Gå til innhold

Hva kan vi gjøre for å stoppe svindel på QXL.no?


Anbefalte innlegg

Hawkwind: kom på en ting. Du fikk faktisk et skikkelig svar i det minste. Jeg fikk bare beskjed om at min konto var stengt. Merkelig at de ikke kunne sende et skikkelig svar til meg også. I det minste gjort rede for at jeg ble utestengt....

I mailen til meg, sto det at du hadde fått konkret beskjed om hvorfor konto ble stengt.

 

Har du ikke fått det, send mail til dem - henvis til denne tråden - og få den konkrete begrunnelsen.

 

Kan gjette på at det i så fall vil være en kombinasjon av mennesklig og teknisk svikt som ligger bak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er jeg VIRKLIG forbanna!! I dag sperret qxl kontoen min. De sa at den ble sperret fordi min samboer skylte dem 2500 kr på en annen konto!! Er det riktig at JEG skal få svi for dette?? Jeg har lenge solgt på www.qxl.no og har bare positive karakterer. Greit..jeg har 3 negative, men de har fått varene sine og det er ordnet opp i!! Men det er ganske usaklig at JEG skal få svi for noe samboeren min har driti seg ut på, er dere ikke enige?? Det er jo det samme som om han skulle fått en inkasso sak og JEG hadde fått en betalingsanmerkning! Nå mener de det, at hvis jeg betaler det han skylder, skal de VURDERE å åpne kontoen min på nytt!! Har du hørt på makan! Jeg hadde 50 auksjoner i gang som alle ble stoppet. Det som er så fint er det at jeg må betale for alle disse auksjonene som ble stoppet også!! QXL!! SKJERP DERE!!! Det står i dems regler at det ikke er lov til å ha to kontoer, det er forståelig!! Det står derimot INGENTING om at det er ulovlig for to personer som bor under samme tak å ha forskjellige qxl kontoer!! Faen i helvete dette provoserer meg!! Få noen tilbakemeldinger som jeg kan bruke mot disse snylterene!!!

 

Dette er tatt fra linken til Tootimes. Må si at jeg dessverre ikke syns det er spesielt overraskende etter reaksjonene jeg fikk at de har gjort dette og. Må si jeg syns det virker som QXL eies av svindlere jeg. Er jo ingen som bryr seg hos de tydeligvis :nei:

jaja, ta det litt rolig.. Det står i Qxl-reglene at hvis ett medlem av en hustand er utestengt, så blir andre medlemmer fra samme hustand også utestengt. Her skyldte sambo kr.2500,- og så skal liksom den andre kanskje bare overta varebeholdning å selge videre? En må vel regne med at folk som bor unter samma tak kommuniserer så bra at de vet noenlunde hva de driver med?

 

Hva når sambo/ektefeller driver å byr opp/høyner bud på hverandres auksjoner? Og når de blir avslørt så skal de liksom forsvares med "at de har lov å by på hverandres gjenstander"?? Hvorfor legge ut en gjenstand og betale listepris/provisjon til Qxl, når man bare kan lange gjenstanden over bordet til sambo?? Nei, ingen tror på det.

 

Ut med dem sier jeg. Samme røkkla som andre simple plattenslagere.

Lenke til kommentar
Hvorfor er denne informasjonen sendt til deg? Og hvorfor er den ikke sendt til trådstarter? Enda mer useriøs oppførsel fra QXL. De oppfører seg ikke som en profesjonell bedrift, og vil forhåpentligvis dø ut og erstattes av bedre aktører.

 

AtW

Trådstarter skal ha fått beskjed, i følge QXL.

 

Om så ikke har skjedd, kan man gjette på at mennesklig og/eller teknisk svikt er årsaken til dette.

 

Forøvrig: Har hatt sporadisk aktivitet på QXL siden -99 (eller muligens alt i -98), og har bare gode erfaringer med deres systemer.

 

Men man må være seg bevisst at de er en formidler, ikke en selger. Hvilke muligheter de har for å lage sikkerhetssystemer begrenses av den rollen, likeså det moralske og juridiske ansvar de har.

 

Forholdene er forøvrig akkurat de samme på finn.no og på hardware.no sitt eget bruktmarked.

Lenke til kommentar
Jeg er også svartelistet hos selger i denne saken. Han har flere ganger sagt at det er feil i annonnsen evt at auksjonen skal stoppes. Problemet er jo den at så fort den faktisk er stengt. Så legges det bare ut en ny. Som er HELT identisk.

 

Synes forøvrig også at utestengelsen av trådstarter virker noe suspekt dersom det ikke hører noe mer til historien.

Som du ser er jeg trådstarter. Og ja jeg er helt enig. Jeg har ikke utelatt noe ang det som skjedde. Jeg sendte en kort mail:

Henvendelse:

----------------

 

Jeg har funnet en annonnse hos dere som selger HELT KLART prøver å svindle til seg penger. Teksten i hans annonse er feil. Han skal selge en Celeron CPU 3,6ghz fra Intel. Intel har aldri produsert det han påstår å skulle selge!!!! Få fjernet dette så ingen blir lurt!

 

Svaret som kom tilbake var som følger:

Hei !

 

Vi skal sjekke opp forholde(ne)! Om vi ser nødvendigheten av det så vil vi stenge aksjonen, samt sende advarsel til selger!

 

Vennlig hilsen

Erlend QXL.NO

 

Når klokken ble ca 24(midnatt) samme dag, fikk jeg mail igjen fra QXL. Klikk bildet for å se mailen.

 

Resultat: Fordi jeg opplyste QXL om en mulig svindel, får selger lov til å fortsette sin aktivitet. Å jeg blir utestengt!

Du kan også ha blitt utestengt p.g.a. ukorrekte registrerings-opplysninger når du registrerte denne kontoen. Dvs. feil adresse, navn, eller tlf.nr.

 

http://my.qxl.no/accdb/ViewUser.asp?IDU=6578478

 

I og med at du "gjorde deg så synlig" når du sendte email til Qxl, så kan de ha skjekket dette ekstra nøye opp. I såfall skal vi vel være glade at sikkerhetsystemet dems fungerer. I motsatt fall så får du be om en begrunnelse.

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar
Hvorfor er denne informasjonen sendt til deg? Og hvorfor er den ikke sendt til trådstarter? Enda mer useriøs oppførsel fra QXL. De oppfører seg ikke som en profesjonell bedrift, og vil forhåpentligvis dø ut og erstattes av bedre aktører.

 

AtW

Trådstarter skal ha fått beskjed, i følge QXL.

 

Om så ikke har skjedd, kan man gjette på at mennesklig og/eller teknisk svikt er årsaken til dette.

 

Forøvrig: Har hatt sporadisk aktivitet på QXL siden -99 (eller muligens alt i -98), og har bare gode erfaringer med deres systemer.

 

Men man må være seg bevisst at de er en formidler, ikke en selger. Hvilke muligheter de har for å lage sikkerhetssystemer begrenses av den rollen, likeså det moralske og juridiske ansvar de har.

 

Forholdene er forøvrig akkurat de samme på finn.no og på hardware.no sitt eget bruktmarked.

Trådstarter her. Nei jeg har ikke fått noen beskjed. Når jeg åpnet konto har jeg heller ikke lagt skjul på hvem jeg er. Jeg sendte fra min personlige mail. Ingen hotmailadresse evt andre gratis mail. Jeg har IKKE fått noe som helst forklaring fra QXL. Kun beskjed som jeg la inn kopi av tidligere i tråden om at min konto er stengt.

 

PS: Når det gjelder quote fra Sol.no forum. Helt enig med trådstarter der. At QXL går inn å sperrer en konto fordi en i samme husdann ikke har gjort opp for seg blir for dumt. Jeg bor sammen med en kamerat. Vi er ikke gift eller samboere som status for det...

Lenke til kommentar
Jeg opprette en konto hos QXL for å sende beskjeden jeg startet tråden her med! Jeg har aldri brukt QXL! Jeg laget en konto KUN for å si ifra om at det her er en som forsøker å selge produkter som ikke finnes. Svaret jeg fikk av QXL var utestengelse og avsluttning av kontoen som var ca 6timer gammel.

 

Det er nok grunnen. QXL beskytter alle selger/kjøpere som selger/kjøper mye - samme hvor dårlige de er eller hvor mye humbug det er i auksjonene.

 

Er nesten sikker på at hvis en kjøper/selger som har solgt/kjøpt over 1000 gjenstander hadde spurt om å få slettet negative karakterer så hadd han/hun fått det.

 

Så ille er det. Dette hadde ikke en nybegynner <50 kjøp/salg fått.

 

Bakmennene bak QXL er de mest egoistiske og pengegriske folkene jeg vet om.

Lenke til kommentar

QXL tviholdt på kunde

Gammelt nytt,men det viser at Qxl har vært uproffe lenge.

 

Retter på kundenes karakterer

Det er egentlig ganske enkelt å gjennomskue et svindelforsøk. "Hvis det høres for godt ut til å være sant, er det nok det" er en lur setning å ha i bakhodet. Nye varer til halv pris som skal importeres direkte fra utlandet og må forskuddsbetales, finnes faktisk ikke...

Endret av egmur
Lenke til kommentar
Hawkwind: kom på en ting. Du fikk faktisk et skikkelig svar i det minste. Jeg fikk bare beskjed om at min konto var stengt. Merkelig at de ikke kunne sende et skikkelig svar til meg også. I det minste gjort rede for at jeg ble utestengt....

I mailen til meg, sto det at du hadde fått konkret beskjed om hvorfor konto ble stengt.

 

Har du ikke fått det, send mail til dem - henvis til denne tråden - og få den konkrete begrunnelsen.

 

Kan gjette på at det i så fall vil være en kombinasjon av mennesklig og teknisk svikt som ligger bak.

Jeg sitter med ett ganske stort spørsmål her. Hvorfor i all verden sender adm. dir i QXL info om andres kontoer og korrespondanse med firmaet til deg? Er virkelig QXL så useriøse at jeg kan sende dem en mail og spørre om hva som har skjedd med andres kontoer for så og få informasjonen om det?

Lenke til kommentar
Jeg sitter med ett ganske stort spørsmål her. Hvorfor i all verden sender adm. dir i QXL info om andres kontoer og korrespondanse med firmaet til deg? Er virkelig QXL så useriøse at jeg kan sende dem en mail og spørre om hva som har skjedd med andres kontoer for så og få informasjonen om det?

I dette tilfellet har brukeren gått ut offentlig - dvs. her på diskusjonsforumet - og lagt ut sin versjon av hva som skjedde. Når jeg sendte min henvendelse, linket jeg blant annet til denne tråden her, for å dokumentere at dette er en sak som pr. definisjon er offentlig.

 

Korrespondanse har jeg ikke fått info om, annet enn at det ble opplyst om at bruker skal ha fått beskjed om hvorfor konto ble stengt. Konkrete detaljer om hvorfor konto ble stengt fikk jeg heller ikke.

 

Så vidt jeg kan se, har man fra QXL sin side gitt et godt og informativt svar på situasjonen - og ut fra hva jeg erindrer og vet om etikk i slike saker er QXL på trygg grunn her. Hele poenget er at dette har blitt en offentlig sak; og må analyseres ut fra det.

 

Men det du sier er altså: Hvis en person henger ut et firma offentlig, så bør firmaet ha taushetsplikt om hvordan de oppfatter saken?

Lenke til kommentar
Men det du sier er altså: Hvis en person henger ut et firma offentlig, så bør firmaet ha taushetsplikt om hvordan de oppfatter saken?

Firmaet ikke bare bør ha taushetsplikt om enkeltsaker. De har taushetsplikt om enkeltsaker. Dersom de ønsker å klargjøre noe med den brukeren det gjelder, får de ta kontakt med ham selv. De skal hvertfall ikke kommentere enkeltsaker overfor andre brukere som ikke har noe med saken å gjøre.

 

Det er helt vanlig etikk. Eller mener du det helt greit om jeg, i funksjon av den jobben jeg har, skulle kommentere f.eks. reklamasjonssaker i e-post til andre brukere av HW.no dersom en bruker her vil diskutere saken på forumet?

Lenke til kommentar
Det er helt vanlig etikk. Eller mener du det helt greit om jeg, i funksjon av den jobben jeg har, skulle kommentere f.eks. reklamasjonssaker i e-post til andre brukere av HW.no dersom en bruker her vil diskutere saken på forumet?

Hmmm, registrerer at vi er uenige her, ihvertfall.

 

Mitt synspunkt i en slik sak er at taushetsplikten gjelder begge veier; går en part ut offentlig, har den andre parten lov til å forsvare seg - såfremt personvernloven ikke brytes.

 

Ditt synspunkt synes å være at firmaer ikke skal ha mulighet til å forsvare seg om noen går ut i offentlige media og angriper dem.

 

Videre:

 

"Dersom de ønsker å klargjøre noe med den brukeren det gjelder, får de ta kontakt med ham selv."

- Noe de hevder å ha gjort.

 

"De skal hvertfall ikke kommentere enkeltsaker overfor andre brukere som ikke har noe med saken å gjøre."

 

- Jeg er gammel QXL bruker selv, og tok kontakt fordi jeg uttrykte en viss bekymring over den siste tids omtalte svindelforsøk her inne; samt den behandling trådstarter mente han hadde fått når han tipset QXL om mulig svindel. Beskrivelsene som kom frem i ymse tråder her siste halvannen uke i særdeleshet gjorde meg som bruker av QXL bekymret, og ønsket derfor en tilbakemelding på om dette faktisk var korrekt.

 

Om denne saken kan sammenlignes med en ordinær reklamasjonssak er jeg usikker på - mener vel at man i en lignende setting kan kommentere saker såfremt personvernlovens bestemmelser overholdes.

 

Med andre ord: Personalia, eller informasjon som kan gi andre anledning til å finne ut av personaliaopplysninger til personer som omtales, må ikke offentliggjøres.

 

Hvilket i praksis vil si: Navn kan ikke nevnes, sted kan ikke nevnes, hva det reklameres for må anonymiseres, varens verdi må ikke nevnes, datoer må ikke nevnes, epostadresser må ikke nevnes, eventuelle brukernavn må ikke nevnes.

 

I den grad kunde kommer med påstander må disse omskrives og konkretiseres slik at man ikke kan ha mulighet til å identifisere bruker ut fra språkbruk eller beskrivelser som benyttes i brukers påstander og argumentasjon.

Lenke til kommentar

Hvis du mener at QXL har oppført seg dårlig i en sak, vil jeg anbefale deg å ta en telefon direkte til firmaet på telefon 23 28 36 40 eller til kundeservice på 23 27 28 60. Det er litt vanskeligere å utestenge personer fra telefon. Dersom det ikke fører frem, ville jeg kontaktet forbrukerombudet. Kanskje kan politianmeldelse også bli aktuelt.

 

Denne "Utropriser" virker som en svært mistenkelig person. Er det så vanskelig å stoppe en auksjon?

 

Uansett, dersom det stemmer at QXL holder på slik, så nøler jeg med å så mye som nærme meg nettstedet. Jeg er nesten nervøs for å legge inn negative kommentarer her, og særlig telefonnummeret. Men det får så være. Jeg er ganske nysgjerrig på denne saken, og det kunne vært interessant med en eller annen slags konklusjon. Kommentarer fra QXL kanskje?

Lenke til kommentar

Hawkwind: Jeg er helt enig i din argumentasjon for QXL. En bedrift må jo ha lov til å forsvare seg evt komme med kommentarer. Det er jo ikke uvanlig. Problemet er vel heller det at QXL kommer med uriktig informasjon til deg. De har forklart at jeg har fått en forklaring på hvrofor min 6timer gamle konto ble sperret, og det har jeg IKKE fått. Jeg hadde jo ikke laget denne tråden i forumet om QXL faktisk hadde redegjort for hvorfor jeg blir utestengt fra deres sider.

 

Hadde jeg fått en skikkelig forklaring på det hadde saken vært en helt annen. Her har de heller valgt å ta vare på de som selger produkter som ikke finnes. Svarmailen på min henvendelse var det jo klart at dette skulle de se på. Skrev de i hvert fall. Syns det er MEGET merkelig at reaksjonen ble som den ble ovenfor meg. Kanskje fordi jeg aldri har lagt igjen 1kr hos de hverken som selger eller kjøper. Etter dette er det i hvert fall sikkert at jeg aldri vil benytte deres tjeneste selvom det faktisk skulle dukke opp noe bra til en skikkelig pris.

Lenke til kommentar
Hvis du mener at QXL har oppført seg dårlig i en sak, vil jeg anbefale deg å ta en telefon direkte til firmaet på telefon 23 28 36 40 eller til kundeservice på 23 27 28 60. Det er litt vanskeligere å utestenge personer fra telefon. Dersom det ikke fører frem, ville jeg kontaktet forbrukerombudet. Kanskje kan politianmeldelse også bli aktuelt.

 

Denne "Utropriser" virker som en svært mistenkelig person. Er det så vanskelig å stoppe en auksjon?

 

Uansett, dersom det stemmer at QXL holder på slik, så nøler jeg med å så mye som nærme meg nettstedet. Jeg er nesten nervøs for å legge inn negative kommentarer her, og særlig telefonnummeret. Men det får så være. Jeg er ganske nysgjerrig på denne saken, og det kunne vært interessant med en eller annen slags konklusjon. Kommentarer fra QXL kanskje?

Så vidt jeg vet har QXL en konto her på forumet som de kan komme med en kommentar evt en forklaring. Hadde ingen formening om at tråden skulle bli så mye lest som den har blitt. Noe som sier meg at de som leser HW forumet faktisk er redelige folk som syns det er noe drit(unnskyld ordet) at sånne ting forekommer.

 

Det du sier ang politianmeldelse er jo noe man kan gjøre. Problemet er bare den at QXL bryr seg ikke om det. Det hele som skjer er at politiet sender ut et par brev hvor de gir informasjon om at de har blitt anmeldt. Så går det et par dager så får QXL ett nytt brev hvor det står at saken er henlagt pga manglende beviser. Politiet ser på sånne ting som fillesaker og gidder ikke gjøre noe med det. Forbrukerrådet ville kanskje gjort noe faktisk. Det er jo det de er til for.

Lenke til kommentar
Det er helt vanlig etikk. Eller mener du det helt greit om jeg, i funksjon av den jobben jeg har, skulle kommentere f.eks. reklamasjonssaker i e-post til andre brukere av HW.no dersom en bruker her vil diskutere saken på forumet?

Hmmm, registrerer at vi er uenige her, ihvertfall.

 

Mitt synspunkt i en slik sak er at taushetsplikten gjelder begge veier; går en part ut offentlig, har den andre parten lov til å forsvare seg - såfremt personvernloven ikke brytes.

Ja, vi er nok uenige. Istedet for å kommentere en sak mellom firmaet og en bruker til deg som tredjepart, burde firmaet ganske enkelt ha sagt at de ikke kan kommentere enkeltsaker om andre brukere av hensyn til taushetsplikt. Deretter burde de kontaktet brukeren det gjelder, siden de jo må ha sett at brukeren tydelig ikke har mottatt noen redegjørelse fra dem om årsaken for utestengelse. Forutsatt at de tok seg bryet med å faktisk lese linken du sendte dem da.

Lenke til kommentar
Hawkwind: Jeg er helt enig i din argumentasjon for QXL. En bedrift må jo ha lov til å forsvare seg evt komme med kommentarer. Det er jo ikke uvanlig. Problemet er vel heller det at QXL kommer med uriktig informasjon til deg. De har forklart at jeg har fått en forklaring på hvrofor min 6timer gamle konto ble sperret, og det har jeg IKKE fått. Jeg hadde jo ikke laget denne tråden i forumet om QXL faktisk hadde redegjort for hvorfor jeg blir utestengt fra deres sider.

 

Hadde jeg fått en skikkelig forklaring på det hadde saken vært en helt annen. Her har de heller valgt å ta vare på de som selger produkter som ikke finnes. Svarmailen på min henvendelse var det jo klart at dette skulle de se på. Skrev de i hvert fall. Syns det er MEGET merkelig at reaksjonen ble som den ble ovenfor meg. Kanskje fordi jeg aldri har lagt igjen 1kr hos de hverken som selger eller kjøper. Etter dette er det i hvert fall sikkert at jeg aldri vil benytte deres tjeneste selvom det faktisk skulle dukke opp noe bra til en skikkelig pris.

Som jeg henviste til tidligere: Tror nok det har vært mennesklig svikt og/eller teknisk svikt fra QXL sin side i denne saken.

 

Ville tatt kontakt med dem, lagt ved kopi av mailer fra dem - og bedt om å få en forklaring på hvorfor konto ble stengt.

 

I mailene vil du ha dokumentert at det ikke ble gitt begrunnelse på hvorfor konto ble stengt, og QXL bør da være forpliktet til å gi deg begrunnelsen.

 

Selv om du personlig ikke vil ønske å benytte QXL igjen, ser jeg en del gode grunner for å klarere ut saken.

- Først og fremst fordi de kan se ut som om det har vært rutinebrudd et sted i QXL-systemet. Enhver seriøs bedrift ønsker å kartlegge slike, slik at rutiner kan forbedres.

- Du vil få en faktisk visshet om eksakt hva som har skjedd

- Med begrunnelse, kan man belyse dokumentasjon som ligger til grunn for denne; og en av partene i saken må da erkjenne at en feil har skjedd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...