Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjølevæske renner ut


Fridel

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål ang kjølesystem

 

På min Peugeot når jeg fyller på Kjølevæske/vann tar det 10 sek så renner det rett igjennom, hva kan dette være for noe?

 

Er det radiatoren som har gått dunken eller er det bare en slange?? og åssen skjekker jeg det??

Endret av Fridel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et stort steg mot å løse dette problemet vil være å finne ut hvor vannet renner ut ;)

 

Renner det ut i bunnen av radiatoren, er det hull i den eller lekker det fra en slange en eller annen plass?

 

Skjedde dette bare plutselig, eller forsvinner vannet over tid?

Lenke til kommentar
Ezekiel

Et stort steg mot å løse dette problemet vil være å finne ut hvor vannet renner ut

Unektelig et godt poeng ja, litt nærmere beskrivelse må nok til.

 

Med mindre du da mener at vannet blir borte uten og renne ut noe sted, hvis det er det du snakker om skyldes det at systemet er mer eller mindre tomt, og at det da vil være nødvendig og fylle flere ganger, helt til det slutter og forsvinne. Det er helt normalt at det må fylles noen ganger+ evnt luftes hvis systemet har gått tomt.

 

Du får komme med litt mer utfyllende opplysninger, hvor vannet blir av, har du varme i varmeapparat, temperaturmåler varm/kald osv.

Lenke til kommentar
dj_j0tul Skrevet 17/01/2005 : 16:16

  QUOTE (Ezekiel @ 17/01/2005 : 03:12)

Det følger somregel med endel (hvit)røyk når du gir gass med defekt toppakning. 

 

 

også kalt damp

Ja, jeg tror helt sikkert Ezekiel er kjent med at den hvite røyken inneholder vanndamp. At han bevist valgte å bruke begrepet (hvit)røyk, for og gjøre dette mer allment tilgjengelig, og mer forståelig, også for de som ikke innehar nødvendig kompetanse innenfor kjemi, eller som ikke er godt kjent med korrekt terminilogi innenfor feltet eksosanalyse. :)

 

Vi får vel avvente videre dommer, inntil trådstarter har kommet med litt mer info.

Også jeg stiller meg dog litt tvilende til toppakning som feilkilde utfra nåværende opplysninger. Jeg hadde, som Ezekiel forventet et eller flere tilleggspørsmål som; hvorfor ryker det så jævlig, hvorfor har jeg olje 7 cm over max merket, hvorfor går ikke motoren rundt, hvorfor blåser det ut av vanntanken, hvorfor går den så ujevnt på tomgang, er det bra med "majones" i oljelokk, osv osv

 

Ja, nå skal jeg da ikke utelukke toppakning, men som jeg forstår trådstarter, er det slik at vannet forsvinner mens han står å ser på, og da snakker vi i så fall seriøs revne i toppakning, hvis det er der vannet blir av. Det vil da si at vannet enten går i oljen (slik at trådstarter vil ha rikelig med det etterhvert), eller at det går rett i sylindre, som dermed vil gi midlertidig kraftig "forbedring" av kompresjon, ganske fort så "bra" at han ikke vil kunne kjøre starter.

Lenke til kommentar

Oki...Litt utenfor temaet da men....:

 

Jeg var engang vitne til oppstart av en en gammel Mazda 929 HT som hadde stått lagret en tid med def. toppakning som en av mange defekter. Det var ingen tvil om at toppakningen var gåen... Det RANT faktisk vann ut av eksosanlegget!!! :ohmy:

Lenke til kommentar
dj_j0tul Skrevet 17/01/2005 : 21:27

  Pcp160: Det var ment som en ironisk spøk, men det skjønnte du sikkert 

Var faktisk ikke helt sikker hva det var, men det var jo uansett litt morsomt ja :D , "oppklaringen" min var i grunn ikke så veldig allvorlig ment den heller, trådstarter glimrer enn så lenge med sitt fravær, så jeg fikk bare behov for å gå litt nærmere inn på de forslagene vi har her så langt. ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...