Gå til innhold

Lenge til ny NVIDIA-brikke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm... forrige gang Nvidia gjorde dette, tapte dei en del marknadsandela. Sikta då til den tida då R9700 tok over for 8500, mens Nivida satt med GF4. Og alle hugsa i alle fall ka som skjedde når nvidia skulle lansere ny grafikkbrikke for å ta opp kampen igjen. Veit ikkje heilt om eg syns dette er heilt den rette vegen å gå for nvidia, dei går ikkje så godt marknadsdelsmessig for tida.

Lenke til kommentar

Spørs om Nvidia ikke ser noen hensikt i å komme med en nye kjerne før DX10 kommer, har ikke hørt at det kommer flere dx9 versjoner, og 6x00 serien støtter alle grafiske funksjoner som er i dx9.0c.

 

Nvidia kommer vel med raskere revisjoner av samme chip, ultra kortene går vel kun på 400mhz mener jeg å huske.

 

Iflg. ryktene er det eneste 'nye' på r5xx støtte for ps3.0 som allerede er støttet av 6x00 serien.

Endret av FooKer
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke folkene hos nVidia har ferie. De har garantert noe på gang.

Det at R520 kommer ut før et eventuelt nVidia kort bør være fordel nVidia. (Om de ikke er alt for treige med å få ut nye kort.)

ATI måtte jo ifølge ryktene redisigne R420 (X800XT) fra 12 til 16 pipelines når de fikk vite om ytelsen på NV 40.

 

Blir også spennende å se hvordan NV40 SLI klarer seg.

Lenke til kommentar
Eh vel. ATI innehar vel ytelseskronen akkurat nå, men mange flokker jo for å kjøpe GF6600 og 6800-serien fordi ATI har problemer med å levere kort. Hvis det samme skjer med R520 som R420/480 mht leveranser, så betyr det vel lite om de er tidlig ute.

Det har vært altfor mye leveringsproblemer med denne generasjonen. Jeg håper i allefall at de kortene som kommer fra ATI og Nvidia neste gang ikke bare blir papirlansert og gitt ut i få antall. Da er det bedre at de tar den tiden de trenger og har kort som faktisk er tilgjengelig for massene.

Lenke til kommentar

Ser egentlig ikke noe galt i dette. nVidia trenger ingen ny arkitektur før DX10 kommer. De støtter allerede SM 3.0 (DirectX 9.0c) med NV4x serien. NV47 skal ifølge det jeg har hørt være en forbedret og optimalisert NV40 med 24 pipelines. Vå kan nvidia gjøre det ATi gjorde i hoppet fra R360-R420, bare optimalisere og redisigne brikken...

 

ATi derrimot må gjøre en kraftig re-design av brikken. Nå bruker bare ATi 24-bit pressisjon, for å støtte SM 3.0 må de støtte 32-bit. ATi skal også i følge ryktene gå rett på 90nm prosess med R520, håper de har bedre flaks en nVidia hadde når de gikk rett på 130nm med NV30 og fikk problemer...

 

nVidia har også en meget kjapp og avansert implementasjon av SLi som fungerer, hvor de bruker en egen dedikert buss mellom GPU'ene, og derfor unngår forsinkelsen igjennom PCIe bussen. Hvordan ATi har tenkt til å gjøre dette er enda uvist, men de jobber garrantert for harde livet...

 

En annen fordel nVidia har nå er at de siden i sommer har hatt en fungerende PCIe til AGP bru, slik at de kan selge PCIe brikkene sine til AGP

Lenke til kommentar

Det spørs hvor mye bedre denne R520 blir ytelsesmessig i forhold til X850 etc. Hovedgrunnen til å lansere den nye brikken er, så vidt jeg har forstått, at de vil ha DX9c-kort, slik at de kan få WHQL-drivere med alle avanserte features aktivert.

 

Slik situasjonen er nå, må de deaktivere geometry instanscing og shader 2.0b i driveren, for at den skal være WHQL-sertifisert. ATI's hjemmemekka alternativer til DX9c er nemlig ikke godkjent av Microsoft.

Lenke til kommentar
Synd, hadde vært spennende med en nvidia brikke før sommeren og hadde kanskje presset prisene litt lenger ned.

 

Mulig nvidia ønsker å stresse litt mindre og gjøre det bedre enn siste gang.

Det gikk vel ganske bra sist gang, når du ser på hvor mange som kjøper GF5 istedet for Ati, som kanskje forhastet seg og dermed har fått problemer med å levere..

Lenke til kommentar
Slik situasjonen er nå, må de deaktivere geometry instanscing og shader 2.0b i driveren, for at den skal være WHQL-sertifisert. ATI's hjemmemekka alternativer til DX9c er nemlig ikke godkjent av Microsoft.

PS2_b er bare en versjon av PS2.0 extended og denne profilen ligger i directx HLSL. Dette er ikke noe man trenger å aktivere i driveren.

FarCry 1.3 og 3DMark05 støtter ps2_b.

Lenke til kommentar
Slik situasjonen er nå, må de deaktivere geometry instanscing og shader 2.0b i driveren, for at den skal være WHQL-sertifisert. ATI's hjemmemekka alternativer til DX9c er nemlig ikke godkjent av Microsoft.

PS2_b er bare en versjon av PS2.0 extended og denne profilen ligger i directx HLSL. Dette er ikke noe man trenger å aktivere i driveren.

FarCry 1.3 og 3DMark05 støtter ps2_b.

Farcry 1.3 støtter SM 3.0...tror ikke 3dmark 05 gjør det. men er ikke helt sikker der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...