Gå til innhold

Hva kan vi gjøre for å stoppe svindel på QXL.no?

Anbefalte innlegg

grunnen til at vi bryr oss er rett og slett fordi vi brysr oss am andre mennesker

pcverden får et totalt ødelagt rykte

hvorfor skal jeg se på at andre godtroende folk skal bli lurt opp i stry av griske folk

Vi bryr oss fordi vi kan litt mer data enn de fleste andre dessuten har vi litt mer greie på dagens priser en den vanlig mann

data er våres spesialfelt og da blir vi oppgitt over folk som prøver å utnytte andre på den måten

hvis jeg skulle kjøpe en bil så hadde jeg satt pris på å bli advart mot et dårlig kjøp

jeg har ikkle peilig på om en bruktbil som koster 200000 er verdt prisen eller ikke. Surt for meg om bilen kosta 150000 ny i butikk. Ikke spesielt artig å kjøpe en mercedes for så å oppdage at det sto en ladamotor inni.

Vi kan litt data og vi prøver å bruke vår kunskap til å hjelpe andre. dessuten lider vi av noe som kalles medmenneskelighet. Hadde jeg vært lege eller noe og en mann falt om på gaten så hadde jeg i hvertfall løp til for å hjelpe nettop fordi jeg kan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
la inn et spørsmål her http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=15745140#qer

lurer på om han kan svare på det eller om jeg blir utestengt fra qxl no

14/1/2005 01:59  Spørsmål fra Joggi123 

Har du noe link eller noe info om cpu. Finner ikke info om denne cpu hos intel. Celeron cpu går til max 3.06 ghz slik jeg ser det. Er cpu klokket. Vil vite ting som FSB, Cache m.m. Hvorfor er det bare 6 mnd garanti når intel har 3 år på alle sine cpuer. 

10/1/2005 23:38    Spørsmål fra stevene    (272)   

Heisann! Her er det noe galt med prosessor informasjon Intel Celeron 3.6GHz ? ? ? Takker for rask svar! 

10/1/2005 23:56 Svar fra selger

Hei, absolut ikke de er helt nye i innpakning men er forhåndsbestillingsvare derfor er de så billig også. Men mye kan du spare her, totall verdi:ca. 2600 kroner. og 3,6 Ghz Celeron er jeg ganske sikker på ikke finnes tilgjengelig på det norske markedet enda. mvh. utropriser 

ser også ut som om han "skaffer" mye billig

Han driver sikkert med noe importgreier av piratvarer eller lookalikes eller rett og slett ting som er billigskvip selv i bangladesh hvor det sikkert blir laget

hehe spørsmålet mitt er no fjernet

hvem i alle dager sitter oppe så sent og siler ut spørsmål på den måten

Var spørsmålet mitt for kritisk til at det ikke gikk igjennom

eller kunne ikke selger svare på en overbevisende måte så han fjerna spørsmålet for at andre ikke skal tenke i samme baner som rissikerer at han ble satt i dårlig lys?

qxl er et rart nettsted det

ps

sitter å venter på en utestengelsesmail fra qxl no

EDIT:

når jeg logger meg inn så ser jeg at spørsmålet står der enda

er det slik at bare jeg kan se det

Endret av Joggi
Lenke til kommentar

QXL mister fullstendig kontrollen, og kommer forhåpentligvis til å dø som en følge av det om ikke så alt for lenge. Det forutsetter selvsagt at vi bevisst bruker andre alternativer.

De gir totalt blaffen - i QXL's øyne er det kun pengene som teller.

Kan nevne at QXL gir totalt blaffen i at piratkopiert programvare selges på QXL. Har gjentatte ganger rapportert slike auksjoner, og til og med sendt en e-post til sjefen på vegne av utviklerne av to av de aktuelle programmene, uten en gang å få et svar (fikk lesebekreftelse).

Lenke til kommentar

Har brent meg selv på QXL for en stund tilbake. Har nå sluttet helt å kjøpe ting derfra.

Selger ting der av og til , og da kun forhåndsbetaling.

Merkelig det med den Celeron 3,6 greia , slikt burde det være mulig selv for QXL folka å sjekke opp i , og siden ingenting skjer så må det da være noe form for snusk på gang her. Makan til tull . :thumbdown:

Stemmer for at du samler alt du kan som virker snuskete fra qxl og tipser vg eller lignende. Det kan få fart på ting , for de liker garantert ikke så mye oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal vi bry oss, qxl har mye å jobbe med. Har selv ved mange anledninger kommentert feilaktig informasjon i diverse auksjonskategorier. Slik at andre som kanskje vil kjøpe objektet får fakta på bordet. Som regel har selger reagert positivt på dette.

Synes bare at dere svartmaler veldig, men som jeg har sagt tidligere qxl har ting å jobbe med. Hvilke ting er allerede godt ramset opp her, så det er det liten vits i å ramse opp igjen.

Har også sendt noen mail til qxl og informert om ting. Har fått svar hver gang og ingen av mine kritiske spm har blitt sensurert.

Synd at det er noen som ødelegger for alle oss andre.

Lenke til kommentar

Hvis man vil gi en melding til qxl er vel det beste at dem av dere som har konto hos dem sender en mail der dere spør høflig om de kan stenge kontoen deres da dere ikke vil være asossiert med gjeldene politikk og henvise til saken om celeron prosessoren.

Edit:En annen ting er jo det og kontakte Intel,de er sikkert lite interessert i at ikke eksisterende produkter blir markedsført og solgt....

Endret av HamiltonII
Lenke til kommentar

fikk dette i svar no

14/1/2005 01:59 Spørsmål fra Joggi123

Har du noe link eller noe info om cpu. Finner ikke info om denne cpu hos intel. Celeron cpu går til max 3.06 ghz slik jeg ser det. Er cpu klokket. Vil vite ting som FSB, Cache m.m. Hvorfor er det bare 6 mnd garanti når intel har 3 år på alle sine cpuer.

14/1/2005 10:10 Svar fra selger

Denne auksjonen skal stoppes...

looooooll

Lenke til kommentar

PS. Dette er bare synsing,

Hvis en eller flere gjør QXL oppmerksom på en auksjon som helt klart er svindel, og QXL ikke gjør noe for å stoppe dette, med det resultat at noen blir svindlet.

Tror dere ikke da at det hadde vært mulig å trekke QXL for retten med erstatningskrav og få de dømt? - Sikkert enellerannen forbrukerorganisasjon som vil backe dette.

Hadde ikke det vært gøy? :)

Lenke til kommentar

Nei det går ikke. Det er en praksis i Norge at det som regel er avtalefrihet, unntakene finnes blant annet i Kong Christian Den Femtis Norske Lov (NL) 5-1-x og vergemålsloven.

Når man åpner konto hos QXL må man godkjenne vilkår som sier i grove trekk at hvis man blir svindlet har ikke qxl noe ansvar, det er som en annonse i en avis å regne.

Når det gjelder hva man kan gjøre er dette veldig lite mot QXL, enda verre blir det når firmaer som har rettighetene til piratprogramvare heller ikke gidder å bry seg særlig da dette er bare småfisk (jfr. Lurifaksen).

Når det gjelder en kjøpers rettigheter vil det som oftest være kjøp mellom private og blir da regulert av kjøpsloven og avtalelovgivningen. §17,1 sier klart at varen skal samsvare med de avtaler som har blitt inngått av art,mengde,kvalitet, egenskaper etc.

§18,1 sier tydelig at tingen skal holde hva selgeren har lovet sin arkedsføring, hvis det har blitt noe endringer skal dette være tydelig jfr. §18,2.

§19 handler om auksjonssalg spesielt og at varen må ha de krav som selger mener de har eller som man skulle anta ut i fra pris. Kunden kan ikke klage på forhold som han burde ha eller vært klar over i kjøpstidspunktet jfr.§ 20.

NL 5-1-1 inneholder de berømte ordene:" En hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl lovet og indgaaet haver. " Hva som er gyldig avtaler finner vi i NL 5-1-2.

Kanskje liten hjelp, men en liten trøst til de som har blitt lurt, tror forbrukerrådet kan hjelpe dere.

Så noe krav har vi, men lite mot qxl.

Lenke til kommentar

Godt innlegg men det er ikke lovligheten ved det de gjør som er det sentrale her, heller den moralske siden ved det. At noe er lov gjør det ikke moralsk riktig. Vi aksepterer ikke at et firma oppfører seg på denne måten, og ber qxl om å tenke se g om litt. Vil de virkelig tjene penger på at mennesker blir lurt/svindlet. Jeg vil i hvertfall ikke ha noe med et slikt firma å gjøre.

Lenke til kommentar
Godt innlegg men det er ikke lovligheten ved det de gjør som er det sentrale her, heller den moralske siden ved det. At noe er lov gjør det ikke moralsk riktig. Vi aksepterer ikke at et firma oppfører seg på denne måten, og ber qxl om å tenke se g om litt. Vil de virkelig tjene penger på at mennesker blir lurt/svindlet. Jeg vil i hvertfall ikke ha noe med et slikt firma å gjøre.

Helt enig. Firma som driver med svindel er ikke bra

Lenke til kommentar

Har kjøpt og solgt mye på QXL. Eneste problemet jeg har hatt med en selger, var at han sendte varen to uker etter han mottok betalingen fra meg. Annet enn dette, har jeg aldri hatt problemer. Har også skaffet meg noen varer for småpenger... fikk blant annet en komplett datamaskin (486 DX2 66mhx) for noen år siden for 1 krone. Fungerte fint den, og solgte den for noen hundrelapper kort tid etter. Som selger kan man få god pris for ting, spesielt om man legger varen ut for 1 krone som minstepris... men man risikerer en gang i blant at varen går for småpenger også. Eneste jeg kan huske, var en bunke med PC blader som jeg fikk 10 kroner for.

Eneste problemet jeg kan si jeg har hatt, er at de som har kjøpt fra meg og forhåndsbetalt, ved et par-tre anledninger ikke har hentet pakken på postkontoret. Men da forhåndsbetaler de bare for ny porto, så sender jeg på nytt. Nå nylig er det en som ikke har hentet for andre gang på rad, og jeg får ikke kontakt med han. Men varen er forhånsdbetalt, så det er hans tap.

MEN QXL er vel problemet her... de stengte en auksjon jeg lagde en gang. Jeg hadde lagt ut en del Amiga disketter. Bare fordi jeg ikke presiserte at det ikke var piratkopier, ble den stengt. Ellers har de vært greie synes jeg.

Lenke til kommentar

Etter mitt skjønn ser det ut til at denne selgeren ikke har så veldig stor innsikt i hvilke prossessorer som finnes, spesifikasjoner og slikt. Det virker som han er en importør av diverse ting (etter de andre tingene han selger), og ganske enkelt har kopiert den informasjonen han har fått fra leverandør (som da har inneholdt et par leifer).

Alle kan gjøre feil.

Men dette gir IKKE QXL rett til å utestenge trådstarter. Dersom han hadde litt penger på QXL kontoen, og kanskje et par gode karakterer er det jo spesielt kjipt. Jeg bruker aldri QXL såfremt jeg kan slippe det. HW's bruktmarked har jo blitt rimelig stort, og prisene er faktisk riktige.

Har sett utallige ting på QXL som har vært av min interesse, men med pris kloss opp til prisen i butikk, og flere ganger _dyrere_ enn i butikken.

Jeg har selv fått kontoen min stengt av QXL da jeg klagde på at de hadde tatt seg 36kr for mye betalt på et salg. De påstod at jeg hadde solgt akkurat samme ting to ganger til akkurat samme pris omtrentlig på samme tidspunkt. Som sagt stengte de kontoen min, men de glemte at jeg hadde utestående beløp på 96kr, så jeg sparte 60kr på hele episoden. Opprettet deretter ny konto på det andre fornavnet mitt.

Det er helt tydlig at QXL bryr seg mye mer om pengene enn oss "vanlige" småbrukere.

Det har jo vært flere tilfeller der QXL's superselgere (brukere som selger flere tusen ting hver uke) har fått QXL til å fjerne negative kommentarer.

Lenke til kommentar

Vet ikke om noen andre har nevnt det, men denne esken er tydelig redigert(sort felt der frekvensen vanligvis står om jeg ikke husker feil)

http://homepages.ihug.com.au/~marketpro/pics/celeronE.jpg

Mulig det er en praktisk forklaring, men har hverken tro på dette eller at selger prøver å avbryte.

Når selger utenom faktisk heter Utropriser bør det ringe en bjelle hos folk flest :)

Synes forøvrig også at utestengelsen av trådstarter virker noe suspekt dersom det ikke hører noe mer til historien.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
http://auksjon.qxl.no/Utropriser

Ser ut som en skikkelig storsvindler.  :cool:

Han prøver seg tydeligvis. Så fort en blir stengt lager han en ny bare. Er jo helt utrolig. De som jobber hos QXL er jo mennesker som alle oss andre. At de er så dumme er ikke en mulighet. De VET at dette skjer, men gir faen. Rett og slett! :no:

Vel, stilte ham spørsmål om hvorfor han prøvde å selge denne med feil informasjon sist, og tok også med spørsmål om hvorfor han bundlet med et hovedkort som ikke kunne bruke prosessorer med den farten han annonserte.

Prøvde å legge inn et spørsmål til ham nå:

Vi beklager, selgeren av denne gjenstanden har lagt til din konto på sin svarteliste og du kan av den grunn ikke gi bud på denne selgerens gjenstander. Ta kontakt med kundeservice om du mener at dette ikke kan stemme, og vi kan formidle kontakt med selgeren for en oppklaring.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...