abcd423417984 Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Regjeringspartiet Venstre ønsker å fjerne eksamen til fordel for fortløpende vurdering av elevenes skolearbeid. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=102298 Ja for all del, la oss ta alt som er galt med det norske skolesystemet og gjøre det enda verre! Eksamen er LIVSVIKTIG for elever som av enkelte årsaker ikke trenger gjennom hos læreren sin. Da jeg selv gikk på videregående slet jeg fryktelig med karakterene i fag hos enkelte lærere fordi de rett og slett ikke likte det (enkelte innrømmet det til og med), men da det kom til eksamen så klarte jeg å redde meg. Dette er heller ikke en situasjon som var unik for mitt tilfelle. Enkelte (etter hva jeg har forstått mange) videregående skoler sliter fryktelig med dårlige lærere som ofte lar seg påvirke av smisk og trynefaktor. I enkelte tilfeller var det også lærere som hadde sex med sine elever. Er det bra grunnlag å gi karakter på? PÅ TIDE å få skolene privatisert nå? Ser jo tydelig at staten absolutt ikke klarer denne oppgaven. Endret 13. januar 2005 av invictus Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Hva hvis du er en kjempe-elev, men roter det til på eksamen/sensor ikke liker din måte å f.eks utrede oppgaver eller ikke liker din skrivemåte? Skal forresten opp til prøve-eksamen imorgen. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Eksamen er LIVSVIKTIG for elever som av enkelte årsaker ikke trenger gjennom hos læreren sin. Da jeg selv gikk på videregående slet jeg fryktelig med karakterene i fag hos enkelte lærere fordi de rett og slett ikke likte det (enkelte innrømmet det til og med), men da det kom til eksamen så klarte jeg å redde meg. Dette er heller ikke en situasjon som var unik for mitt tilfelle. Enig med det. Selv fikk eg 4 på standpunkt, men 5 i eksamen. 4'eren var dog fortjet(5'ern og ) Lenke til kommentar
Dario Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) På ungdomsskolen fikk jeg 2 i engelsk, men 5 i engelsk eksamen. Dette var pga det trådstarter sa, så jeg støtter den. Men så kan det jo gå andre veien og da... Edit: Kom på nå at i fjor når jeg gikk mekanisk GK, fikk jeg 5 på i alle 3 studieretningsfagene, men fikk 2 på eksamen som var tverrfaglig, dette fordi jeg slet med å formulere meg når jeg skrev oppgavene. Hadde derimot eksamenen vært praktisk hadde jeg mest sannsynlig fått minst 4, fordi det handler jo om å lage ting, mekke på ting og kople opp ting. Noe som er vanskelig å formulere på papir. Så jeg endret mening til: Nei til eksamen i enkelte fag, hvis ikke de skjerper måten eksamen må gjøres på. Endret 13. januar 2005 av Dario Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 Mitt grunnlag for å si dette er at jeg holdt på å stryke i enkelte fag på videregående for så å gjøre det glimrende på eksamen. Da jeg kom på høyere utdannelse hvor alt blir avgjort fra en eksamen får jeg KUN karakterer på den øvre delen av karakterskalaen. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 Hva hvis du er en kjempe-elev, men roter det til på eksamen/sensor ikke liker din måte å f.eks utrede oppgaver eller ikke liker din skrivemåte? Hvis du kan stoffet godt nok kan man alltids ta eksamen opp igjen. Det er verre å ta opp igjen et helt fag da dette krever et års undervisning. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Det betyr at fremtidige elever i videregående og på ungdomsskolen kan slippe det mange opplever som skoleløpets største skrekk og mareritt: eksamen og lammende eksamensnerver. [sarkasme] [ironi] Dakar. Tenk at noen skal oppleve noe som er vanskelig. Nei, la oss sy enda flere puter under armene på dem, så vi er helt sikre på at de ikke er modne nok til å møte virkeligheten når de en dag skal ut i arbeidslivet. [/ironi] [/sarkasme] Jeg er helt enig med deg. En vurdering bør ikke være bare eksamen, eller bare elevmapper. En balanse er viktig. Noen er dyktige, men sliter med nerver. Andre er dyktige, men sliter med å kommunisere med læreren, og det er ofte (for kverrulanter:ofte er ikke lik alltid) læreren som er problemet. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 For ikke å snakke om at eksamen er et mål å jobbe frem mot. Med eksamen har man fremdeles mulighet til å klare seg hvis man er borte 2 uker fra skolen pga sykdom. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Ja, jeg skjønner vitterlig ikke hvorfor dere da er i mot forslaget. Om man ikke lenger har eksamen, blir lærerne nødt til å se på helheten. Er uansett imot at prøver er så avgjørende som de er i dag. Jeg kan lese dagen før, uten å ha fulgt med i timene og likevel få en god karater, og da sier det seg selv at litt feil ting blir vektlagt. Har heller ikke tro på at jeg lærer noe av denne sprenglesinga dagen før, men at læring over tid i f.eks. matte er mye mer effektivt. Og poenget med skola er vitterlig å lære. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Ja, jeg skjønner vitterlig ikke hvorfor dere da er i mot forslaget. Om man ikke lenger har eksamen, blir lærerne nødt til å se på helheten. De skal heller ikke begrunne karakter på trynefaktor og smisk i dag, men det skjer alikevel. Hva er poenget ditt? Hva lærerne SKAL gjøre stemmer på ingen måte med hvordan ting faktisk fungerer i dag. Er uansett imot at prøver er så avgjørende som de er i dag. Jeg kan lese dagen før, uten å ha fulgt med i timene og likevel få en god karater, og da sier det seg selv at litt feil ting blir vektlagt. Har heller ikke tro på at jeg lærer noe av denne sprenglesinga dagen før, men at læring over tid i f.eks. matte er mye mer effektivt. Og poenget med skola er vitterlig å lære. Klarer du svare på en prøve har du lært noe eller i det minste fått inn de viktige poengene. Poenget er ikke hvor mye du følger med i timene, men hva du kan av pensum når året er omme. Metoden for hvordan hvert enkelt individ ønsker å lære bør være irrelevant så lenge personen har lært det på slutten. Dette kan ikke undersøkes på noen bedre måte enn med eksamen. Men for all del. La oss gjøre ting enda mer behagelig for dagens ungdom slik at om 20 år da det er et generasjonsskifte så får vi et samfunn fullt av udugelige personer som tar sykepermisjon etter en 8 timers arbeidsdag. Skolen skal ikke bare lære folk fagemner, men skal også forbrede personene på samfunnet...og gjett hva? samfunnet er ingen dans på roser hvor alt skal tilpasses DEG. Jeg tror ALLE har godt av eksamenspress en gang i blant, fordi det er ofte arbeidspress i det daglige liv. Jeg er ofte en av de som whiner hver gang det er en eksamen, men fy søren så glad jeg er i den typen evaluering. Den får godt frem hva jeg kan, og jeg lærer utrolig mye av arbeidet frem mot denne endelige avgjørelsen på min fremtid. Endret 13. januar 2005 av invictus Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Metoden for hvordan hvert enkelt individ ønsker å lære bør være irrelevant så lenge personen har lært det på slutten. Dette kan ikke undersøkes på noen bedre måte enn med eksamen. Poenget er at en god del velger å gjøre det på måten jeg beskrev, og da lærer de ikke noe særlig, de husker det i alle fall ikke særlig lenge. Og da er det vel ikke så mye vits. Eksamen er en ekstremt lettvint måte å få gode resultater uten at det trenger å bety at vedkommende kan stoffet noe særlig. Det var vel poenget. Svaret ditt viser vel også at det ikke er skolesystemet du er lei av - men lærerne. Hvis det er så avhengig av lærerne, kan du ikke så skråsikkert si at dette kommer til å gjøre ting verre for alle. Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Om man ikke lenger har eksamen, blir lærerne nødt til å se på helheten. Ja, og da blir ulempen at det er èn eneste person som bestemmer karakteren din. Noe som av og til slår veldig negativt ut. Har heller ikke tro på at jeg lærer noe av denne sprenglesinga dagen før, men at læring over tid i f.eks. matte er mye mer effektivt.Vel, akkurat når det gjelder matte er de aller, aller fleste nødt til å henge og få med seg ting over en lengre periode for å få gode karakterer på prøver. I hvert fall 2 og 3MX. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Svaret ditt viser vel også at det ikke er skolesystemet du er lei av - men lærerne. Hvis det er så avhengig av lærerne, kan du ikke så skråsikkert si at dette kommer til å gjøre ting verre for alle. Du har helt rett. Jeg er lei av lærere. Uheldigvis vil en slik ordning gjøre alt verre for de som sliter med dårlige lærere. Om den virker med gode lærere er godt mulig, men det er ikke slik i dag. Fiks først hovedproblemet så skal jeg være mer åpen for en slik løsning. Du må vel også innrømme at du kan se ulempene med et slik system hvis vi har så udugelige lærere som vi har i dag? I dag bedømmes eksamensresultatet ditt av en person som du ikke kjenner. Derfor har personen KUN din besvarelige å gå ut i fra da han/hun bedømmer din karakter. Ved et system som beskrevet her hvor ikke lenger eksamen er formen, men en person du har blitt kjent med så vil følgende skje: 1) læreren vet hvordan du ser ut 2) læreren vet hvordan du oppfører deg 3) læreren vet kanskje dine politiske meninger 4) læreren vet skrivestilen din (dette er en av ulempene som ble nevnt med eksamen, men den eksisterer også her) 5) hva du faktisk utfører kan bli ignorert av læreren som lar andre faktorer spille inn. De fleste mennesker lar et førsteinntrykk bli værende i mer eller mindre grad. Forslaget her vil kun ta de få ulempene med eksamen, og legge på mange nye slik jeg ser det. Jeg vil aldri at en person jeg "kjenner" skal få avgjøre fremtiden min, fordi da vil det UTEN TVIL være andre faktorer enn dyktighet som spiller inn på avgjørelsen. Endret 13. januar 2005 av invictus Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Ja, men jeg tror (og håper) at de fleste har lærere som duger i dag. Mulig jeg sier dette bare fordi jeg har vært heldig med lærerne oppgjennom, hvis virkeligheten er en annen - skyt meg. nr.4: Sant, matte var et dårlig eksempel. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Ja, men jeg tror (og håper) at de fleste har lærere som duger i dag. Mulig jeg sier dette bare fordi jeg har vært heldig med lærerne oppgjennom, hvis virkeligheten er en annen - skyt meg. Virkeligheten er svært forskjellig fra det du beskriver. Selv om bare _en_ skole er uheldige med lærerene sine vil det kanskje ødelegge for flere hundre ungdom, og i enda større grad ved et slikt system. Man må luke ut slike problemer før man i det hele tatt kan vurdere et slikt system. La meg spørre deg rett ut; ville du at din karakter skulle blitt avgjort av en lærer som behandler deg som dritt, mens klassekameratene dine blir behandlet helt normalt? Evt en lærer som innrømmer at han/hun ikke liker deg? Endret 13. januar 2005 av invictus Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 nr.4: Sant, matte var et dårlig eksempel. Ja, men jeg skjønte jo poenget ditt. Er enig i at kunnskap har lett for å dette fort ut hvis det kommer fort inn. Prøvesystemet som det er i dag kan slå uheldig ut det også. Men dette fungerer mye bedre enn mappevurdering etter mitt syn. Med mappevurdering er det ofte hvor mye du gidder å gjøre, og ikke nødvendigvis så mye hvor flink du er, som avgjør. Og jeg er tilhenger av at kunnskap og ferdigheter skal telle mer enn innsats. Ja, men jeg tror (og håper) at de fleste har lærere som duger i dag. Mulig jeg sier dette bare fordi jeg har vært heldig med lærerne oppgjennom, hvis virkeligheten er en annen - skyt meg. Heldigvis finnes det en del flinke lærere. Men det finnes også mange dårlige, noe som er utrolig uheldig for mange elever. Å gi lærerne enda mer "makt" blir en katastofe for disse uheldige. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 La meg spørre deg rett ut; ville du at din karakter skulle blitt avgjort av en lærer som behandler deg som dritt, mens klassekameratene dine blir behandlet helt normalt? Nei, selvfølgelig ikke (Det der var sannsynligvis dagens dummeste spørsmål. ) Stiller meg herved bak første avsnitt i siste posten din. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Ja, men jeg tror (og håper) at de fleste har lærere som duger i dag. Mulig jeg sier dette bare fordi jeg har vært heldig med lærerne oppgjennom, hvis virkeligheten er en annen - skyt meg. Heldigvis finnes det en del flinke lærere. Men det finnes også mange dårlige, noe som er utrolig uheldig for mange elever. Å gi lærerne enda mer "makt" blir en katastofe for disse uheldige. Nøyaktig mitt poeng! Endret 13. januar 2005 av invictus Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Har selv hatt veldig gode og veldig dårlige lærere. Hadde en lærer som rett og slett var genial. Hadde ham i SK og Historie på videregående, og fagene hans ble fort favorittfagene mine. Da jeg var så uheldig at jeg fikk en annen lærer i SK neste året, så ble det bare tull. Lærern var udugelig og sjelden til stede. Standarden var at hun ga oss prosjekter som endte med muntlig fremføring. Disse fikk vi alltid ca 1 måned på og det ble mye bowling or Red Alert 2 multiplayer det året Prosjektene lagde jeg alltid et par overheader til kvelden før og forberedte det i friminuttet. Fikk bare 5 på de prosjektene. Aller morsomste var da jeg spurte henne hvordan jeg lå an på slutten av året. Da fortalte hun at jeg lå an til en firer. Spurte henne hvorfor og viste til alle femmerne og fikk svaret: "Jammen, dette er lissom et skriftlig fag" Temmelig demotiverende. Lærere har mer å si enn det man gjerne innser mens man har dem. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Da jeg selv gikk på videregående slet jeg fryktelig med karakterene i fag hos enkelte lærere fordi de rett og slett ikke likte det (enkelte innrømmet det til og med) Her blir jeg forvirra. Først sier du at du fikk dårlig karakter fordi lærerne ikke liker faget sitt, det jeg siterer nå, så sier du nedenfor at det er ofte fordi lærerne ikke liker eleven selv. Hva er det du mener ? Uansett, jeg er helt enig med deg. Eksamen er svært viktig. Selv er jeg heldig med lærererne mine, og de er på god fot med meg. Ikke alle jeg liker like godt da, men det er en annen sak. Litt snodige er de jo men det er vel ikke akkurat unormalt, til lærere å være. Endret 13. januar 2005 av T.F.T Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå