Gå til innhold

Har du noen råd om hvordan få best mulig opptak?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg et SONY TRV50 mini-DV kamera. Men har ikke så mye erfaringer med å bruke videokamera. Lurte på om det var noen som ville gi meg noen tips om hvordan lage best mulig opptak, kameraføring og linsebruk.

Alle gode råd mottas med takk!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tips om filming;

- Bruk stativ.

- Ha gjerne kvalitetsmikrofoner tilkoblet, istedetfor å bruke de innebygde mikrofonene.

- Redigering kan være lurt. Ikke bruk mer avansert redigeringsprogram enn det du absolutt har bruk for. Om du har Mac; iMovie funker fint til bryllup, konfirmasjoner, dåper, og tilsvarende. Skal du lage små filmer, bør du nok investere.

- Gjør det ordentlig.

- Lys-setting. Flatt lys er kjedelig. Prøv å få til litt spennende skygger, og sånt.

- La deg bli inspirert av filmer og TV-programmer. Prøv deg fram.

(Jeg har gått grunnkurs Medier og Kommunikasjon. Jeg har filmet endel. Og lært av mine feil.)

Lenke til kommentar

Stativ, eksta mikrofon, vidvinkel og godt med lys.

Da er du kommet fint i gang.

Og så må det nevnes, vær forsiktig med sooming inn og ut hele tiden. tillting og panorering kan gi mange fine effekter, men pass på her også!

Alt dette og mye mer lærer du deg med Videlogi.

Vidvinkler Finnes det masse av. Best kvalitet er HG

vinkler. Japan foto har masse fint å by på.

Lykke til. Loadmaster.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Film litt mer enn et par sekunder på hvert sted, det blir fort litt urolig hvis du beveger kamera over til et annet sted bare etter noen få sekunder.

Da har du noe å redigere på..

Hvis du filmer personer så prøv å unngå å få med for mye utenom personen, det er jo personen som er interessant ikke lampa eller bildet på veggen bak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...