Moonshine Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Grunnen til at skoleportalen.no, et essensielt verktøy for elever i HFK (Hordaland fylkeskommune), ikke støtter Opera, Mozilla-Derivater og alle IKKE-MS-systemer er: "Kompetansen ligger i MS". Dette er ansvarlig i skoleportalen.no sitt svar. Kompetanse og MS i samme linje? Jeg må beklage frekkheten for de som mener IIS er en verdig tjeneste, og som krever sitt av individet som skal benytte seg av den, men dette er ikke tilfellet. IIS er en latterlig tjeneste og bør bare brukes av amatører og mennesker med null sans for sikkerhet og kvalitet. I tillegg til dårlig sikkerhet, er også en del av modulene MSIE-avhengig. Dvs. at en del krever rett og slett den nettleseren, som ikke akkurat er skrevet av kvalitetsbevisste programmerere, for å fungere. Og MSIE er ikke et program du WINEr, eller har i bruk på ditt eget system er du oppegående og kjent med at ondartede filer eksisterer. Se på tjenesten som skoleportalen er totalt avhengig av, "Windows Authentification". Ikke bare er denne BARE kompatibel med MSIE, men den utelukker ALLE som er inlogget i domene utenfor din egen skole. Dette utelukker altså samtlige hjemmenettverk med brukere i domene, som benytter seg av innebyggede credentials. Noe mange domener gjør. "Kompetanse i MS" betyr da, grovt sett, inkompabilitet. Jeg vil bare gjøre leksene mine, men hvis ikke HFK vil gjøre noe med dette (eller rett og slett ikke har kompetanse), finnes det en annen løsning? (Flyttet fra "Hardware - Nettverk" og "Off topic - Annet".) Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Hvis du bare vil gjøre leksene dine, kan du ikke bare gjøre det da - med Internet Explorer? Den har du jo liggende på maskinen din. Hvis du nekter å bruke den, fordi du absolutt må bruke en ikke-Microsoft nettleser - vel, så går jo det bare utover deg selv. Litt vel mye flisespikkeri spør du meg... Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Problemet er at det ikke eksisterer en windowsmaskin i huset. Jeg håper og tror at det finnes flere eksemplarer av dette utover landet. Dette er vel mer en prinsippsak, men at jeg må gå rundt grøten for å gjøre obligatoriske, skolerelaterte oppgaver, mener jeg er bortkastet - spesielt når løsningen på problemet helt sikkert vil komme skoleportalen til gode. edit: dumme leif Endret 13. januar 2005 av (jonas) Lenke til kommentar
Sneglen Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Har irritert meg over det samme, at jeg må bruke IE for å komme inn på skoleportalen. Tok det opp i et "diskusjonsfora" som en av lærerene mine har lagt ut, og jeg fikk etterhvert svar. Hei. Fekk eit uløyselig problem med IE på ei maskin så eg la inn Opera, men den laga alt for ofte problem med stort sett alt som krev innlogging. Så la eg inn Mozilla Firefox og den fungere uten problem med Skoleportalen, Outlook Web Access og nettbank. Er reklamefri og gratis, men eg veit ikkje om den finnes på norsk.. http://www.mozilla.org/ Frode Fjellanger Brukte kùn Opera før, men nå bruker jeg Mozilla 1.0 i tillegg. Hurra for Microsoft? Oh yes Endret 14. januar 2005 av -NeoRag- Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 Hmm... jeg har aldri fått tilgang til skoleportalen i Mozilla-Firefox. Kanskje dette har noe med domene-feilen jeg snakket om. Jippi, melde meg UT av domenet og så koble til telenor, koble skoleportalen, koble ut telenor, melde meg INN i domene. For noe drit. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Vi må og bruke skoleportalen, men jeg har sluttet å bruke det. Lærere kan ikke tvinge meg til å bruke internett, så da får jeg alle oppgaver på papir. Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Bruker skoleportalen og syns det er et bra system for meg, men er enig at det må være kompatibelt i alle fall med de største nettleserne og systemene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå