Gå til innhold

la oss gjøre et elendig skolesystem verre

Anbefalte innlegg

Jeg tør gjette på at han mente å skrive "fordi de rett og slett ikke likte deG". Jeg kjenner invictus personlig, og kjenner til det tilfellet han refererer til i den påfølgende parantesen. "T" og "G" ligger kloss på hverandre på tastaturet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tør gjette på at han mente å skrive "fordi de rett og slett ikke likte deG". Jeg kjenner invictus personlig, og kjenner til det tilfellet han refererer til i den påfølgende parantesen. "T" og "G" ligger kloss på hverandre på tastaturet.

Ok, takk. Det var det jeg håpet han mente.

Lenke til kommentar

I de kommende år vil det bli fokusert mer på læringsstiler i klasserommet. Alle mennesker har forskjellige læringsstiler, forskjellige måter å lære på. Man kan generalisere disse læringsstiler inn i 4 hovedgrupper:

Visuelle: Elever som er visuelle liker å se ting for å lære. De studerer lærebøker nøye, og liker å få skriftlige beskjeder. Elever som er visuelle er gode til å forklare seg skriftlig, og de liker detaljer.

Auditive: Elever som er auditive liker å få muntlige beskjeder. De lærer best av forelesninger, og er selv god til å forklare seg muntlig. Auditive elever liker ofte musikk, og hører gjerne på musikk når de studerer.

Kinestetiske: Elever som er kinestetiske lærer best gjennom å bevege seg samtidig som de mottar informasjon. Disse elevene er ofte flinke i drama, og forklarer seg best hvis de kan stå å prate, i stede for å sitte stille ved en pult.

Taktile: Elever som er taktile lærer best gjennom å ta på de tingene de lærer om, de lærer gjennom hendene. Disse elevene er ofte flinke til å lage ting, og kjappe til å lære å beherske ting hvis de får mulighet til å se på og ta på disse tingene.

Taktile elever må ofte fingre med ting, og lærer best hvis de får lov til å holde en gjenstand samtidig som de får informasjon. Flinke til å fx bruke datamaskiner til å skape noe.

I tillegg til disse fire hovedgruppene fins det mange faktorer som spiller inn. Noen liker det varmt når de studerer, noen liker det kaldt. Noen foretrekker mye lys, andre liker svak belysning. Samme med lyder. Noen liker musikk, andre må ha det stille.

To psykologiske faktorer spiller også inn. Om et menneske er holistisk eller analytisk. Holistiske mennesker er preget av styring av høyre hjernehalvdel, mens analytiske er preget av venstre hjernehalvdel. Holistiske mennesker liker å se helheten, gjerne snakke sammen med andre i problemløsninger. Analytiske mennesker liker ikke debattere før arbeidet er ferdig, da dette vil forstyrre deres arbeidsmåte og tankegang.

Det paradoksale med dette er at undersøkelser viser at over 70% av lærerne er analytiske, mens over 80% av unge elever er holistiske... Da kan man mer skjønne de kommunikasjonsproblemene som ofte fins i et klasserom mellom lærer og elever.

Disse teoriene har vært forsket på i mange år, og flere skoler begynner å skjønne viktigheten av å nå alle disse gruppene for å få bedre resultater for flere elever. Ofte er det bare de to første gruppene som blir nok stimulert i skolehverdagen.

For å få en bedre skole må det settes mer fokus inn på disse forskjellige faktorene, og se på hva den enkelte elev trenger av stimulering for å kunne få utbytte av skolehverdagen.

Lenke til kommentar

Ok, takk. Det var det jeg håpet han mente.

Var det jeg mente ja. Beklager så mye. Hender seg det går fort i svingene. Takk & lov at det er noen på plass for å rette på det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...