madammim Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Tror ikke det er snakk om flytende nitrogen, men KOMPRIMERT nitrogen. Så vidt jeg vet er flytende nitrogen ikke levert på trykkflaske, men beholdere kledd med isopor og med ei lita tropp i. Komprimer nitrogen holder jo romtemperatur, men vil naturligvis kjøles ned noe når den brukes. Flytende nitrogen holder vel -190 eller noe, og må som navnet indikerer, helles ut av beholderen. P.s. Stilig server... Lenke til kommentar
opticus Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Lurer på om jeg hadde fått sove med en sånn ved siden av sengen? haha, bare å prøve sove ved siden av den at par timer så blir du sikkert døv også går det helt fint Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Jeg ble neste red da jeg hoerte hvor braakete den maskinen var. Jeg trodde nesten jeg skulle hoere en maskin som ikke braakte saa mye da jeg leste "tid for en oppdatering" hehe. Saa feil kan man ta. Er den fet til aa kjore UT2k4 med? Frankie Singapore Lenke til kommentar
knatten Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 madammim: Det kan stemme at den er komprimert ja. Men da blir den betydelig kaldere når den ekspanderer, så hvem vet hvor kald den egentlig blir. Jeg får sjekke hvor mange bar det er i flaskene, så kan jeg se hva jeg husker av termodynamikken! Eller så kan jeg bruke tiden til noe mer nyttig... Lenke til kommentar
havfal Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 (endret) Iceraven: Da er vi vel enige om nitrogenen, den er flytende i flaskene, men trolig i gassform når den når skapene. Hvilken annen form skulle et stoff som koker ved –196 °C komme i, i et rom godt oppe på "+" siden av gradestokken? [dette gjelder ved en atmosfæres trykk, er ikke det det samme som en bar?] Edit:Presisjon Endret 15. januar 2005 av Imposter Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Jeg hører bare lyden jeg. Det blir feil ved nedlasting av codec. Lenke til kommentar
YogiBear Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Synes dette er en underlig diskusjon. Spesielt siden alle involverte er helt med i forestillingen om at det beste her i verden er en server med så mye viftestøy at man helst bør benytte øreklokker for ikke å skade hørselen. For egen del bygger jeg en av Norges mest stillegående servere i sin klasse, tror jeg. Denne maskinen vil være kraftig nok til å utføre det jeg trenger, men samtidig være nærmest lydløs selv om jeg sitter rett ved siden av den. Maskinen benytter en P4 3,4 Ghz Northwood som jeg får opp i maksimum 35 C ifølge Bios/Sandra, og ingen av viftene er spesifisert til over 14db. Jeg hører denne maskinen knapt. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 er den serveren 1U ? man betaler kanskje for størrelse når man leier server rom ? jeg vet ikke.. Lenke til kommentar
YogiBear Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Er ikke direkte sammenlignbart selvfølgelig, dette er en single cpu Supermicro P4SCT+II satt i en cm stacker tower kabinett. Likevel, jeg vil påstå at det er ikke antall decibel som forteller hvor bra en server er. Det viser heller at leverandøren anser støynivået som et mindre prioritert område. Lenke til kommentar
enden Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Vi har da aldri påstått at lydnivået har noe med ytelsen å gjøre Det kan godt hende du/ditt firma/din leverandør prioriterer lyd, men det er en kjensgjerning at støydempede vifter blir mindre driftssikre, og driftssikkerhet er alfa og omega. Jeg vil tro at alle firmaer som bygger servere kan støydempe viftene dersom kundene eksplisitt ber om det. Allikevel er det tross alt slik at de aller fleste rackservere plasseres i et rack, og da gjerne på et eget rom. Da er det ikke vits å støydempe de - spesielt ikke hvis det går ut over driftssikkerhet. Hvis stacker tower er det jeg tror, nemlig bare et fancy navn på et standard tårn, så er det tåpelig å bringe det inn i diskusjonen. Hvis denne såkalte serveren skal stå på datarommet ditt til privat bruk er det enda dummere. Jeg kan garantere deg at min hjemmeserver er stillere enn din. Lenke til kommentar
Manders Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 stacker tower kabinett Stacker tower kabinett er en betegnelse som jeg selv ikke har hørt om! Selv er jeg blant dem her i landet som er involvert litt i serverbygging. Når det er snakk om servere som er ned mot størrelse på 1U, kreves det langt mer "smarte" løsninger for å sikre riktig kjøling av CPU, minne og harddisker. Så når det er kun plass til 4 cm vifter må de gjerne ha en rotasjon hastighet opp mot 8000-10000 rpm for å sikre nok luftgjennomstrømning. Og det hører vi! F eks denne modellen er et godt eksempel: http://www.intel.com/design/servers/chassis/sr1400/index.htm Men jeg er svært interessert i å få vite mer om "Stacker tower kabinett" som er stillegående! Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Jeg må si du var utrolig tøff på videoen knatten! Hehe... men hvis dere skulle ikke trenge den serveren vet jeg om en som vil ha den... Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 vmw codec finner man hvor? Windows media player? ... er noe jeg ikke har installer eller vil bruke. Får plugins til opera, dvs samme som netscape bruker funker hest Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Synes dette er en underlig diskusjon. Spesielt siden alle involverte er helt med i forestillingen om at det beste her i verden er en server med så mye viftestøy at man helst bør benytte øreklokker for ikke å skade hørselen. I mange datarom er det så mye støy at det er påbudt å bruke hørselvern når man oppholder seg der. Det støynivået gjorde ikke akkurat SÅÅ stort uttrykk på meg for å si det sånn...Vil bare opplyse om at det kan bli verre! Og da mener jeg så veldig at man blir ør i hodet og får sus i ørene... Enig. Det gjorde ikke så veldig inntrykk på meg heller. Jeg så en annen nevnte at IBM X345 var verre og det stemmer. De maskinene jeg har som bråker mest er disse. Med inntil 14 servere og 28 stk. 3.6 GHz xeon på 7U trengs det mye kjøling. Serverene har ikke en eneste vifte, men de er plassert i selve bladkassen. Hver kasse har 2 svære vifter som hver trekker 130 watt, bråker som et uvær og blåser som et uvær. Det er imponerende å stå bak et slikt 42U rack som er fullt med slike bladkasser og kjenne luftgjennomstrømmingen og støyen når disse viftene går på full hastighet. madammim: Det kan stemme at den er komprimert ja. Men da blir den betydelig kaldere når den ekspanderer, så hvem vet hvor kald den egentlig blir. Jeg får sjekke hvor mange bar det er i flaskene, så kan jeg se hva jeg husker av termodynamikken! smile2.gif Eller så kan jeg bruke tiden til noe mer nyttig... Inergenanlegget på mitt datarom er merket med at det har et arbeidstrykk på 300 bar, og at det bare er autorisert personel som kan røre det. Jeg hørte om en person som hadde jobbet inne på at slikt datarom som hadde vært så uheldig å trigget en av sensorene til inergenanlegget slik at det ble aktivisert. Fyren var vistnok litt våt i buksen etterpå... Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 De maskinene jeg har som bråker mest er disse. Med inntil 14 servere og 28 stk. 3.6 GHz xeon på 7U trengs det mye kjøling. Serverene har ikke en eneste vifte, men de er plassert i selve bladkassen. Hver kasse har 2 svære vifter som hver trekker 130 watt, bråker som et uvær og blåser som et uvær. Det er imponerende å stå bak et slikt 42U rack som er fullt med slike bladkasser og kjenne luftgjennomstrømmingen og støyen når disse viftene går på full hastighet. Hmm. Da har vi to litt forskjellige oppfatninger av hva som er mye støy. Har stått foran et rackskap fyllt med slike, og kan ikke si jeg ble overrasket over støynivået. Lenke til kommentar
YogiBear Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Til oppklaring: CM Stacker tower kabinett = Cooler Master Stacker http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=STCT01 Kabinettet i seg selv er ikke spesielt støydempet, men alt av vifter er byttet ut med stillegående Papst eller SilenX, PSU er en 600W SilenX på 14db. Intern drevramme er fjernet, satt inn 3 stk. hotswap rammer isteden med plass til totalt 9 disker, skal kjøre RAID1 på systemdisk, RAID5 for data/lagring med RaidCore PCI-X kontroller. Lenke til kommentar
Manders Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Ahh! Trodde vi snakket om en "lydløs" 1U chassis! :-) Lenke til kommentar
YogiBear Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Nei, er nok ikke helt det samme. Et lydløst 1U chassis hadde nok vært litt mer komplisert, ihvertfall med CPU som trekker over 85W. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Hmm. Da har vi to litt forskjellige oppfatninger av hva som er mye støy. Har stått foran et rackskap fyllt med slike, og kan ikke si jeg ble overrasket over støynivået. Det er ikke foran du må stå, det er bak Men det er stor forskjell på disse serverene. Dersom serverene bare har 1 x 2.0 GHz cpu produserer de ikke så mye varme. Den finnes flere typer av disse serverene her og jeg har alle 3. Den siste generasjone med EM64T bruker nesten dobbelt så mye strøm og produserer derfor også omtrent dobbelt så mye varme ved lik cpu-hastighet som den forrige generasjonen. Ved å stappe en slik bladkasse full med siste generasjon bladservere og la dem slite hardt (f.eks som terminalservere) vil man merke fort at dette er maskiner som overdøver det meste. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Det er ikke foran du må stå, det er bak Hehe. Du kan glemme at jeg smyger meg bak serverrackene bare for å få en gratis hårtørring og tinnitus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå