Gå til innhold

Hva kan vi gjøre for å stoppe svindel på QXL.no?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tok egenskapene på bildet av hovedkort på qxl og fant fram til

Denne Siden. På den siden fant jeg Dette Hovedkortet. Er tilsvarende tekst som i den annonserte auksjonen på qxl.

etter teksten å dømme så er det en Celeron prosessor som er påsatt Label P4 3,6.

 

Tekst fra annonsen fra utenlandsk side:

 

ntel 845GL MB + P4/3.6G combo - Hot Sales!

(P4/2.6/3.2G is optional)

 

Intel 845GL motherboard:

1) Micro-ATX. PGA478 400/533MHz

2) Integrated Intel extreme graphics and AC'97 audio

3) Supports DDR333/266/200

4) Supports UltraDMA 100/66

5) Retail box, brand new with CD / manual / cable

 

P4/3.6G CPU:

Brand new, remarked from Celeron, "P4/3.6G" printed on CPU top.exactly same as original P4 cpu.

 

CPU show P4/3.6G for boot screen and Wdows/XP both(with software CD)

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Jeg er også svartelistet hos selger i denne saken. Han har flere ganger sagt at det er feil i annonnsen evt at auksjonen skal stoppes. Problemet er jo den at så fort den faktisk er stengt. Så legges det bare ut en ny. Som er HELT identisk.

 

Synes forøvrig også at utestengelsen av trådstarter virker noe suspekt dersom det ikke hører noe mer til historien.

Som du ser er jeg trådstarter. Og ja jeg er helt enig. Jeg har ikke utelatt noe ang det som skjedde. Jeg sendte en kort mail:

Henvendelse:

----------------

 

Jeg har funnet en annonnse hos dere som selger HELT KLART prøver å svindle til seg penger. Teksten i hans annonse er feil. Han skal selge en Celeron CPU 3,6ghz fra Intel. Intel har aldri produsert det han påstår å skulle selge!!!! Få fjernet dette så ingen blir lurt!

 

Svaret som kom tilbake var som følger:

Hei !

 

Vi skal sjekke opp forholde(ne)! Om vi ser nødvendigheten av det så vil vi stenge aksjonen, samt sende advarsel til selger!

 

Vennlig hilsen

Erlend QXL.NO

 

Når klokken ble ca 24(midnatt) samme dag, fikk jeg mail igjen fra QXL. Klikk bildet for å se mailen.

 

Resultat: Fordi jeg opplyste QXL om en mulig svindel, får selger lov til å fortsette sin aktivitet. Å jeg blir utestengt!

post-78-1105838723_thumb.jpg

Endret av mylife
Lenke til kommentar

Helt vilt, tydelig at dette er en person som gir QXL større inntekter ettersom det faktisk ikke finnes noen annen logisk årsak med bakgrunn i den infoen du har fremstilt her.

 

Sånt skuffer meg virkelig og jeg trodde helt ærlig at QXL var mer seriøse enn at de beskytter svindel på denne måten. Det er også tydelig at Utropriser bruker QXL som mer enn bruktmarked(ref: alle de trådløse handsfree sakene han selger)..

 

Hadde det vært meg hadde jeg muligens sendt en liten mail med all denne infoen til VG, Dagbladet etc for å vise hva QXL gjør med folk som prøver å forhindre at andre blir svindlet. Tror de fleste har "1000 tips" eller hvertfall tar imot tips. Du kan også legge til at du ikke gjør dette av egen vinning for å få reaktivert konto(noe jeg regner med du gir bæng i), men for at folk fortjener å vite hva som foregår.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Dette er hårreisende, men ikke overraskende, fra QXLs side. Jeg har en del negativ erfaring med folka på QXL fra før, men nå går det over stokk og stein. Jeg boikotter QXL for godt fra nå av. Har litt penger til overs på konto der, men det bryr jeg meg overhodet ikke om i dette tilfellet. Nok er nok, og QXL vet jammen å gjøre seg upopulære. Dette er for min del dråpen som får begeret til å flyte over, det kommer på toppen av all dritten jeg har opplevd som både selger og kjøper der.

Lenke til kommentar
Nå er jeg VIRKLIG forbanna!! I dag sperret qxl kontoen min. De sa at den ble sperret fordi min samboer skylte dem 2500 kr på en annen konto!! Er det riktig at JEG skal få svi for dette?? Jeg har lenge solgt på www.qxl.no og har bare positive karakterer. Greit..jeg har 3 negative, men de har fått varene sine og det er ordnet opp i!! Men det er ganske usaklig at JEG skal få svi for noe samboeren min har driti seg ut på, er dere ikke enige?? Det er jo det samme som om han skulle fått en inkasso sak og JEG hadde fått en betalingsanmerkning! Nå mener de det, at hvis jeg betaler det han skylder, skal de VURDERE å åpne kontoen min på nytt!! Har du hørt på makan! Jeg hadde 50 auksjoner i gang som alle ble stoppet. Det som er så fint er det at jeg må betale for alle disse auksjonene som ble stoppet også!! QXL!! SKJERP DERE!!! Det står i dems regler at det ikke er lov til å ha to kontoer, det er forståelig!! Det står derimot INGENTING om at det er ulovlig for to personer som bor under samme tak å ha forskjellige qxl kontoer!! Faen i helvete dette provoserer meg!! Få noen tilbakemeldinger som jeg kan bruke mot disse snylterene!!!

 

Dette er tatt fra linken til Tootimes. Må si at jeg dessverre ikke syns det er spesielt overraskende etter reaksjonene jeg fikk at de har gjort dette og. Må si jeg syns det virker som QXL eies av svindlere jeg. Er jo ingen som bryr seg hos de tydeligvis :nei:

Lenke til kommentar
Skal jeg sende tråden til VG eller Dagblad ?  :hmm:

Ville ikke sendt link til tråden, men samlet faktaene(ikke meninger) i en e-mail og sendt den til en av dem, TV2 eller andre som kan offentlig gjøre useriøs forretningsdrift. Dette bør selvfølgelig gjøres av dem som faktisk har blitt rammet.

Det som er saken her er jo at det er en selger hos QXL som forsøker å lure folk for penger, noe QXL har blitt gjort oppmerksom på. DVS at QXL faktisk sier at svindel er helt i orden på deres auksjonsside... At folk blir rammet av svindel på QXL er jeg ikke i tvil om. Problemet er at sånne enkelt saker er for smått til at hverken media eller Politiet gidder å engang løfte på øyelokket... :mad:

Lenke til kommentar
Godt innlegg men det er ikke lovligheten ved det de gjør som er det sentrale her, heller den moralske siden ved det. At noe er lov gjør det ikke moralsk riktig. Vi aksepterer ikke at et firma oppfører seg på denne måten, og ber qxl om å tenke se g om litt. Vil de virkelig tjene penger på at mennesker blir lurt/svindlet. Jeg vil i hvertfall ikke ha noe med et slikt firma å gjøre.

Yes jeg vet. Ville bare hjelpe litt med rettigheter og slikt. Hjelp fra qxl kan dere sikkert bare glemme. Men det er selvfølgelig det moralske som er det værste opp i dette (selv om visse har lavere moral enn andre.

 

Meld i fra til forbrukerrådet, selv om de ikke kan hjelpe dere må de registrere klagen. Gjorde det samme med viasat fordi de lovet meg et tilbud jeg iukke fikk (påstod at tilbudet var gammelt selv om jeg tok kontakt med de via telefon og skulle bestille samme dag som jeg fikk tilbudsmail fra de.)

Lenke til kommentar
Ved midtnatt 12/01-05 fikk jeg mail med informasjon om at min konto hos QXL er blitt stengt.

 

Hva skal til for at QXL tar ærlige mennesker seriøst?                :hmm:

Hva skal til for å få tatt svindlere på slikte auksjonssider?        :realmad:

 

Oppfordrer alle til å komme med forslag til hva vi kan gjøre. Det er jo tydelig hva de gjør mot den enkelte som informerer om ulovligheter som blir utført på QXL.no. Man blir sperret ute uten selv en forklaring på hvorfor...  :hm:

Ble litt interessert i den saken du opplevde der, og tok kontakt med QXL angående denne.

 

Ut fra svaret jeg fikk fra adm. dir på QXL i dag, var det nok litt andre forhold som medførte at du fikk din konto stengt.

 

-----

 

Mailen ble avsluttet med følgende avsnitt:

 

"Det virker som at det er enkelte som av en eller annen grunn ønsker å sverte

QXL med feilaktige opplysninger. Dette synes vi er meget trist, men har ikke

mulighet til å gå ut i alle forum å svare på feilaktige beskyldninger. Lover

dog at vi følger godt med og er takknemlige for alle tips om forbedringer av

QXL."

 

Ut fra egen erfaring med QXL, samt hva jeg leser om dem på blant annet hw.no, nikker jeg istemmende til hva herr Nilsson skriver der.

 

-----

 

Spørsmålet denne tråden starter med, er vel enkelt og greit å besvare: Ser man noe, så gir man beskjed. Seriøse aktører tar seg dette ad notam.

 

QXL sitt noe tungvinte system med at man må få tilsendt kode pr. brevpost for å kunne selge, er et eksempel på et sikkerhetssystem som har kommet til, antagelig på grunn av tidligere svindelforsøk. Karakterboken er også et eksempel på tiltak som vanskeliggjør forholdene for svindlere.

 

Slike systemer kan selvsagt omgås; men sikrer ihvertfall to viktige elementer som gjør det mer komplisert å svindle på deres systemer:

- Det er flere spor til svindler, som dermed blir lettere å oppspore

- Det er vanskelig å foreta annet en enkeltstående svindelforsøk på QXL før man blir stoppet.

 

Får man da i tillegg tips om hva som virker suspekt - så er det ikke mye mer man kan gjøre for å stanse svindelforsøk. Mange ville sikkert gjort mer; men er rimelig sikker på at Datatilsynet har lagt ned visse sperrer på hvor mye og hva slags informasjon man kan innhente på privatpersoner når man opptrer som en formidler av salg (ref. personvernloven samt tolkninger og juridiske presedenser til denne). Dette siste er dog synsing basert på avisskriverier om forannevnte lov - jurister her på forumet må gjerne korrigere meg om jeg tar feil på dette punktet.

Lenke til kommentar
Mailen ble avsluttet med følgende avsnitt:

 

"Det virker som at det er enkelte som av en eller annen grunn ønsker å sverte

QXL med feilaktige opplysninger. Dette synes vi er meget trist, men har ikke

mulighet til å gå ut i alle forum å svare på feilaktige beskyldninger. Lover

dog at vi følger godt med og er takknemlige for alle tips om forbedringer av

QXL."

 

Jeg skjønner ikke QXL sitt svar jeg. Jeg opprette en konto hos QXL for å sende beskjeden jeg startet tråden her med! Jeg har aldri brukt QXL! Jeg laget en konto KUN for å si ifra om at det her er en som forsøker å selge produkter som ikke finnes. Svaret jeg fikk av QXL var utestengelse og avsluttning av kontoen som var ca 6timer gammel. Her er det QXL som kommer med feilaktige opplysninger og ikke jeg. Ønsket bare å informere QXL om at det her blir gjort uredelig handel! Mailen du har fått fra QXL er jo bare nok et bevis på at de ikke har tatt henvendelsen seriøst. Med tanke på det sikkerhetssystemet du refererer til er det sikkert et bra system for å ivareta sikkerheten. Men selvom QXL vet hvem hver enkelt konto tilhører vil ikke det si at deres kunder ikke prøver å svindle til seg penger.

 

Eks: Om man har lyst kan man lage en auksjon. Legge ut et eller annet produkt man har. Sier at det er det og det. Alt ser korrekt ut. Så er det en som kjøper det. Når kjøper mottar varen i posten viser det seg at det ikke er det selger har skrevet! Hva gjør man da? Man har jo 0 bevis på at man har blitt lurt!

 

Sorry men svaret du fikk fra QXL gjør at min mening om deres form for forretningsdrift er ren svindel! Her er det kun snakk om penger! IKKE noe annet. Om QXL utestenger de som selger for store beløper taper QXL penger på det. De driter i at folk blir lurt og taper sine penger. QXL skal ha sitt samme F*** virker det som!

Lenke til kommentar
Hawkwind: kom på en ting. Du fikk faktisk et skikkelig svar i det minste. Jeg fikk bare beskjed om at min konto var stengt. Merkelig at de ikke kunne sende et skikkelig svar til meg også. I det minste gjort rede for at jeg ble utestengt....

 

La kanskje ikke igjen nok penger til at de gadd ;)

Lenke til kommentar

QUOTE Lugmeister Skrevet: 16/01/2005 : 02:24

 

Tok egenskapene på bildet av hovedkort på qxl og fant fram til

Denne Siden. På den siden fant jeg Dette Hovedkortet. Er tilsvarende tekst som i den annonserte auksjonen på qxl.

etter teksten å dømme så er det en Celeron prosessor som er påsatt Label P4 3,6.

 

Tekst fra annonsen fra utenlandsk side:

 

ntel 845GL MB + P4/3.6G combo - Hot Sales!

(P4/2.6/3.2G is optional)

 

Intel 845GL motherboard:

1) Micro-ATX. PGA478 400/533MHz

2) Integrated Intel extreme graphics and AC'97 audio

3) Supports DDR333/266/200

4) Supports UltraDMA 100/66

5) Retail box, brand new with CD / manual / cable

 

P4/3.6G CPU:

Brand new, remarked from Celeron, "P4/3.6G" printed on CPU top.exactly same as original P4 cpu.

 

CPU show P4/3.6G for boot screen and Wdows/XP both(with software CD)

 

Dette innlegget har blitt redigert av Lugmeister, 16/01/2005 : 02:25

 

Ok, så det vil si at du har funnet frem til et svindler sted? Ser ihvertfall sånn ut :no: hvis det er det, så skulle jeg likt å se hva Intel sier om den siden :thumbup:

Lenke til kommentar
Ved midtnatt 12/01-05 fikk jeg mail med informasjon om at min konto hos QXL er blitt stengt.

 

Hva skal til for at QXL tar ærlige mennesker seriøst?                :hmm:

Hva skal til for å få tatt svindlere på slikte auksjonssider?         :realmad:

 

Oppfordrer alle til å komme med forslag til hva vi kan gjøre. Det er jo tydelig hva de gjør mot den enkelte som informerer om ulovligheter som blir utført på QXL.no. Man blir sperret ute uten selv en forklaring på hvorfor...   :hm:

Ble litt interessert i den saken du opplevde der, og tok kontakt med QXL angående denne.

 

Ut fra svaret jeg fikk fra adm. dir på QXL i dag, var det nok litt andre forhold som medførte at du fikk din konto stengt.

 

-----

 

Mailen ble avsluttet med følgende avsnitt:

 

"Det virker som at det er enkelte som av en eller annen grunn ønsker å sverte

QXL med feilaktige opplysninger. Dette synes vi er meget trist, men har ikke

mulighet til å gå ut i alle forum å svare på feilaktige beskyldninger. Lover

dog at vi følger godt med og er takknemlige for alle tips om forbedringer av

QXL."

 

Ut fra egen erfaring med QXL, samt hva jeg leser om dem på blant annet hw.no, nikker jeg istemmende til hva herr Nilsson skriver der.

 

-----

 

Spørsmålet denne tråden starter med, er vel enkelt og greit å besvare: Ser man noe, så gir man beskjed. Seriøse aktører tar seg dette ad notam.

 

QXL sitt noe tungvinte system med at man må få tilsendt kode pr. brevpost for å kunne selge, er et eksempel på et sikkerhetssystem som har kommet til, antagelig på grunn av tidligere svindelforsøk. Karakterboken er også et eksempel på tiltak som vanskeliggjør forholdene for svindlere.

 

Slike systemer kan selvsagt omgås; men sikrer ihvertfall to viktige elementer som gjør det mer komplisert å svindle på deres systemer:

- Det er flere spor til svindler, som dermed blir lettere å oppspore

- Det er vanskelig å foreta annet en enkeltstående svindelforsøk på QXL før man blir stoppet.

 

Får man da i tillegg tips om hva som virker suspekt - så er det ikke mye mer man kan gjøre for å stanse svindelforsøk. Mange ville sikkert gjort mer; men er rimelig sikker på at Datatilsynet har lagt ned visse sperrer på hvor mye og hva slags informasjon man kan innhente på privatpersoner når man opptrer som en formidler av salg (ref. personvernloven samt tolkninger og juridiske presedenser til denne). Dette siste er dog synsing basert på avisskriverier om forannevnte lov - jurister her på forumet må gjerne korrigere meg om jeg tar feil på dette punktet.

Hvorfor er denne informasjonen sendt til deg? Og hvorfor er den ikke sendt til trådstarter? Enda mer useriøs oppførsel fra QXL. De oppfører seg ikke som en profesjonell bedrift, og vil forhåpentligvis dø ut og erstattes av bedre aktører.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...