Gå til innhold

S939-hovedkort + RAM?

howzer

Anbefalte innlegg

Jeg skal i utgangspunktet ikke overklokke noe særlig (kanskje CPU og grafikkort, men bare en smule). RAM-overklokking har jeg egentlig aldri vurdert, men tror ikke jeg kommer til å begynne med det.

Men nå er jeg forvirret ang. hovedkort igjen, fordi AMDs hovedkort-side ikke lister Asus A8N-SLI (ikke Deluxe). Derimot lister det A8V-E Deluxe, som faktisk er noen få kroner billigere.

Hvilket av disse hovedkortene anbefales? (Ser at maks RAM-hastighet er PC3200, og det er kanskje ikke så fremtidsrettet?)

Når det gjelder SATA2, så vet jeg ikke om jeg trenger det... Det blir jo et par hundrelapper dyrere for hovedkortet igjen, og jeg satser på et mid-end-system. Kommer SATA2 til å ta over for noe annet i nærmeste fremtid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, du skal ha PCIe. Da kan jeg ikke skjønne hvorfor du blir anbefalt ett AGP system (AGP hovedkort osv.) :no: Det forvirrer jo mye mer enn det hjelper.

Sånn ontopic : Pakke med 1024MB ram, skjermkort, hovedkort og CPU

Dette er en ferdigoppsatt pakke med :

- Asus A8N-SLI DeLuxe nForce4 SLI hovedkort

- AMD 64 3200+ Winchester prosessor (S-939 hvis du skulle lure)

- Kingston Dual kit, PC3200 CL2-2-2-5 (dette er hyperX brikkene, som jeg varmt kan anbefale)

- Point Of View 6600GT

- Arctic Cooling Freezer64

Komplett for 6 895,00.-

Dette har de inne, det dobler jo mengden med ram som du hadde tenkt deg, men jeg kan ikke se problemet med det.... :thumbup:

Lenke til kommentar

Det blir to lapper mer enn jeg hadde tenkt meg og, ellers hadde jeg kanskje slått til på den der.

Er det ikke vanskeligere å montere OEM-CPU med vifte enn boxed-versjon også? Jeg har aldri montert hovedkort/CPU før, så det blir en liten utfordring der.

Lenke til kommentar
RAM-overklokking har jeg egentlig aldri vurdert, men tror ikke jeg kommer til å begynne med det.

Vel skal du kunne overklokke prosessoren i det hele tatt må du stille på HTT (tilsvarer fsb på eldre systemer) og da kan en jo like greit ta og overklokke rammen :)

Men skal du bare klokke litt så mener jeg at hovedkortet ikke er en big issue, ettersom jeg antar at alle nye nF4 kort kan gi deg det du er ute etter, så rådet mitt er å kjøpe det billigst du finner (med sli om du ønsker dette)

Her har jeg satt opp et lite forslag til deg... Boxed kjøleren holder fint om du ikke blir sjenert av støyen...

ps. overklokking er enkelt og vil gi deg mer for penga, og jeg anbefaler deg virkelig til og oveklokke dette systemet... Trenger du hjelp med det er det jo bare å spørre...:)

edit: bytta club3d ut mot xfx sitt skjermkort... Kjøp alt hos pcutstyr.no og du får mye pc for pengene :thumbup:

Endret av un0kai
Lenke til kommentar

Takk, ser ut som et bra forslag, men dessverre blir det over 5000 plutselig. Forsåvidt blir Komplett den billigste butikken og, med 5199 kroner, men da med MSI GeForce 6600 GT (PCI-E).

Jeg lurer virkelig på om de 400 kronene er noe jeg skal legge i RAMen for å kunne overklokke. Dette blir jo mer og mer av et highend-system :)

Lenke til kommentar

vel, de 400kr er vel anvent spør du meg, nå har jeg oppdatert handlevogna også, totalt 5300fra pceksperten, en 50 lapp fra idealpris på varene.... OG xfx 6600gt er raskare enn de venlige gt korta... Jeg ville heller kutta i HK enn RAM (venter selv på et dfi ULTRA) JEg ser nemlig ikke vitsen med sli så fremt man ikke er millionær :!:

Lenke til kommentar
Ok, du skal ha PCIe. Da kan jeg ikke skjønne hvorfor du blir anbefalt ett AGP system (AGP hovedkort osv.) :no:
Jeg ser etter et billig og bra hovedkort med støtte for Socket 939 og PCI-Express. Innebygget lyd og nettverk er et pluss! Trenger ikke SLI, RAID, SCSI.

I tillegg skal jeg ha 512 MB RAM. Hva anbefales?

Ellers skal systemet ha en AMD Athlon 64 3000+ og et MSI GeForce 6600 GT, sånn i tilfelle det vil påvirke valg av hovedkort or RAM.

Det går an å lese hele startinnlegget...... :thumbup:

......Og ikke la SLI skylappene stenge fulstendig for utsikten:

- Asus A8N-SLI DeLuxe nForce4 SLI hovedkort

:whistle:
Lenke til kommentar

Jeg anbefalte det fordi det er ett komplett system ferdig oppsatt, til en rimelig pris (synes jeg) SLi bryr meg mindre, jeg er PRO ATi boy, såeh.

Etter å ha lest igjennom innleggene hans, så ser det ut for meg som om han skal ha ett komplett system. Å betale 2K ekstra for en bedre prosessor m. bedre kjøler og bedre ram, synes ikke jeg er så ille. (Hovedkort m. støtte for SLi intereserer ikke meg heller så mye, er rimelig opphypet etter min mening)

- Athlon 64 3000+ Boxed 1295.-

- DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D 1395.-

- OCZ Premier m. heatsink 512 brikke 775.-

- XFX Geforce 6600GT 1799.-

- Samlet 5296.-

MEN dette er ikke akkurat rambrikker som jeg vil anbefale, da de har litt vel slapp timing til det.

Ville annbefalt å spart litt til og heller kjøpe 1024 mb med ram, eller venta til rammen kom på ukens tilbud eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Jeg skal jo ha bortimot et komplett grunnsystem, men kabinett, strømforsyning, harddisk, DVD, osv. er det jo ikke noe poeng i å bytte ut :)

Jeg skal tenke litt på hva jeg skal gjøre nå, om jeg skal gå med MSI GF 6600 GT, Corsair Value og Asus A8N-SLI, eller om det blir XFX GF 6600 GT og Crucual BallistiX. Skulle i utgangspunktet holde meg under 5000, og jeg kommer ikke til å spille mye. Det er derfor jeg satser på mid-end og ikke high-end :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...