Gå til innhold

Hovedkort med dobbel cpu

Peter33

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

du får vel bare dualcpu til opteron, som er en litt krafrigere cpu enn athlon til oppgaver som krever ren kraft. regner med at du holder på med modellering eller andre ting som krever masse cpukraft. Hvis du er en helt normal bruker av data går det fint med én cpu...

Ville valgt et tyan HK isåfall. ganske gode.

Lenke til kommentar

Heisann =)

Jeg har faktisk AMD Athlon nå XP 3200 tror jeg den heter (altså 2000 mhz eller?)... og et hovedkort Asio K8V deluxe. + 2 ram brikker, begge er på 1024.

Jeg bruker et musikkprogram. Protools LE. Jeg liker dette veldig godt, og det er ikke mulig å bytte til noe annet program, med den forsterkeren jeg har og sånn.. komplisert. Men uansett så går cpuen på rødt når jeg har nok mange lyder å sånn.. feks en trommelyd er 600 mb. Jeg spiller jo ikke alle lydene på den trommelydene på en gang, men dere skjønner... he he.. Kanskje :)

Uansett så tror jeg ikke det er Ram'n som gjør det? Kan isåfall ramen påvirke cpuen? Jeg mener, blir cpuen bedre med dobbelt så mye ram? Jeg har faktisk bare 1024 mb RAM i bruk, og den andre brikken kan jeg ikke bruke samtidig. Jeg tror det er kortet som er noe galt med. Så uansett blir jeg nok å kjøpe nytt kort.

Men helst ville jeg jo ha hatt et bra kort som støtter to cpuer slkik at jeg slipper å kjøpe ny prosessor i tillegg.. Men dersom AMD ikke går ann å bruke så har jeg vel ingen annen mulighet??

Lenke til kommentar

AMD går an, men Athlon i seg selv er vel litt problematisk. Tror ikke den har støtte for dualcpu, sånn rent HKmessig. Dermed må du gå over på AMD Opteron, som navnet tilsier er den veldig Operativ og arbeidsom. Tror du vil merke en betydelig forskjell.

Det med AMD Athlon og Opteron er det samme som Pentium4 og Xeon.

Lenke til kommentar

hmm... utrolig sjipt. Men hvis jeg spør på salg på komplett.no så kanskje de er villige til å bytte en AMD Athlon og et Asus K8v deluxe hovedkort med 2 stk AMD Opteron og et nytt hovedkort til dobbelcpufunksjonen, dersom jeg betaler i mellom? Kan jo høre med dem i allefall. :) Skal jo ha nytt kort også så...

Ellers, takk for svar Hubman! =) :w00t:

Lenke til kommentar

Hmm... så da kan jeg bruke to AMD Athlon XP 64 bit prosessorer på en MP hovedkort? Hmm.. vil ikke det bli dobbelt så bra som det jeg har nå? Det er bra nok for meg liksom, bare det funker.. ;) Noen som vet hvor jeg kan kjøpe dette?

Lenke til kommentar

-Athlon XP fås ikke som 64 bit, da må du over på AMD64. Her er Opteron alternativet hvis du skal ha to prosessorer. For øvrig er ikke den store fordelen med AMD64-prosessorer pr i dag at de er 64-bit da det så og si ikke finnes 64-bits software (til Windows), men at de yter meget bra i 32-bits.

-Du kan ikke bruke AMD64-prosessorer på et kort beregnet for Athlon MP, hvis du skal ha Opteron må du gå for socket 940.

-To prosessorer gir ikke dobbelt så høy ytelse som en, to stk 2 GHz prosessorer blir ikke 4 GHz til sammen.

-Er du sikker på at det programmet du bruker støtter to prosessorer?

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

må programmet støtte 2 prosessorer også :hmm:

det hørtes ganske dumt ut, da folk som kjøper dual og quad HK går for knallbra ytelse i 3D, bilderedigering, videoredigering, programmering og andre oppgaver som krever ekstrem ytelse. det burde jo gå an å kjøre hvilket som helst program da? eller er det jeg som er ute å kjører på glattisen her nå?

Lenke til kommentar

Hei Rikky. ;)

https://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120919&view=detailed

Dette er min prosessor. Den heter AMD Athlon 64. Om det virkelig er 64 eller 32 bit har jeg ikke studert så nølye som du sikkert merker =) hehe.. men uansett. Programmet jeg har, Protools LE (musikkprogram) støtter mest sannsynlig to prosessorer (eller ytelsen av 2) siden det er et godt brukt musikkprogram.

Men kan jeg bruke Amd Athlon 64 på et dobbelcpu-hovedkort (som er utdatert) eller ikke? I såfall, vet du noe om hvor jeg kan få tak i et sånnt kort? Hva er foresten vitsen med 2 cpuer dersom det ikke går fortere? hmmm... Da kan jeg jo bare glemme hele greiern egentlig.... :cry:

Vennlig Hilsen

Peter D Jakobsen

Lenke til kommentar
Hei Rikky.  ;)

https://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120919&view=detailed

Dette er min prosessor. Den heter AMD Athlon 64. Om det virkelig er 64 eller 32 bit har jeg ikke studert så nølye som du sikkert merker =) hehe.. men uansett. Programmet jeg har, Protools LE (musikkprogram) støtter mest sannsynlig to prosessorer (eller ytelsen av 2) siden det er et godt brukt musikkprogram.

Men kan jeg bruke Amd Athlon 64 på et dobbelcpu-hovedkort (som er utdatert) eller ikke? I såfall, vet du noe om hvor jeg kan få tak i et sånnt kort? Hva er foresten vitsen med 2 cpuer dersom det ikke går fortere? hmmm... Da kan jeg jo bare glemme hele greiern egentlig....  :cry:

Vennlig Hilsen

Peter D Jakobsen

Ja selvfølgelig er AMD 64, 64 bits. Det er jo derfor den heter AMD 64. Hvis man har to CPUer blir den ikke raskere nei, men den blir mye "sterkere". Takler flere programmer. Du kan ha spill og andre applikasjoner oppe uten at du merker den blir langsommere.

EDIT: ytelse er ordet.

Endret av Fur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...