sofTest Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Jeg ville jo tro at Routeren som har 2 WAN innganger vil opptre som 1 gateway, og foreta loadbalancing, selv om forespørselen kommer fra 1 eller 50 klienter, men dette er jo bare noe jeg antar. Har ikke sjekka specsa på den routeren Hvis du snakker om routeren det er linket til ovenfor, så vet jeg heller ikke hvor "smart" den er. For en tid tilbake sjekket jeg ulike løsninger, og det var forskjell på "smarthet". Noen tildelte/fordelte båndbredde per klient, og andre var "smartere". Generelt, så var det en sammenheng mellom pris og "smarthet", som med mye annet. Det er dog mulig at ting har endret seg siden den gangen. Man bør i alle fall sjekke dette nøye, opp mot behovet. Lenke til kommentar
joka Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Cisco 1700 takler det. jeg har det slik på jobben, 2 stk 2Mbit linjer ( 2 modem) som er koblet sammen... taper litt i koblingen, har ca 3,7 Mbit Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Cisco 1700 takler det. jeg har det slik på jobben, 2 stk 2Mbit linjer ( 2 modem) som er koblet sammen... taper litt i koblingen, har ca 3,7 Mbit Hvilken 17xx-modell, og snakker du om bonding eller load balancing av linjer? Lenke til kommentar
joka Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 det er ciscio 1720 modem er: Tellabs ctu-s 8110 og tellabs stu 2304 hvordan de er koblet sammen vet jeg ikke da jeg ikke har tilgang til den routeren Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 det er ciscio 1720modem er: Tellabs ctu-s 8110 og tellabs stu 2304 hvordan de er koblet sammen vet jeg ikke da jeg ikke har tilgang til den routeren Hva er det da du vet at denne routeren takler av det vi har diskutert ovenfor (bonding og/eller load balancing)? Dessuten er denne routeren ikke i salg lenger. Lenke til kommentar
Bigisland Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Det finnes programvare til dette.. Bruker selv 1 ADSL linje 4mbit + Radiolink 1 mbit med 2 nettverkskort installert på pcen. Programvaren heter Midpoint Lenke til kommentar
joka Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Hva er det da du vet at denne routeren takler av det vi har diskutert ovenfor (bonding og/eller load balancing)? Dessuten er denne routeren ikke i salg lenger det jeg vet er at vi har to linjer som er koblet sammen ved hjelp av en cisco 1720, om det er bonding og/eller load balancing vet jeg ikke. men det funker. 2Mbit x 2 gir meg ca 3,7 Mbit. om den routeren ikke er i salg lengre, så regner jeg med at cisco har en erstatter. jobben min er det som er innenfor routeren, derfor har jeg ikke peiling på hvordan den er konfigurert. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 det jeg vet er at vi har to linjer som er koblet sammen ved hjelp av en cisco 1720, om det er bonding og/eller load balancing vet jeg ikke. men det funker. 2Mbit x 2 gir meg ca 3,7 Mbit. Poenget er at om dere kjøper en tjeneste som gir bonding, så er det ubrukelig for problemstillingen ovenfor. Selv om beskrivelsen din er vag, så høres det ut som at dere har bonding av linjer. Dette er en tjeneste som må være støttet av leverandøren av linjene, og linjene må være levert av samme leverandør. Som forklart før i tråden, så kan man ikke ta to vilkårlige linjer inn på en router og oppnå bonding. Derfor kan du ikke si at Cisco 17xx støtter behovet til problemstillingen ovenfor, spesielt når du ikke vet hvilken type tjeneste den står på. Lenke til kommentar
joka Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 ok... da er vel våre 2 linjer levert av samme leverandør.. uten at jeg kan si det helt sikkert. (jeg skal prøve å sjekke det opp når jeg er på jobb igjen på mandag) vi begynte med 1 linje, fikk en til for ca 2 år siden som ble koblet sammen ved hjelp av nevnte router. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 (endret) Det finnes windows programvare til dette. Testa det ut på 2 UPC linjer for 4-5 år siden.. Ulempen var at du ikke fikk "dobbel" hastighet på 1 fil. Men løsningen på det er å bruke en download manager som deler opp fila i flere tråder.eller du laster ned 2 filer samtidig da vil di bruke hver sin linje... MidPoint som er nevnt over her finner du her.. http://www.winplanet.com/file/11746.htm Endret 25. juni 2005 av taz Lenke til kommentar
MonkyBOY Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Hei.Jeg bor i et hus med 2 stk ADSL abonnement fra Nextgentel. Charlie (1700/512) og Delta (2400/640). Er det muligt å koble disse sammen på en eller annen måte slik at vi kan laste ned med "dobbel" hastighet? Jeg har 2 nettverks inganger i hovedkortet mitt. Håpte kanskje at jeg kunne plugge ledningene fra begge ruterene inn samtidig og samkjøre de ved hjelp av et program eller noe slikt. Noen som har vert borti dette? hva med og bare drite den ene linjen og bestille en super linje? Lenke til kommentar
N_R Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 hva med og bare drite den ene linjen og bestille en super linje? AMEN! ....må da bli mye billigere også??? 2x2000 linjer koster tilsammen 800 spenn i måneden, 1x4000 koster jo 550.... 350x12 = 4200 i året.... og dessuten slipper du en boks til 2000++ og masse fikling, samt at med 2x2000 bruker du typisk bare den ene linja når du laster ned store ting, ref tidligere poster her. Må sikkert ut med noen hundrelapper pga bindingstid og sånn.... men alt i alt sparer du MYE på å bestille en 4000 linje!! Lenke til kommentar
CaSh Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Får jeg spörre hvorfor du har 2 linjer og ikke bare 1 super linje som det er her foreslått? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Hva med failsafe? Selvom den ene isp'en ryker, så har man fortsatt inet. Smart hæ? Lenke til kommentar
joka Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 ok... da er vel våre 2 linjer levert av samme leverandør.. uten at jeg kan si det helt sikkert. (jeg skal prøve å sjekke det opp når jeg er på jobb igjen på mandag) har sjekket nå, begge linjene er fra samme leverandør. Lenke til kommentar
osoerebo Skrevet 24. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2005 Får jeg spörre hvorfor du har 2 linjer og ikke bare 1 super linje som det er her foreslått? Jobben min betaler den ene linja og jobben til dama betaler for den andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå