Acrid Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Hvis man skal være helt ærlig, så bygges det opp ganske urimelig store forventninger når man ser på ståheiet og trailerne som kom forut for The Village. Ooh, aah, dette er såå skummelt. Tja og ha. Men slik har det jo vært på stort sett alle av M Night sine filmer - da med unntak av Unbreakable, som jeg rett og slett ikke husker om det var noe ståhei rundt. Saken er den, at M Night er en rar liten mann (diggbar, men rar) som har sine metoder for å fortelle historier. **SPOILERS** Svært ofte er det skremmende historier, for både oss og karakterene i fortellingene, og kanskje for ham og, men ser man nøyere etter, er den delen av filmen som egentlig bare er trist mye tyngre enn den som er skummel. Slik som i 6th Sense - trist, Brucie er død, trist, gutten ser så mye fælt i en så ung alder. Men folk dør. Slik er det bare. Unbreakable. Brucie lever. Tror han klarer alt. Men gjør han egentlig det? Trist, familien hans holder på å knekke sammen under tvilen/troen. The Village. En gruppe mennesker opplever en hel masse ond og slemt og trist. Dét er trist. Så de bestemmer seg for å skape sitt eget samfunn uten dette onde og slemme. (okei..?) Men så skaper de disse "skapningene", som da blir deres "nye verdens" onde og slemme. Trist, de kom aldri bort fra det. De flyktet fra en ondskap...og skapte en annen. Unbreakable. Samuel L. Jacksons karakter hadde en teori, som han ville finne ut av uansett hvilke midler han måtte ta i bruk. På en måte er dette beundringsverdig, når man ser på alt han har ofret (både materielle ting og menneskeliv, og kanskje også sitt eget sinn og vett), på den andre siden så er det tragiskt og trist å se hvordan en tanke, en ide kan få et menneske til å smuldre opp til ingenting. Han endte opp som en desperat tanke - intet mer. Tanker kan skade de og, til og med drepe. Man kan vel kanskje si at ideen hans fortærte ham. Trist. Signs. Merkelig film. Ja, de har intelligens. Men, bevisene peker i retning av at de har ødelagt sin planet og vil ha en ny. Trist, det er jo det vi holder på med og. Trist, aliens'ene er i bunn og grunn ikke noe bedre eller mer intelligente enn oss mennesker. For å se det fra en annen side, vil vi kunne gjøre som aliens'ene i Signs, reise ut og finne en ny planet, skulle dagen komme (noe den sikkert gjør) der vi driver vår planet til avgrunnen? **END OF SPOILERS** Hvem kjenner seg vel ikke igjen på en eller annen måte, i en eller annen grad? Det er den ene eller begge partenes tragiske fortid som bringer følelsen av sympati heller enn følelsen av hat, sinne, forargelse eller frykt. Hvordan kan man frykte noen eller noe som har en slik fortid? I bunn og grunn er M Night's filmer triste. Ikke skumle. Eller, de er litt skumle, til man får en forklaring. Forklaring på både historien, bakgrunnen, og kanskje litt forklaring på hvordan M Night tenker/tenkte omkring akkurat den historien. Forklaringen både opplyser oss og knekker våre oppbygde forventninger. Men, selvfølgelig, det er mange meninger omkring hva som skal til for å kalle noe en skrekkfilm, og realiteten er at i de aller fleste kan man finne elementer fra andre genrer. Humor, drama, love-flicks, og sippefilmer. Og det er ikke alltid lett å se filmens egentlige genre gjennom alle virkemidlene som lyser mye sterkere. Og, ja, skuffelser forekommer.. Men slik er livet. Det er som med julaften; den var magisk og uvirkelig når du var liten, nå er den mas og stress og irritable mennesker uten tid og i überlange køer.. Ikke la forventningene styre valget av film. Altfor store forventninger vil stort sett føre til at man blir skuffet. Vær litt pessimistisk, ikke forvent for mye, selv om trailere og ståheiet lover både sjokolade og kake - og nyt de grøss eller den latteren man får. Et åpent sinn er fint og viktig å ha. Hmm, dette ble kanskje litt rotete...men pytt... Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Jeg skal være enig med deg til en viss grad. Unbreakable er en god film, og det tror jeg mange er enig med meg i. Signs er en av de skumleste filmene jeg vet om. Jeg har sett den MINST 10 ganger (2 på kino, 2 ganger kvelden jeg kjøpte den og mange ganger etter det). Historien er god, og det er noe som fascinerer. Jeg har riktignok møtt flere mennesker som har mislikt filmen enn likt den. Rart synes nå jeg. The Village var en film jeg så virkelig frem til. Den virket kjempeskummel, og den hadde en sci-fi historie. Denne ble jeg skuffet over, da den ikke på langt nær var så skummel som jeg ønsket. Historien skuffet meg rett etter filmen var ferdig, men i ettertid har jeg funnet ut at det faktisk var en ganske "morsom" vri på historien. Denne skal også inn i DVD-samlingen på release-datoen (som forøvrig er 19 Januar her i landet). Alt i alt må jeg konkludere med at jeg liker alle tre filmene. Rekkefølgen vil vel bli slik; Signs The Village Unbreakable Lenke til kommentar
Never_Ever Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Synes denne rekkefølgen passer best jeg Den sjette sansen Signs Unbreakable The village Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Har sikkert en eller annen gendefekt siden jeg ikke liker noen av filmene heh Ikke er de skumle, spennende eller underholdende. edit: Og Signs er helt klart den dårligste, den suger rett og slett mannelem... Helt fantastisk dårlig. Endret 14. januar 2005 av SBS Lenke til kommentar
Godfather Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) ==== Slettet ==== Endret 24. mai 2006 av Godfather Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Enig i at forventningene ofte skaper en dårligere opplevelse. Dog har jeg ikke så store forventninger til Shyamalans filmer lengre. De er helt greie, men i mine øyne har han bare lagd én god film: 6th Sense. De andre filmene gir mest inntrykk av å prøve å lage noe tilsvarende som 6th Sense, men uten å lykkes nevneverdig. Village var en grei film, men dessverre ble det åpenbart ganske raskt hva som kom til å skje. Man visste at Shyamalan ville streve for å få til "en uventet slutt" og det ironiske er at denne forhåndskunnskapen er med på å avsløre filmen. Unbreakable var helt forferdelig i mine øyne. En kjedelig og uinteressant historie som ikke engasjerte i det hele tatt. Signs ble for mye kvasifilosofisk svada som nærmest fikk første del av filmen til å føles som et "pliktløp". Lenke til kommentar
Dingot0m Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Likte The Village godt, jeg. Signs derimot var rett og slett utrolig dårlig. Skuffende i grunn. Listet opp i rekkefølge blir det vel noe sånt som Sjette sansen Unbrekable The Village Signs Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 jeg er vel den eneste som syns at Unbrekable var minst like god som Sixth Sense. Sings var ok ikke mer, syns gibson ikke har vært helt seg selv i det siste, har sikkert noe med at han har blitt helt pinsevenn.. The Village har jeg ikke sett så jeg kan ikke si noe om den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå