ol. og at den inkluderes her som tidligere nevnt?

Lenke til kommentar

Da kan jeg begynne med header og footer.

Header: En side består av flere deler, og en av dem er ofte en såkalt header, den øverste delen på en side, akkurat som hodet er på et menneske (derav header - hode). Headeren inneholder ofte et bilde/grafikk, en logo/firmanavn eller lignende, og har som oppgave å fortelle leseren hvilken side man er på i de fleste tilfeller.

Footer: Fungerer på samme måte som header, bare at vi her har den nederste delen av en side. Navnet kommer her fra fot/føtter (eng. feet/foot) og er som sagt den nederste delen på en side. Footeren har ofte som oppgave å informere om diverse, som:

• Informasjon om opphavsrettigheter
  • Informasjon om forfatteren og hvordan man kan kontakte vedkommende
  • Noen ganger også f.eks. også hvilken nettleser og oppløsning siden vises best i, selv om dette ikke er særlig god praksis.

Footeren brukes også i en del tilfeller til å bare avslutte en side grafisk, uten noen av de nevnte elementene.

:hover : :hover er en såkalt pseudo-klasse i CSS, og brukes til å få noe til å forandre seg når musepekeren holdes over det aktuelle elementet. Hvorfor det heter akkurat hover er jeg usikker på - men kan det være kort for «hold over»?

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar
Da kan jeg begynne med header og footer.

• Informasjon om opphavsrettigheter
  • Informasjon om forfatteren og hvordan man kan kontakte vedkommende
  • Noen ganger også f.eks. også hvilken nettleser og oppløsning siden vises best i, selv om dette ikke er særlig god praksis.

:hover : :hover er en såkalt pseudo-klasse i CSS, og brukes til å få noe til å forandre seg når musepekeren holdes over det aktuelle elementet. Hvorfor det heter akkurat hover er jeg usikker på - men kan det være kort for «hold over»?

@ Mr Berg: Det ser bra ut. Gode forklaringer og der lærte jeg og hva hover.

Greit hvis jeg hiver det inn i den påbegynte lista og bruker samme textformatering på det?

Jeg gjør det imårå mest ganske sikkert (Begynner å bli veldig trøtt nå, la meg 5 idag og sto opp rundt 8, ikke mye søvn før skoledagen det nei..)

Hvis du ser så har jeg litt trekk fra leksikon som henviser ord brukt i forklaringer videre til egen forklaring av ord hvor det passer seg. Så til tross for at jeg tenke ordliste først, utviklet det seg i mine tanker til webleksikon etterhvert, ikke at det har så mye å bety, men nevner det fordi jeg synes at linking videre til ord er en fin måte å få leseren til å få en forklaring av ord i sammenheng med en forklaring slik at deler av forklaringen ikke forblir uklart.

Når jeg leser om noe og et begrep ikke er forklart så godt eller mye, tenker jeg sjeldent: "Jeg slår bare opp på det ordet", men når det står "se eksempelord", gjør jeg det hvis jeg finner det interessant, fordi da minnes jeg på det.

Men nå sovner jeg nesten, prøver å få pastet det inn imorgen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...