Gå til innhold

Athlon XP-hovedkort

GrevRev

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe Athlon XP 1800+ eller 1900+ og jeg lurer på en ting.

Hvilket hovedkort er bra til denne prossessoren

Det skal være:

DDR

Helst ikke Dual-løsninger (det blir dyrt)

minst mulig integrerte duppeditter

(som lydkort og sånn)

Fra før har jeg et Asus A7M266 (med integrert lydkort som jeg måtte disable)

Er det noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du vil ha minst mulig integrerte duppeditter vil jeg anbefale deg et hovedkort med Via KT266a chipsettet..! På komplett.no selger de to forskjellige hovedkort med dette chipsettet.. Dette er: MSi K7T266 Pro-RU & Asus A7V266-E. Begge disse hovedkortene har dog integrert lyd.. : Pluss integrert RAID kontroller.. MSi kortet har også USB2.0 =) At den har USB2.0 er BARE et pluss da. Men siden du vil ha minst mulig integrert, så er det vel et minus at de kommer med lyd & RAID. MSi kortet fåes dog i en annen versjon.. Nærmere sagt K7T266 Pro2.. (bare uten -RU) Denne har ikke RAID & USB2.0. Men den veldig crappy onboard lyd'n er jo der fortsatt :

Jeg lar være anbefale deg nForce hovedkort ettersom de har integrert skjermkort, lydkort, nettverkskort! BTW; tror jeg kjøper meg nForce hovedkort om ikke leeenge.. dette fordi det integrerte lydkortet visstnok skal være PRIMA.. har i hvert fall hørt dette.. da selger jeg møkka-sblive! Så disabler jeg onboard skjermkortet. Den integerte NIC'n skal jeg nok bruke =) Den skulle også visstnok være bra.. da "sparer" jeg noen kroner. Ettersom bra NIC koster 400-500,-kr. Og så håver jeg vel inn 200-300,-kr på mitt brukte SBlive kort.. jaja.. var bare det jeg ville si =)

Lenke til kommentar

Se på et Abit KR7 hovedkort som er basert på den helt nye VIA KT266A brikkesettet, og har derfor støtte fir ATA 133 og USB 2.0. den har heller ingen "dupeditter", som er det beste for de fleste. De er kjent for sine overklokkingsmuligheter, og masse annet. Jeg har et KT7A-Raid, og er veldig fornøyd. Se mere om kortet på denne siden: http://www.abit.com.tw/eng/product/mb/main.htm og velg KR7 eller KR7-Raid hovedkortet.

:grin: Smile for life! :grin:

Lenke til kommentar

borre: Det er vel mere eller mindre en subjektiv påstand. Jeg har selv hatt et par problemer med produkter jeg har bestillt hos komplett, og er meget fornøyd med deres service.

Ett av tilfellene var min Ultraplex 40xMAX som tok kvelden. Gav beskjed til komplett, så det var bare å sende inn til de. Litt over en uke senere var den tilbake i posten, og har da vært en aldri så liten tur innom Belgia, der Plextor har hovedreparasjonsdingsen sin.

Ellers er de forrykende kjapp å sende varer som er på lager. Velger man kveldsbestilling går det 1 dag før du har den hjem på døra.

Ang. motherboard; vent på Abit KR7A-RAID. Det er utstyrt med det anerkjente KT266A-chipsettet, og har null dilldall, intet lydkort, intet nettkort, ingen ISA/AMR/CMR eller hva de nå heter. Har 1 AGP4x slot, og 6 PCI slots. Eneste tilleggsdings er en HPT372 (tror jeg) ATA-133 RAID kontroller, som jeg selv mener er greit å ha. Ellers har det velkjent ABit kvalitet og fremragende overklokkingsmuligheter, vil jeg tro. Det ventes på lager rundt om i Norge i slutten av måneden. Skal selv anskaffe meg et slikt :smile:

"Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves..." (for det sier Mamma :razz:)

Lenke til kommentar

Cubic: Det hjelper ikke når de har en elendig retur-ordning. Gitt dette regnestykket: ~2 dager postgang til Komplett, 9-14 dager før returen blir behandlet, ~2 dager postgang tilbake til deg. Dette blir opptil 3 uker. Du blir drittlei når du sitter med komplett pc uten hovedkort i en så lang periode!

Grunnen til at du fikk reparert Plextoren din kjapt, er jo akkurat på grunn av at Plextor reparerer de selv. Må selvfølgelig innrømme at det er imponerende med kun 1 ukes reperasjonstid og da innom Belgia :wink:

Lenke til kommentar

Komplett.no har etter min subjektive mening (!) elendig service. Jeg fikk en defekt skjerm, og det tok 1 måned før jeg fikk tilsendt en som var i orden. I tillegg kræsja en IBM hard disk som var 9 mnd gammel men den nekta de og bruke garanti på, hevdet i stedet at den var skadet i posten.

Kjøp et Epox 8KHA+ hovedkort på Databutikken.com/no

Satt ned til 1280,- og leveringstiden er gunstig (dersom varen er på lager).

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-16 12:59, Kjellis skrev:

Kjøp deg Asus A7M 266 DDR. Er et stabilt og brukervennlig kort. Har nettopp kjøpt det selv, og er fremdeles fornøyd!

Kjell-Richard

Ikke anbefal folk å kjøpe hovedkort med det trege AMD760 chipsettet da! Det er jo et av de tregeste/dyreste chipsettene for AMD cpu og DDR minne! Hovedkort med Via KT266a er generelt sett et mye bedre valg.. A7M266 er nok stabilt og brukervennlig.. det er jeg vel enig i.. men hadde ikke anbefalt folk å kjøpe det! Det er utdatert!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...